رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه مهمترین عامل گسترش‌ آسیب‌های اجتماعی فقر است، گفت: فقر سبب می‌شود که خانواده به خاطر تأمین‌ نیازهای خود گرفتار آسیب‌های اجتماعی شود.

به گزارش مرور نیوز، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران‌ در سلسله‌ نشست‌های پژوهش در مدیریت شهری که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، به بیان مهمترین‌ عوامل آسیب‌ های اجتماعی از جمله فقر و ضرورت برخورد با تولیدکننده‌های فقر در جامعه پرداخت.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مهمترین بخش آسیب‌های اجتماعی در ابتدا از خانواده‌ قابل کنترل است، گفت: خانواده مهمترین‌ نهاد مدنی در جامعه است و برای جلوگیری از گسترش‌ آسیب‌های اجتماعی باید به جایگاه خانواده توجه شود، حال باید توجه داشت که در شرایط فعلی تشکیل خانواده برای جوانان امری مشکل است.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین عامل گسترش‌ آسیب‌های اجتماعی فقر است، افزود: فقر سبب می‌شود که خانواده به خاطر تأمین‌ نیازهای خود گرفتار آسیب‌های اجتماعی شود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مدیریت شهری برای اثرگذاری‌ در حوزه فقرزدایی‌ ابزارهای کافی در اختیار ندارد، گفت: امروزه فقر در جهان با روش‌های مختلفی سنجیده‌ می‌شود و برای آن شاخصه‌هایی از جمله فقر درآمدی و فقر انسانی وجود دارد.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: امروزه ما در حوزه بهداشت، آموزش، انرژی‌، آب آشامیدنی‌ و حمل و نقل دچار فقر هستیم‌.

وی افزود: در جامعه ما زیرساخت‌ها در ابعاد ذکر شده وضعیت مناسبی دارند و اگرچه در این زمینه اقداماتی صورت گرفته، اما هنوز فقیر هستیم‌.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه فقر درآمدی‌ بیش از هر چیز جامعه را آزار می‌دهد، گفت: حال اگر سیاست‌های کلان از ابتدا درست تبیین نشوند، موجب می‌شود که تعداد فقیر در جامعه زیاد شود و فعالیت‌های رو بنایی‌ مؤثر نباشند.

وی با اشاره به نوسانات‌ ارزی اخیر و کاهش ارزش پول ملی ایران گفت: تورم‌ اخیر فقر جدیدی را تولید کرد که عدد آن بالاست و مردم ما با این اتفاق بیشتر زیر خط فقر رفتند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه یک دهک‌ جامعه زیر خط فقر هستند، تصریح کرد: عدالت این نیست که ما فقر را توزیع کنیم، بلکه باید ثروت را تولید و توزیع کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه باید به صورت زیربنایی‌ طوری اقدام کنیم که سبب ایجاد فقر در جامعه نشود، گفت: مهمترین‌ کار در این حوزه سیاست‌های کلان است که در سطوح‌ مختلف قانون‌گذاری باید انجام شود تا ما بتوانیم با تولید اشتغال تعداد فقر را کم کنیم و اگر فقر کم شود، اثرگذاری‌ آن در آسیب‌های اجتماعی دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌های نادرست سبب شده است که بخش مهمی از جامعه در حوزه گردشگری‌ آسیب ببیند، گفت: بخش عمده‌ای از مشاغل در کشورهای‌ مختلف از طریق گردشگری شکل می‌گیرند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه کشور فرانسه 80 تا 90 میلیون توریست‌ دارد، افزود: کشورهای آمریکای لاتین، چین و ژاپن‌ هم توانسته‌‌اند با استفاده از گردشگری که شغل ارزان محسوب می‌شود، آمار بالایی از گردشگران‌ را جذب کنند.

وی با بیان اینکه امروز در کشور ما برخی اقدامات افراطی سبب شده که سرمایه‌گذاری‌ها دچار خسران‌ شوند و برخی مشاغل نیز نابود شوند، گفت: 10 تا 15 درصد اقتصاد ما در حوزه کشاورزی است و با وضعیتی‌ که در حوزه آب به وجود آمده، کشاورزی ما مورد حمله قرار گرفته است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به حوزه صنعت و شکل‌گیری تحریم‌ها علیه کشورمان گفت: این وضعیت هم سبب شده که بخش صنعت به درستی کار نکند و بخش مهمی از اشتغال‌ از بین برود.

وی با بیان اینکه گردشگری‌ می‌تواند تا 40 درصد این آسیب‌دیدگی‌ها را پوشش دهد، گفت: این وضعیت به این معناست که سیاست‌های کلان طوری بوده که به بهانه حفظ‌ ارزش‌های انقلاب که در آن نظرات افراطی‌ دیده‌ می‌شود برخی مشاغل در کشور از بین برود و همین موضوع هم سبب می‌شود که در پی آن آسیب‌های اجتماعی شکل گیرد‌.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: قانون اخیر مجلس برای مبارزه با به کارگیری‌ بازنشستگان‌ بیشتر به خاطر ایجاد ظرفیت‌ برای به کارگیری‌ جوانان بوده است.

وی با بیان اینکه راهکار‌ برخورد زیربنایی‌ با آسیب‌های اجتماعی، بازنگری‌ در سیاست‌های کلان است، گفت: در سیاست‌های کلان باید به فکر اشتغال باشیم‌ و نقدینگی‌ را به سمتی ببریم که سرمایه‌گذاری و اشتغال شکل بگیرد و باید مبنای کشورداری‌ طوری باشد که سرمایه‌گذاری بتواند بستر ایجاد اشتغال را فراهم کند.

هاشمی رفسنجانی افزود: اگر امنیت ایجاد نشود، سرمایه‌هایی که کار خود را شروع کردند دچار ضرر می‌شوند و ما با چالش‌ کاهش قدرت خرید مردم مواجه می‌شویم و آسیب‌های اجتماعی هم رشد می‌کند.

وی با اشاره به هزینه‌هایی که از سوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی انجام می‌شود، گفت: این هزینه‌ها نمی‌تواند فقر را از بین ببرد‌، زیرا منبع تولید فقر در کشور ما بیشتر از منابع کاهش آن است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری می‌تواند در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی وارد عمل شود، گفت: در قانون شهرداری‌ها به درستی مشخص نیست که در چه زمینه‌ای می‌توانند ورود کنند و این موضوع بیشتر به سیاست‌های مدیریت شهری بستگی دارد.

وی با درخواست از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت:‌ از شما می‌خواهم گزارشی درباره آنچه که تا کنون در این حوزه انجام شده تهیه کنید و تاثیر آن را بر روی برنامه‌ریزان مورد سنجش قرار دهید، زیرا هیچ اطلاعاتی از نتیجه عملکرد کسانی که در گذشته در این زمینه عمل کرده‌اند در دست شورایی‌ها وجود ندارد و مشخص نیست که چقدر فعالیتشان اثرگذار بوده است.

رئیس شورای شهر تهران با اعلام آمادگی از اینکه حاضر هستیم در کمیسیون فرهنگی شورا در این زمینه فعالیت مشخصی را آغاز کنیم، تصریح کرد:این کار موجب می‌شود بدانیم که همکاری‌های کمیته امداد و سازمان بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد چقدر موثر بوده است.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در کشورهای دنیا نه دولت و نه شهرداری‌های نمی‌توانستند با استفاده از روش‌های فعلی با آسیب‌های اجتماعی مقابله کنند، افزود: آن‌ها راه‌حل‌ را استفاده از NGOها می‌دانند، البته باید توجه داشت که این سازمان‌ها بخاطر پولشویی شکل نگرفته باشند، زیرا برخی از آن‌ها فعالیت‌هایی را که به ظاهر برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهند، در اصل با دنبال کردن اهداف سوء پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه ابتدا برای کمک به اقشار ضعیف جامعه شکل گرفتند، گفت: متاسفانه بعدها این صندوق‌ها به مراکز ربا تبدیل شدند.

هاشمی رفسنجانی افزود: راه‌حل ما این است که به سمت همکاری با NGOها و ساماندهی آن‌ها حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی و هنری با 3 هزار نیرو 250 میلیارد تومان هزینه می‌کند، تصریح کرد: در زمینه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی جهت‌گیری درستی نمی‌شود، زیرا تا زمانی که مولد فقر را از بین نبریم، آسیب‌ها بیشتر می‌شوند و نقش نظام و حکومت در از بین بردن آسیب‌ها جدی است که نباید از آن غافل شویم.

وی با تاکید بر اینکه باید بررسی کنیم سیاست‌های افراطی چه اثری در تولید فقر و آسیب‌های اجتماعی دارد، گفت: هنگامی که هواپیما‌ها در داخل فرودگاه ترانزیت می‌کنند و مسافران قصد جابحایی دارند، ما با مسئله حجاب بانوان روبرو هستیم و این مسئله موضوعی است که نظام با گذشت سال‌ها نتوانسته آن را حل کند و فرودگاه امام(ره) هم بخاطر این وضعیت نمی‌تواند از ظرفیت ترانزیتی خود به شکل شایسته استفاده کند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد:‌ در این شرایط لازم است که علما برای جداسازی سیاست‌های افراطی و سیاست‌های عقلانی کاری جدی کنند.

وی با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی در قشر مرفه جامعه گفت: هنگامی که مشکلی در این زمینه برای قشر مرفه جامعه رخ می‌دهد، سر و صدای آن نسبت به بروز آسیب‌های اجتماعی در قشر فقیر کمتر است، زیرا هنگامی که قشر فقیر با معضل اعتیاد درگیر می‌شود، آسیب‌ آن جامعه را درگیر می‌کند و ما شاهد شکل‌گیری معتادان متجاهر می‌شویم، اما در قشر مرفه خانواده‌ها سعی دارند تا این مسئله را در خانواده خود محدود کنند.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه فقر باعث آسیب‌های اجتماعی درآمدی می‌شود، گفت: اگر دولت و نظام با این موضوع عاقلانه برخورد کنند، می‌توانند از بروز یک آسیب بزرگ در جامعه جلوگیری کنند.