سخنگوی قوه قضاییه گفت: تا امروز ۶۷ نفر از افراد متخلف و مجرم دستگیر و بازداشت شدند و بیش از صدنفر از کارمندان دولت و صاحب سمت ممنوع الخروج شدند و برای ۲۵ پرونده که ۲۶ نفرند کیفرخواست صادر شده است.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری با رسانه‌ها، ضمن تسلیت شهادت  امام جواد(ع) و  تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار، اظهار کرد: جنایت هولناک و غیربشری که عربستان سعودی در یمن مرتکب شد و ده‌ها کودک را به خاک و خون کشید و بیش از ۵۰ نفر شهید کرد را محکوم می‌کنم و امیدوارم هرچه زودتر ظلم به فضل خدا ریشه کن شود.

وی افزود: دشمن ما آمریکا فشار خود را بر مردم ما در برگرفته و درصدد است اقتصاد ما را تحت فشار قرار دهد اما کور خوانده. مردم ما مقاوم‌اند و اقدامات ظالمانه تحریم و روانی آنها را می‌شناسند و مقاومت می‌کنند. صدها بوق تبلیغاتی علیه مردم ما راه انداختند و هر روز سعی دارند روحیه مردم را تضعیف و مردم را مایوس کنند. در این وسط ضد انقلاب خارج نشین هم به آنها کمک می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اما در این میان افرادی از این فرصت استفاده می‌کنند و خیلی چیزهایی که مایحتاج مردم است با سودجویی و احتکار و قاچاق فشار را بر مردم می‌افزایند. برای مقابله در برابر این سودجویان در هفته‌های گذشته در قوه چند بازپرس برای این کار در نظر گرفته شد. دادستان تهران موظف شد که نظارت مستمر شبانه روزی داشته باشد. معاون اول هدایتگر این جریان شد و دادستان کل کشور موظف شد که تلاش کند و پروندهایی که مرتبط با این موضوع است از شهرستان‌ها به تهران احاله شود. بر این اساس تا امروز ۶۷ نفر از افراد متخلف و مجرم دستگیر و بازداشت شدند و بیش از صدنفر از کارمندان دولت و صاحب سمت ممنوع الخروج شدند و برای ۲۵ پرونده که ۲۶ نفرند کیفرخواست صادر شده است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: نخبگان و علما و مردم هم انتظار دارند که به این پرونده‌ها بدون بروکراسی اداری رسیدگی شود. ما هم برای این درخواست مردم نیازمند اجازه بودیم که یا باید از مجلس اجازه می‌گرفتم که زمان بر بود، به همین دلیل از رهبر انقلاب اجازه خواستیم که ایشان هم اجازه دادند و قرار شد تا ۶ شعبه دادگاه ویژه  که در هر شعبه ۳ قاضی حداقل با ۲۰ سال سابقه قضاوت، به این پرونده‌ها رسیدگی کنند که در مجموع ۱۸ قاضی می‌شود و اگر لازم باشد شعبه‌های دیگر هم تشکیل می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که افکار عمومی چگونه از احکام متهمان اقتصادی اطلاع پیدا می‌کنند و مطمئن می‌شوند که این احکام قاطع بوده است یا خیر؟، گفت:اولا در دادگاه‌های علنی که در حال حاضر برگزار می‌شوند، حق انتشار مطالب در آن‌ها وجود ندارد، به همین دلیل از رهبر انقلاب اجازه گرفتیم که مطالب دادگاه‌های علنی را با اسم و عکس متهمان در صدا و سیما و رسانه‌ها منتشر شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: افساد فی الارض حکم اعدام دارد، اما حکم اخلال در نظام اقتصادی صرفا اعدام نیست. اگر مجرم علم داشته باشد که کاری که انجام می دهد به نظام ضربه می زند، برای او حکم اعدام مطابق قانون صادر می شود. زیرا در مردم بی اعتمادی ایجاد می‌شود و این سوء استفاده‌های دشمن به نوعی ضربه به نظام است.

وی افزود: بر اساس اجازه‌ای که از رهبر انقلاب گرفته شده است، اگر جرم افساد فی الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور ثابت شود، در حکم متهم تخفیف داده نمی‌شود و این فرد تا صدور حکم قطعی در بازداشت می‌ماند.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با تشکیل پلیس قضایی گفت: برای این موضوع لایحه داده شده، اما تصویب آن دست ما نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با اتهاماتی که در مجلس در جلسه استیضاح وزیر کار مطرح شد و آیا دادستانی کل کشور به این موضوع ورود پیدا می‌کند؟، گفت: بر اساس ماده ۵۹۸ و ۵۹۹ قانون اگر مدیران از یک نوع فساد، اتهام و اختلاس اطلاع داشته باشند، باید آن را اطلاع دهند و در غیر این صورت به ۶ ماه حبس و عزل از کار محکوم می‌شوند.

وی گفت: این مدیران باید اتهامات را اطلاع دهند و اگر اطلاع ندهند خودشان به عنوان مجرم تحت تعقیب قرار می‌گیرند و مدعی العموم به سراغ آن‌ها می‌رود، حتی اگر شکایتی وجود نداشته باشد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: از طرف دیگر مسئولان بدون مدرک صحبت نکنند. به دادستان هم تاکید شده است تا این صحبت‌ها را پیگیری کند که آیا این افراد دلیل و مدرکی برای ادعا‌های خود دارند که اگر مدرکی دارند، چرا تا امروز اطلاع نداده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: در مجلس هم هیئتی وجود دارد که مواردی را که مطرح می‌شود و در راستای وظایف نمایندگان مجلس نیست را می‌تواند با شاکی خصوصی به قوه قضاییه اطلاع دهد. حال باید هیئت مسئول موارد مطروحه را بررسی کند تا ببینند موارد با وظایف نمایندگان تطبیق دارد یا نه.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود پسر نوبخت با مقداری سلاح بازداشت شده است، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟، گفت: در این رابطه دیر یا زود مطلع می‌شوید.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با دستگیری ولی الله سیف رئیس سابق بانک مرکزی گفت: در مواردی افراد به عنوان مطلع به دادگاه می‌آیند و تا کنون چیزی درباره بازداشت سیف اعلام نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با تشکیل پروند برای محمود احمدی نژاد گفت: برای احمدی نژاد پرونده تشکیل شده و در دست بررسی است و مانند گذشته می‌گویم که باید صبر کرد و زمان آن هم معلوم نیست.

وی افزود: احمدی نژاد به فردی گفته است که باید کناره گیری کند که این فرد کناره گیری نمی‌کند.

سخنگوی دستگاه قضا درباره صحبت‌های اخیر امام جمعه لواسانات مبنی بر اینکه قوه قضاییه نمره خوبی نمی‌گیرد، تصریح کرد: ممکن است این صحبت‌ها درست و یا نادرست باشد که به تحلیلی که انجام داده است، بستگی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: امر قضا کار سختی است و هر کسی که به دادگاه مراجعه می‌کند، اگر حکم به نفع او صادر نشود، راضی نمی‌شود. در مواردی هم کسی که حکم به نفع او صادر می‌شود، راضی نیست.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: مراقب باشیم صحبت‌هایی که می‌کنیم به نظام ضربه نزند و ستون پنجم دشمن نشویم، البته تمام افرادی که از قوه قضاییه انتقاد می‌کنند، مخالف نظام نیستند.

وی در رابطه با زمان برگزاری دادگاه مشایی گفت: هنوز زمان دادگاه مشایی مشخص نشده و پرونده اشکالاتی داشت که دادسرا به آن‌ها پاسخ داد، اما هنوز تعیین وقت نشده است.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با گم شدن ۹ هزار میلیارد دلار ارز دولتی تصریح کرد: عزت الله یوسفیان ملا که یک نماینده فعال در مجلس شورای اسلامی است، صحبتی کرد و دادستانی هم از ایشان دعوت کرد و درباره صحبت‌هایش از او توضیح خواست که گفت من این گونه نگفتم و این حرف را مطرح نکردم.

وی افزود: یقینا این گونه نیست. دولتمردان امروز هم در رابطه با دولت قبلی این صحبت‌ها را می‌کردند و می‌گفتند ۱۸ میلیاد دلار گم شده است که صحت ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: به دادستانی تاکید شده است تا تمام صحبت‌هایی که از سوی مسئولان زده می‌شود را پیگیری کند و این گونه نباشد که کسی حرفی بزند و کسی آن را پیگیری نکند.

وی گفت: قوه قضاییه در حال پیگیری است و تمام ثبت سفارش‌ها را بررسی می‌کند، اما چیزی که مشخص است در ثبت سفارش‌ها تخلفاتی وجود دارد، اما باید مشخص شود که چه کسی و به چه میزان تخلف انجام داده است.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه در حال پیگیری این موضوع هستیم که ببینیم چه کسی تخلف کرده، آیا بانک مرکزی یا وزارت سمت تخلف کرده است؟، تصریح کرد: همه قائل به این موضوع هستند که تخلفی انجام شده است، اما مبلغ خیلی کمتر است و ۹ میلیارد دلار هم گم نشده است. ارز تخصیص داده شد و در مواردی هنوز کالا وارد و یا ترخیص نشده است که باید زمان بدهیم.

در حال تکمیل...