سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید اقدامات اساسی در حوزه کارآفرینی انجام شود، ایجاد مدرسه‌های اشتغال و کار آفرینی برای جوانان، حمایت از پارک‌ها و مراکز رشد، رشد شرکت‌های دانش بنیاد و توسعه مهدهای کودک‌ خلاق و نو آور می‌تواند در ایجاد یک فضای اقتصادی خوب موثر باشد.

به گزارش مرور نیوز، انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوازدهمین جشنواره ملی کارآفرینان که امروز (دوشنبه) برگزار شد، گفت: کشور ما هم دارای سرمایه انسانی ارزشمند و سرمایه طبیعی قیمتی است.

وی با بیان اینکه در زمینه کارآفرینی در ابعاد داخلی و خارجی دارای شاخص‌های جهانی مربوط به توسعه فضای کسب و کار، رقابت پذیری، ایجاد اشتغال هستیم، گفت: ما با جوانان جویای کار در جامعه مواجه هستیم و بیکاری به عنوان یک معضل فرا روی زندگی آن‌ها است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بررسی‌های انجام شده در بعد سرمایه‌های انسانی نشان می‌دهد که از لحاظ کمی جزء 5 کشور اول دارای فارغ التحصیلان رشته مهندسی هستیم که این ظرفیت برای کشور ما فراهم شده است.

محسنی بندپی با بیان اینکه در بعد انفرادی چقدر توانستیم شایستگی ها و توانمندی‌های خود را در محیط های علمی نشان دهیم؟، گفت: در تولید انبوه دچار مشکل هستیم،کارآفرینان نیازمند یک برنامه کلان راهبردی و استراتژیک از سوی مسئولان هستند که مانند ۱۰ کارآفرین برتر حاضر در این جشنواره در کشور هزاران نفر وجود دارد.

محسنی بند پی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد نیم درصد از فضای کسب و کار در اختیار کار آفرینان است که این نیم درصد، ۳۸ درصد از اشتغال را به خود اختصاص داده است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا در زمینه ترویج و نهادینه کردن کارآفرینی و تعریف درست آن در کشور قدم‌های درستی را برداریم.

وی با بیان اینکه امروزه قوه محرکه و شتاب دهنده رشد اقتصادی، بالندگی و شکوفایی کار و توسعه، بنگاه‌های کارآفرینی هستند که این امر به مراتب اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: در دولت تدبیر و امید دو مسئله بیشتر از مسائل دیگر اولویت داده شده است.

محسنی بندپی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بزرگترین وزارتخانه اجتماعی است، افزود: میزان حمایت‌های اجتماعی از اقشار نیازمند، حل مشکلات اقشار آسیب پذیرجامعه، پرداخت مستمری به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در این دولت بیش از ۶-۵ برابر گذشته شده است.

وی گفت: افرادی که در لیست دریافت مستمری قرار دارند در سال ۹۷ به چرخه دریافت مستمری بگیران اضافه می‌شوند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رسالت صندوق بازنشستگی این است که خدمات اجتماعی را برای بازنشستگان ارتقا دهد، تصریح کرد: فعالیت‌های اقتصادی باید معطوف به ارائه خدمات اجتماعی به زندگی بازنشستگان باشد.

محسنی بندپی با بیان اینکه اولویت کشور رونق کسب و کار و اشتغال است، افزود: از سال۸۴ تا ۹۲، سالانه ۷۷ هزار نفر به فضای کسب و کار اضافه شدند، اما از سال ۹۲ تا ۹۶ سالانه به طور متوسط ۸۰۰ هزار نفر وارد فضای کار شدند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: دولت مکلف است برنامه ریزی کند که تا سال ۱۳۹۹، سالانه بیش از ۹۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد شود.

وی افزود: بخش خصوصی انگیزه و مشوق کار است و با استفاده از عواملی که در اختیار دارد، می‌تواند شرایط کار را فراهم کند.

محسنی بندپی با بیان اینکه اقتصاد مبتنی بر اقتصاد دانش بنیاد در دستور کار دولت و این وزارتخانه قرار دارد، ادامه داد: ما در سال ۲۰۱۸ با توجه به شاخص‌های جهانی در این دولت از رتبه ۸۵ به رتبه ۷۲ رسیدیم، همچنین در رتبه کار آفرینی در منطقه خاورمیانه از رتبه ۱۴ به ۱۱ رسیدیم که در مقایسه با سال گذشته 3 رتبه بهبود یافتیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشریح کرد: 3 مولفه در کشور وجود دارد که باید این سه مولفه به صورت تخصصی، علمی و کارشناسی بررسی شود، اولین مولفه گرایش مردم به کارآفرینی است و مولفه‌های بعد توانایی و مهارت کارآفرینی و وضعیت کیفی کسب و کار‌های نوپا و مشاغل جدید است که ما سیاست گزاران باید بیشتر در این زمینه کار کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تا دیروز یک نسخه کلی را برای همه جای کشور طراحی می‌کرد، عنوان کرد: امروز باید به مزیت‌های نسبی مختلف در هر جای کشور توجه شود و برای هر استان نسخه خاصی را طراحی کنیم.

محسنی بندپی با بیان اینکه باید اقدامات اساسی در حوزه کارآفرینی انجام شود، افزود: ایجاد مدرسه‌های اشتغال و کار آفرینی برای جوانان، حمایت از پارک‌ها و مراکز رشد، رشد شرکت‌های دانش بنیاد و توسعه مهدهای کودک‌ خلاق و نو آور می‌تواند در ایجاد یک فضای اقتصادی خوب موثر باشد.