سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس نتایج سنجش وزارت علوم، گرایش دانشجویان به مصرف مواد مخدر در دانشگاه‌ها کاهش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز ۱۱ شهریورماه در سومین همایش ملی کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه اکنون افکارهای خودکشی، افسردگی و شکست عاطفی و آسیب های روانی دنیا را تهدید می کنند، اظهار کرد: علی رغم اینکه حرکت به سمت مواد مخدر گل در کشور رواج یافته است، اما نتایج نشان می دهد مصرف مواد در میان جوانان کاهش یافته است که این امر نشان دهنده تلاش کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان در دانشگاه‌ها است.

وی افزود: فعالیت ۳۵۶ کانون دانشجویی همیاران سلامت روان در کشور مفهوم کار فوق العاده و زیبایی است که مقام معظم رهبری از مسئولان سه قوه مطالبه می کنند. کانون‌های سیاسی، علمی  و فرهنگی متعددی در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند اما هیچکدام نظیر کانون همیاران سلامت روان به این سرعت رشد پیدا نکرده‌اند. 

۷۵ درصد از دانشجویان قبل ورود به دانشگاه دچار آسیب اجتماعی و روانی هستند

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید براینکه ۷۵ درصد از دانشجویان قبل ورود به دانشگاه رفتارها و آسیب اجتماعی و روانی را داشته‌اند و ما باید در دانشگاه‌ها از سرایت این رفتارها از این افراد به سایر دانشجویان جلوگیری کنیم، بیان کرد: کار اصلی برای مقابله با آسیب های اجتماعی و روانی را خود دانشجویان می توانند انجام دهند، زیرا آنان می توانند حس اعتماد را به همسالان خود منتقل کنند و به آنان کمک کنند؛ هیچگاه افراد دولتی با این سبک و سیاق نمی‌توانند به جوانان آسیب دیده  کمک کنند.

افشار گفت: ما در بسیاری از رشته های علمی نظیر سلول‌های بنیادی در مرز دانش حرکت می‌کنیم اما باتوجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه ریسک پذیری در میان جوانان زیاد شده است لذا بایستی درحوزه‌های پژوهشگری اجتماعی، جامعه شناسی و آسیب‌های اجتماعی و روانی کارهای بنیادی در وزارت علوم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه هرکدام از کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان باید با مدارس شهر خود ارتباط برقرار کنند، تاکید کرد: ما می‌توانیم  از دانشجویانی که در کانون‌های همیاران سلامت روان فعالیت ‌می کنند، پس از فارغ التحصیلی بانک اطلاعاتی تهیه کنیم تا در آینده در محیط‌های صنعتی، اداری و نظامی و فضای مجازی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانی در این محیط‌ها بهره بگیریم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به سومین همایش ملی کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، خاطرنشان کرد: این همایش حاصل همکاری مشترک ما با دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تربت جام است.

افشار یادآور شد: همکاری‌های ما محدود به تفاهم نامه نیست بلکه ما از پایان‌نامه‌ها و طرحهای پیشگیرانه با موضوع آسیبهای اجتماعی، حمایت مادی و معنوی به منظور تشویق برای داشتن جامعه‌ای سالم داریم.