مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: بر اساس مطالعه انجام شده اضافه وزن و چاقی در دختران و پسران ۱۴ تا ۲۰ ساله، ۲۴ درصد در دختران و ۱۹ درصد در پسران گزارش شده است.

به گزارش مرورنیوز، دکتر زهرا عبداالهی در گرگان افزود: در برخی مناطق کشور میزان این اضافه وزن به ۳۰ درصد هم می‌رسد. در کودکان ۶ ساله نیز حدود ۲۰ درصد اضافه وزن و چاقی گزارش شده است.

وی بیان کرد: پیامد این اضافه وزن، ادامه چاقی در بزرگسالی و متعاقب آن بیماری‌های دیابت، قلبی و عروقی و انواع سرطان‌هاست.

وی گفت: با توجه به شیوع چاقی در نوجوانان و کودکان، دفتر بهبود تغذیه جامعه اقدام به طراحی و اجرای برنامه ایران اکو (با توجه به برنامه پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت مبنی بر پایان دادن به چاقی کودکان) کرده است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: مدل مداخله‌ای برنامه اکو ایران در شش دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال اجراست. در این طرح راهنمای مداخلات جامعه محور پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان تدوین شده است.
بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، عبداللهی خاطرنشان کرد: این راهنما با همکاری آموزش و پرورش، بهزیستی، شهرداری و سایر بخش‌های مرتبط تدوین شده و به صورت پایلوت در شش دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود.


وی اضافه کرد: این طرح در شبکه‌های بهداشتی درمانی نیز در قالب طرح تحول ارزیابی الگوی غذایی جمعیت تحت پوشش پایگاه سلامت توسط مراقبین سلامت با هدف اصلاح الگوی غذایی و کاهش ریسک فاکتورهای تغذیه‌ای که منجر به چاقی و بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند، اجرا می‌شود.