وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کتب درسی برای آموزش کافی است و دیگر نیازی به کتب کمک درسی نیست گفت: امیدوارم این کنکور که تمام اهداف تربیتی ما را بویژه در متوسطه دوم تحت‌الشعاع قرار داده روزی به سامان برسد و اجازه نفس کشیدن به فضای مدارس بدهد.

به گزارش مرور نیوز، سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه هجدهمین کنگره پرسش مهر رئیس جمهور با بیان اینکه قریب به ۵ میلیون نفر به پرسش رئیس جمهور پاسخ دادند گفت: سوال رئیس جمهور مبنی بر اینکه «چگونه باید در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم؟» سیاست بسیار مهمی است که آموزش و پرورش در راستای سند تحول بنیادین آن را مصرانه دنبال می کند.

وی افزود: در حال تلاشیم مدرسه را به سمتی ارتقاء دهیم که مهارت های تربیتی و پرورشی و الگوی زندگی اسلامی ایرانی بیش از گذشته در آن محقق شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس نقشه سندتحول بنیادین باید مدرسه را تبدیل به محیطی کنیم که در همه ساحت های تربیت، فرایند یاددهی و یادگیری دانش آموزان را به سطح قابل قبولی برساند گفت: سوال رئیس جمهور چند هدف تربیتی را در برمی‌گیرد. اینکه دانش آموزان ما آستانه تحمل افکار دیگران را در خود بالا ببرند.

بطحائی ادامه داد: با تاسف باید بگویم در مدرسه امروز ما جای اینگونه اهداف تربیتی مغفول مانده و سهم آن در سبد یادگیری کاهش یافته و بخش عمده‌ای از یادگیریها به لایههای شناختی و حافظه محوری محدود شده است. فرزندان ما به سمتی هدایت شده‌اند که دائما مفاهیم دانشی را فرابگیرند و از مفروضات خود در آزمونها استفاده کنند که متاسفانه پس از آزمون اثر کمی از این مفروضات در وجود دانش آموزان باقی می‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای آنکه مدرسه را از وضع امروز با یک چرخش تحولی به آنچه که نیاز داریم تبدیل کنیم گفت: باید در اولین گام موانع موجود را حذف کنیم. یکی از مهمترین موانع نگرش و باور خانواده‌هاست که تغییر دادن آن بسیار سخت است. اگر مدرسه بخواهد روی اهداف تربیتی سرمایه گذاری کند بلافاصله مورد اعتراض اولیاء قرار می‌گیرد که چرا کتب کمک آموزشی بیشتری در اختیارشان نمی‌گذارید و آزمون برگزار نمی کنید؟ مدرسه بتدریج ناچار خواهد شد اینگونه رفتار کند.

وی افزود: وقتی اولیاء به این مهم باور ندارند و به مدرسه فشار وارد کنند مدرسه مجددا فرمان حرکت خود را به سمت افزایش دانش و حافظه محوری کج می کند.

بطحائی با بیان اینکه باید این فرصت را برای معلم ایجاد کنیم که بتواند در کلاس درس به سایر مهارتهای اجتماعی بپردازد گفت: چگونه می‌توانم از معلم فیزیک و ریاضی‌ام بخواهم مفاهیمی چون نظم در خلقت و طبیعت را هم در کلاس به بحث بگذارد؟. وی معتقد است با زمان اندکی که دارد باید ۱۵۰ صفحه کتاب را تدریس کند و دیگر فرصتی برایش باقی نمی‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همین کتب درسی برای آموزش کافی است گفت: امیدوارم این کنکور که تمام اهداف تربیتی ما را بویژه در متوسطه دوم تحت‌الشعاع قرار داده روزی به سامان برسد و اجازه نفس کشیدن به فضای مدارس بدهد. دیگر در دوره اول و ابتدایی که نباید درگیر کنکور باشیم.

وی با اشاره به استلزامات و امکانات موردنیاز برای چرخش تحولی گفت: تا این چرخش تحولی رخ ندهد آموزش و پرورش به سامان نمی رسد. تا این تحول رخ ندهد مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بهداشتی ما حل نخواهد شد و هر روز باید شاهد آسیب های جدید باشیم؛ تا تجهیزات و امکانات لازم در اختیار بچه ها قرار نگیرد و تا انگیزه و صلاحیت لازم در معلمان ایجاد نشود مشکلات حل نمی‌شود.

بطحائی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش تمام همت خود را بکار گرفته تا با کمک نهادهای حاکمیتی استلزامات و امکانات لازم برای این چرخش تحولی را فراهم کند.