وزیر علوم گفت: تحولات اخیر بازار ارز تامین ارز را برای بسیاری از دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور با محدودیت مواجه کرده که مشکل این دانشجویان عصر امروز در شورایی در وزارت علوم مطرح و به زودی رفع خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، منصور غلامی وزیر علوم با تاکید بر اینکه محدودیت‌های تامین ارز دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور، امروز تعیین تکلیف می‌شود، گفت: تحولات اخیر بازار ارز تامین ارز را برای بسیاری از دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور با محدودیت مواجه کرده که مشکل این دانشجویان عصر امروز در شورایی در وزارت علوم مطرح و به زودی رفع خواهد شد.

وزیر علوم ضمن اعلام این مطلب به آخرین اقدامات وزارت علوم برای رفع مشکل تامین ارز دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور اشاره کرد و افزود: البته موضوع تامین ارز مورد نیاز دانشجویان با بانک مرکزی هنوز نهایی نشده است و طی چند روز گذشته بعد از اینکه این بانک و کارگروه ساماندهی ارز اعلام آمادگی کردند تا با دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور برای تامین ارز مورد نیاز خود همکاری کنند، اقدامات زیادی در این زمینه برای رفع مشکلات دانشجویان صورت گرفته است که البته هنوز تصمیم‌گیری در این مورد نهایی نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: تحولات اخیر بازار ارز دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور برای تامین ارز مورد نیاز خود با مشکل مواجه شدند که ما در وهله اول با دانشجویانی که با وزارت علوم از نظر دریافت مجوزهای رفتن به خارج و بورسیه‌ها ارتباط داشته‌اند و کسانی که به عنوان دانشجویان ارز بگیر تعریف شده بودند را توانستیم سر و سامان بدهیم، به طوری که دانشجویان طبق روال قبلی با مراجعه به سامانه‌ای که در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم وجود داشت، توانستند درخواست‌های خود را ثبت کنند تا به ترتیب هزینه این دانشجویان پرداخت شود.

وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: گروه دیگری از دانشجویان ارزبگیر وجود دارند که آنها از کسانی هستند که بدون مراجعه به سایت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ارز مورد نیاز خود را تامین می‌کردند که در حال حاضر با شرایط پیش آمده در زمینه محدودیت عرضه ارز از طریق صرافی‌ها، با مشکل مواجه شده و نگرانی‌هایی را در بین آن‌ها ایجاد کرده است.

وی همچنین ادامه داد: وزارت علوم برای رفع مشکل تامین ارز دانشجویانی که بدون ثبت نام در سامانه سازمان امور دانشجویان ارز مورد نیاز خود را تامین می‌کردند، کارگروهی را تشکیل داده است و امروز در شورایی که وزارت علوم تشکیل می‌دهد، این موضوع را مطرح می‌کنیم و به دنبال راه حلی هستیم که این دانشجویان بتوانند بدون سختی ارز مورد نیاز را تهیه کنند.

وزیر علوم تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در کشورهای دیگر بتوانند تاییدیه لازم به این دانشجویان را که در آن کشور مشغول تحصیل هستند، بدهد و همچنین هر جا که ایران رایزن علمی داشته باشد نیز حتما در این زمینه رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهد.  به طور کلی دانشجویانی که برای تهیه ارز مورد نیاز با محدودیت مواجه هستند، موضوع آن‌ها در طی هماهنگی‌های وزارت علوم با وزارت خارجه و بانک مرکزی به زودی رفع خواهد شد.

غلامی در خصوص تامین ارز همراه دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور نیز گفت: دانشجویان معمولا این ارز را برای تهیه شهریه خود با خود به همراه می‌برند، لذا این دانشجویان می‌توانند تا سقف ۱۵ هزار دلار ارز دریافت کنند، اما اگر دانشجویان برای تامین ارز نیز با مشکل مواجه شوند، می‌توانند به اداره کل بورسیه‌های سازمان امور دانشجویان وزارت علوم مراجعه کنند و امیدوار هستیم در اسرع وقت نگرانی‌های این دانشجویان رفع شود.

وی در پایان در خصوص زمان اعلام نتایج تصمیم‌گیری کارگروه رفع محدودیت‌های ارزی دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور که عصر امروز در وزارت علوم تشکیل می‌شود، گفت: ما تصمیمات و پیشنهادات خود برای رفع مشکل تامین ارز دانشجویان را به بانک مرکزی ارائه می‌دهیم. آن‌ها نیز باید هماهنگی‌های لازم را با وزارت خارجه داشته باشند. امیدواریم این همکاری‌ها در اسرع وقت صورت بگیرد و بانک مرکزی که کاملا در جریان مشکلات تامین ارز دانشجویان است، بتواند این مشکلات رفع کند.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه محدودیت‌های تامین ارز دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور، امروز تعیین تکلیف می‌شود، گفت: تحولات اخیر بازار ارز تامین ارز را برای بسیاری از دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور با محدودیت مواجه کرده که مشکل این دانشجویان عصر امروز در شورایی در وزارت علوم مطرح و به زودی رفع خواهد شد.