وزیر آموزش و پرورش گفت: قصد داریم تا جایی که می‌توانیم تولیدات ایرانی را در فروشگاه‌های مرتبط آموزش و پرورش ارائه دهیم. در هیچ فروشگاه وابسته‌ای به آموزش و پرورش کالای خارجی نباید فروخته شود.

به گزارش مرور نیوز، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران نوشت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اقتصاد و بازار نوشت افزار گفت: برآورد بنده این است که بین چهار تا شش هزار میلیارد تومان گردش مالی بازار نوشت افزار در ایران است گفت.

وی افزود: بازار نوشت افزار ۵۰ تا ۶۰ هزار فرصت شغلی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند که بسیار قابل توجه است، بویژه اکنون که یکی از مهترین چالش‌های جامعه امروز بیکاری است که خود آسیب‌هایی را رقم زده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در آموزش و پرورش خود را مکلف می دانیم و حجت شرعی و قانونی داریم که مسئولانه از تولیدات داخلی بویژه نوشت افزار حمایت کنیم زیرا ۵۰ تا ۶۰ هزار فرصت شغلی را به دنبال دارد و چند هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد گفت: لوازم التحریر بار فرهنگی دارد و حتی ترکیب رنگ‌ها در این اقلام می‌تواند آثار تربیتی مثبت یا منفی داشته باشد.

بطحائی افزود: وقتی الگوهای ایرانی بسیاری داریم، نیازی به استفاده از قهرمانان خارجی نیست، بچه های ما الگوبرداری می کنند و تصویری که در دفتر و کوله پشتی دانش آموزی رسم شده در ذهنش باقی می ماند، هرچند شاید برای ما جلب توجه نکند. حاملیت فرهنگی اقلام مصرفی در مدرسه برای ما بسیار مهم است.

وی با اشاره به حضور حدود ۱۴ میلیون دانش آموز در مدارس گفت: ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور به طور مستقیم با آموزش و پرورش مرتبط اند و ما می‌توانیم با برنامه ریزی صحیح در فرهنگ سازی موثر باشیم. در همین راستا کارگروهی تشکیل دادیم تا گامی جدی در تحقق شعار سال برداریم. در این زمینه چند برنامه داریم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: قصد داریم تا جایی که می‌توانیم تولیدات ایرانی را در فروشگاه‌های مرتبط آموزش و پرورش ارائه دهیم. در هیچ فروشگاه وابسته‌ای به آموزش و پرورش کالای خارجی نباید فروخته شود. همه کالاهایی که در مدارس و بوفه‌ها عرضه می‌شوند باید ایرانی باشند. ممنوعیت استفاده از اقلام خارجی بویژه آنها که دارای نمادهای خارجی‌اند را در مدارس اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اولیاء باید توجیه شوند که اقلام دارای نمادهای خارجی دارای بار فرهنگی است عنوان کرد: دانش آموزان نباید از کوله پشتی‌هایی که قهرمانان خارجی را تبلیغ می‌کنند استفاده کنند. به کمک اولیاء به شدت نیازمندیم. تولید برنامه های آموزشی برای ترغیب بچه‌ها به استفاده از کالاهای ایرانی نیز در دستورکار است.

بطحائی تاکید کرد: البته هر کالای ایرانی بی کیفیتی را نمی‌توانیم ترویج دهیم و باید کالاهای ایرانی با کیفیت باشند. در دستور کار است که سامانه یکپارچه‌ای ایجاد شود و کالاهای ایرانی با کیفیت را به خانواده ها معرفی کند. این کالاها حداقل استانداردها را باید دارا باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید امکان سنجی شود که نمایشگاه‌های دائمی در مناطق داشته باشیم گفت: رقابت ناجوانمردانه‌ای بین تولیدات داخلی و خارجی وجود دارد و برای کاهش آن نیازمند حمایت بخش‌های دولتی تا زمانی هستیم که این فضای رقابتی برابر شود، باید به تولید کننده ایرانی رانت بدهیم تا بتواند رقابت کند.