دادستان کل کشور گفت: امروز شاهد فعالیت های تفرقه انگیز آمریکا و اسرائیل در بین کشورهای اسلامی هستیم که اختلافاتی را بین کشورها انداخته و آنها را وادار به برادرکشی کردند.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در دیدار با دادستان کل عمان با اشاره به ضرورت توسعه روابط قضایی بین دو کشور اظهار داشت: انتظار داریم روابط بین دو کشور برای سایر کشورهای منطقه الگو باشد.

وی با اشاره به اینکه در بین کشورهای همسایه برای عمان ویژگی خاصی قائل هستیم، افزود: روابط بین دو کشور قابل قبول و رضایت بخش است.

دادستان کل کشور ادامه داد: لازمه تقویت روابط اقتصادی و سیاسی بین دو کشور، توسعه روابط قضایی است تا به انعقاد قراردادنامه‌های همکاری بین دو کشور بینجامد.

منتظری با اشاره به مستقل بودن قوا در کشور گفت: ریاست قوه قضاییه را رهبر ایران برای پنج سال انتخاب می کند. کلیه تشکیلات قضایی و سازمان های وابسته تحت مدیریت شخص رییس قوه قضاییه است.

دادستان کل کشور با اشاره به جزئیات کار دیوان عالی ایران ادامه داد: قضات عالی، دادسرای دیوان عالی از جمله بخش‌های دیوان عالی است.

وی افزود: دادستان کل در ایران ۷۰ وظیفه را برعهده دارد و یکی از وظایف دادستان کل نظارت بر دادسراها است. احقاق حقوق عامه نیز یکی دیگر از وظایف دادستان کل کشور است. در شوراهای مختلفی از جمله امنیتی، سیاسی، اقتصادی و آنچه که به نحوی مرتبط با حقوق جامعه باشد عضو است.

علاوه بر این اختیارات دادستان با احکامی که مغایر با شرع و قانون است را به رییس قوه قضاییه اعلام کند.

منتظری اظهار داشت: در مواردی که دعاوی بین المللی مطرح شود، هم دادستان کل از طریق مجاری قانونی این امر را پیگیری می کند.

دادستان کل کشور با تاکید بر آشنایی قضایی دو جانبه بین ایران و عمان گفت: این امر موجب تبادل تجربیات و نظرها بین مسئولان قضایی دو کشور خواهد شد.

وی افزود: در ایران آسیب هایی وجود دارد که تاثیرات آن بر سایر کشورها هم دیده می شود که این امر نیازمند تعامل و تبادل این کشورهاست که مواد مخدر از جمله اصلی ترین این تهدیدها و آسیب ها است.

دادستان کل کشور با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور گفت: ایران محل ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به کشورهای همسایه و حتی اروپایی است که ما در ایران شهدای زیادی را هم داده ایم و این در حالی است که کشورهای هدف در راستای مبارزه با مواد مخدر همکاری لازم را با ایران ندارند.

منتظری با انتقاد از رفتار برخی کشورها ادامه داد: برخی کشورها ما را در راه قانونی مبارزه با مواد مخدر و اعمال مجازات اعدام برای خاطیان نهی و انتقاد کرده و بیانیه های حقوق بشری صادر می کنند.

وی افزود: از جمله آسیب های جدی که نه تنها ایران بلکه بشریت را مورد تهاجم قرار داده است، فضای مجازی است که جوانان بسیاری را به فساد می کشاند و جمهوری اسلامی در راه مبارزه با این نوع از فساد گام های خوبی برداشته است. در دادستانی کل کشور معاونتی مخصوص همین رصد داریم.

دادستان کل کشور با اشاره به تهدیدات استکبار جهانی برای جهان اسلام گفت: امروز شاهد فعالیت های تفرقه انگیز آمریکا و اسرائیل در بین کشورهای اسلامی هستیم که اختلافاتی را بین کشورها انداخته و آنها را وادار به برادرکشی کردند.

وی به شرایط حاکم بر جهان اسلام اشاره کرد و افزود: وظایف شرعی ما را موظف میکنند که دست اتحاد و همکاری قوی تری فارغ از اختلافات مذهبی و سیاسی داشته باشیم تا در برابر کفر،  دنیای اسلام به سمت وحدت و همگرایی برود.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به اینکه برای ما ایرانی بودن و غیرایرانی بودن در رعایت عدل اسلامی تفاوتی وجود ندارد، گفت: چنانچه در کشور ما یک شهروند ایرانی و یک تبعه خارجی مرتکب جرم شود از لحاظ نحوه برخورد و مجازات تفاوتی قائل نمی‌شویم.

وی ادامه داد: خوشبختانه برای ارتباطات حقوقی و قضایی بین کشورها می‌توانیم قراردادها و عقودی که بین کشورها متداول است منعقد کنیم که در این زمینه استرداد مجرمین، تبادل محکومین و استفاده از حقوقی که می‌تواند مورد توافق طرفین قرار گیرد، مورد توجه است.

دادستان کل کشور اظهار داشت: علاقه مندیم که در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی و قوانین بین دو کشور مسائل حقوقی خود را حل و فصل کنیم.

منتظری گفت: شما بیان کردید که تعداد 75 نفر از ایرانیان در کشور عمان محکوم هستند که ما انتظار داریم نسبت به شهروندان ایرانی که در این کشور مرتکب جرائم شده‌اند وارد مذاکره شده و اقداماتی نسبت به تبادل و یا مشمول عفو قرار گرفتن آن‌ها صورت گیرد.

دادستان کل کشور ادامه داد: طی دو سال گذشته یک تبعه کشور عمان در ایران مرتکب جرم حمل و نگهداری یک کیلو هروئین شد و به حبس ابد محکوم گردید این درحالیست که در سال گذشته مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفت و به کشور عمان تحویل داده شد.

وی افزود: چنانچه برای شما مقدور باشد می‌توانیم برای کسانی که در کشور عمان محکوم به حبس ابد هستند، تقاضای بخشش داشته باشیم.اگرچه کسانی که دارای چنین محکومیت‌هایی هستند باید تحمل کیفر کنند، لیکن برای اینکه خانواده‌های آن‌ها از ملاقات این افراد محروم نباشند پیشنهاد ما این است که امکان انتقال آن‌ها طبق قوانین طرفین فراهم شود.

حجت الاسلام منتظری گفت: ما علاقمند بودیم که دادستان عمان ملاقاتی نیز با ریاست قوه قضائیه داشته باشد لیکن متاسفانه ایشان عازم مسافرت هستند و پوزش طلبیدند که نتوانستند این ملاقات را انجام دهند؛ چراکه ما در تدارک یک مراسم سراسری برای کلیه دادستان‌ها در مشهد مقدس هستیم و مقدمات آن فراهم شده است.

وی ادامه داد: در سال 92 پیش نویس استرداد مجرمین از طرف جمهوری اسلامی ایران امضا شد که ما منتظر امضای مقامات کشور عمان هستیم.امیدواریم که شما نیز این امر را از طریق وزارت امور خارجه خود پیگیری کنید، ما هم آمادگی کامل در راستای انتقال محکومین داریم.