عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر پیشنهاد ایجاد خانه‌های سازمانی در محدوده منطقه عملیاتی برای آتش نشانان و تصویب بازنشستگی پیش از موعد را برای این افراد را داد.

به گزارش مرور نیوز، افشین حبیب‌زاده در نطق پیش از دستور خود در اولین جلسه شورای شهر تهران در سال 97 با بیان این مطلب افزود: امسال تعطیلات نوروز فرصتی فراهم شد تا به همراه علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی از نزدیک پای صحبت عزیزان آتش‌نشان نشسته و شنونده خاطرات تلخ و شیرین، همچنین مسائل و مشکلات و خواسته های ایشان باشیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در این دید و بازدید عیدانه موفق شدیم از مجموع 135 ایستگاه آتشنشانی به 125 ایستگاه مراجعه و جویای احوال این عزیزان شویم، ادامه داد: آنچه باید قبل از طرح هر موضوعی به آن اشاره کرد روحیه مثبت، صبوری و گشاده رویی این عزیزان بود. روحیاتی که مشابه آن را فقط می‌توان در رزمندگان دوران دفاع مقدس یافت و این مهم بسیار مشهود بود . مردان بزرگ و بی ادعایی که فقط به عمل صالح و مقدسی می‌اندیشند که بر عهده آنان گذاشته شده است و در این راه ایثار و فداکاری را وجهه همت خود نموده اند . خدمت به شهروندان مهمترین اولویت آنها بود که بارها به آن اشاره داشتند تا مبادا در جریان بازگو کردن مشکلاتشان احساس کنیم که این مشکلات می‌توانند خللی در انجام وظایف آنها ایجاد کند .

وی در ادامه به برخی از مطالبات آتش‌نشانان اشاره کرد و یاد آور شد: مهمترین و اولین مسئله‌ای که مورد درخواست آتشنشانان شهر تهران است موضوع بازنشستگی پیش از موعد در شغل سخت و زیان آور آتشنشانی است . براساس ماده 84 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه (1400-1396) دولت موظف است شغل آتش نشانی را جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب کند. در همین ارتباط مجلس شورای اسلامی در دهم بهمن ماه سال 1396 طرح استفساریه تبصره 2 ماده 706 قانون تامین اجتماعی را به تصویب رساند .

به گفته وی، بر اساس این طرح متصدیان مشاغل عملیاتی آتش نشانی که بیمه شده تاٌمین اجتماعی هستند مشمول مزایای موضوع تبصره مذکور می باشند. اما از آنجایی که صندوق بازنشستگی شهرداری تهران مستقل از صندوق تامین اجتماعی است این موضوع باید در شورای اسلامی شهر تهران تصویب شود و آتش نشانان خواستار تصویب این موضوع هر چه سریعتر در این شورا است.

حبیب‌‌زاده تامین امکانات رفاهی را دومین مطالبه آتشنشانان عنوان کرد و ادامه داد: امکاناتی باید تامین شود که بتواند تا حدودی از سختی کار و استرس های ناشی از آن بکاهد . استرس هایی که خانواده آتش نشانان نیز در تحمل آن شریک می باشند .
وی با بیان اینکه متاسفانه امکانات کنونی آنقدر ناچیز است که ترجیح می‌دهم سخنی از آن به میان نیاورم تاکید کرد: یکی از آتش نشانان در توصیف روش های استرس‌زدا پس از حادثه پلاسکو می گفت برای اینکه تا حدودی خاطرات ناگوار آن روز از ذهن ما خارج شود ایستگاه محل خدمتمان را در آن مقطع تغییر دادند. دیگری می‌گفت برخی خانواده ها نیز درخواست تغییر شغل همسرشان را پس از این واقعه مطرح کرده و بر آن پافشاری می کنند تا جایی که شنیدم یک مورد حتی به متارکه کشیده شده است. در ایستگاه دیگر می‌گفتند حتی تحمل صدای زنگ اخبار در طول 24 ساعت کار بسیار دشواری است و از عهده هر شخصی خارج است و اینها همه توجه جدی مدیریت شهری را به تامین و توسعه امکانات مذکور می طلبد .

این عضو شورای شهر تهران از توجه به تامین مسکن آتشنشانان به عنوان سومین مطالبه پرسنل آتش‌نشانی یاد کرد و گفت: در طول این دیدار با عزیزانی مواجه شدم که در سنوات پایانی خدمت می باشند اما دریغ از یک سرپناه دائمی برای خانواده‌ای که نان آورشان عمرخود را صرف آسایش و امنیت شهر کرده است. با توجه به بالا بودن هزینه تامین مسکن و اجاره بها در سطح شهر تهران و بعضاً دوری مسافت محل زندگی تا محل خدمت آتشنشانان به نظر می رسد باید اقدام عاجل در این خصوص صورت گیرد . از جمله روش‌های مذکور ایجاد خانه‌های سازمانی برای این عزیزان در محدوده منطقه عملیاتی است . این اقدام هم می‌تواند در طول دوران خدمت بار تامین هزینه مسکن را از دوش آتش نشانان بردارد و هم می‌تواند در مواقع ضروری امکان فراخوان و امداد رسانی نیروهای خارج از شیفت را با سرعت بیشتر فراهم آورد .