هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی متهم فساد اقتصادی امروز به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی متهم فساد اقتصادی امروز(سه‌شنبه) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی برگزار شد.

قاضی با شروع جلسه دادگاه خطاب به نماینده دادستان گفت: در ادامه جلسه دادگاه روز گذشته از نماینده دادستان می‌خواهم تا در جایگاه قرار گیرد و در مورد صدور ضمانت نامه‌های بانک ملی توضیح دهد.

نماینده دادستان با حضور در جایگاه گفت: دو ضمانت نامه از بانک ملی به تاریخ ۸۹/۸/۳ به مبلغ ۶/۵ میلیارد ریال و ۹۰/۸/۲ به مبلغ ۸ میلیارد ریال در وجه شرکت نفت جی صادر در بانک ملی شعبه بهار به معاونت قاسم علی بهرامی صادر شده است که ضمانت نامه فوق واجد شرایط لازم و تمام ضمانت نامه های ارائه شده جعلی بودند.

وی افزود: ۶ ضمانت نامه دیگر هم در بانک ملی صادر شده که مبلغ یکی از آن‌ها ۲۰ میلیارد ریال است که ۱۸ میلیارد ریال آن به شرکت برج حرم پرداخت شده و تضامین این ضمانت نامه‌ها هم جعلی بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: ۳۶ فقره ضمانت نامه نیز در وجه ۶ شرکت زیر مجموعه شرکت آقای باقری درمنی وجود دارد که از اساس جعلی هستند و اسناد آن در بانک ملی وجود ندارد و ذی نفع ۲۳ مورد آن شرکت صرافی اقتصاد نوین و ذی نفع مابقی شرکت سامان مجد بوده است.

وی گفت: ۶ شرکتی که ضمانت نامه گرفتند، از شرکت‌های باقری درمنی هستند.

نماینده دادستان گفت: ۲۶ فقره از ۳۶ فقره ضمانت نامه‌ها به بانک ملی عودت داده شده است، اما چون هیچ سندی در بانک برای آن‌ها پیدا نشده است، بانک ملی جعلی بودن آن‌ها را اعلام کرده است.

وی افزود: همچنین در زمان ریاست جهانمیر محمدی در شعبه بهار بانک ملی، ۵۷ فقره فرم ضمانت نامه خام از شعبه بانک خارج شده است.

باقری درمنی متهم پرونده گفت: مشکلات این پرونده این است که کیفرخواست براساس اقوار تعدادی متهم و شاهد نوشته شده است و سندی برای آن وجود ندارد و من نمی‌دانم این افراد چه دشمنی با من داشته‌اند. دوما من هنوز پرونده را نخوانده‌ام که بتوانم از خودم دفاع کنم.

قاضی صلواتی در پاسخ به متهم گفت: وکلای شما هر روز در شعبه هستند و می‌توانند پرونده را بخوانند. وکلای شما دیر می‌آیند، ما چه کار کنیم؟ وکیل باید 8 صبح در شعبه باشد، اما وکلای شما 11 ظهر می‌آیند.

قاضی از متهم پرسید: آیا این 6 شرکت از شرکت‌های زیرمجموعه شما هستند؟

باقری درمنی پاسخ داد: خیر، من شرکت آریا برج هرم را اصلا نمی‌شناسم، ملکی را که در کن است و 55 هزار متر متراژ دارد را به شرکت نفت جی داده بودم که 60 میلیارد تومان ارزش داشت، برای آن که این ملک را پس بگیرم، بدهی 20 میلیارد تومانی شرکت آریا برج هرم را تقبل و پرداخت کردم.

متهم افزود: شرکت شکوه آبیدر را اصلا نمی‌شناسم و اگر این شرکت ریالی به من پرداخت کند، اسناد آن را نشان بدهید.

باقری درمنی گفت: شرکت سامان مجد از بنده شکایتی ندارد و بدهی آن مربوط به شرکت‌های آریا برج و شکوه آبیدر است.

نماینده شرکت بیمه ایران در ادامه دادگاه گفت: تمام اسنادی که برای صدور ضمانت‌نامه به شرکت بیمه ایران ارائه دادند، جعلی بوده و باید به آن‌ها رسیدگی شود.

باقری درمنی گفت: نماینده دادستان عناوین ارسالی را باید به زبان ساده به متهم تفهیم کند، نه اینکه فقط آن‌ها را عنوان کند. بنده به خاطر اقرار 4 متهم 4 سال است که در زندان هستم.

متهم پرونده افزود: من درخواست دارم کارشناسی‌ها توسط افراد بی‌طرف انجام شود.

وکیل بیمه ایران در ادامه دادگاه خطاب به قاضی بیان کرد: صدور تمامی ضمانت‌نامه‌ها طی نقشه ای طراحی شد. شرکت فجر گستر نوین مسئولان بیمه ایران را قانع کرد که برای انعقاد قرارداد به دفترخانه‌ای که آن‌ها معرفی کرده‌اند، مراجعه کنند. در صورتی که طبق قانون باید ضمانت‌نامه‌ها در دفاتر طرف قرارداد بیمه بسته شود.

وی افزود: این نشان می‌دهد که تمام کارها هماهنگ انجام شده و تمام اقدامات متقلبانه و از تعهد واقعی خارج بوده است و قابلیت اجرایی نداشت.

نماینده بیمه ایران گفت: پرونده ما مثل پرونده باندهای دیگر پیچیدگی ندارد. قطعا ارتباط شرکت فجر گستر را با باقری درمنی نمی‌توان کتمان کرد. چکی که توسط شرکت فجر گستر صادر شده، نقص امضاء دارد و حساب بسته شده است و چک باید با دو امضاء صادر می‌شد، در صورتی که فقط یک امضاء دارد.

باقری درمنی در پاسخ به صحبت‌های نماینده بیمه ایران گفت: اساسنامه شرکت وجود دارد و امضای بنده معتبر است. دسته‌چک در سال 84 گرفته شده و با دو امضاء بوده است، اما اساسنامه شرکت عوض شده و این اقدام متقلبانه نیست.

متهم پرونده گفت: اینکه نماینده بیمه ایران می‌گوید دفترخانه را عوض کردیم، من اصلا دفترخانه‌ای نمی‌شناسم و نصیری همه‌جا حضور داشته. این فرد سر من را هم کلاه گذاشته است.

نماینده بیمه ایران گفت: شرکت بیمه ضرری را متحمل نشده و فقط در این مورد شکایت دارد که وارد عملیات متقلبانه شده و ملکی در رهن آن در اختیارش قرار گرفته که وجود نداشته و متهم قصد دارد از غیاب متهمان دیگر استفاده کند و بگوید که بی‌گناه است.

باقری گفت: متأسفانه آقای نصیری برای املاک خودش هم کار متقلبانه انجام داده است. نصیری که عاشق من نبود که برایم کار انجام دهد. تمام کارهایی که انجام داد به این دلیل بود که 108 قطعه زمین که 4800 متر هستند، در منطقه یک و ولنجک در اختیارش قرار دارند و 20 میلیارد تومان قیمت دارد.

نماینده بیمه ایران گفت: طی کارشناسی ‌های انجام شده این ملک فقط 12 میلیارد تومان ارزش دارد.

باقری درمنی پاسخ داد: با چه معیاری قیمت تعیین می‌کنید؟

نماینده دادستان گفت: آقای درمنی در جریان یکی از معاملات شرکت فجر گستر نوین 3 فقره چک صادر می‌کند و پشتوانه آن ضمانت‌نامه بیمه ایران بوده است، مشکل این است که این 3 فقره چک فاقد موجودی بوده و محکوم شدند.

باقری درمنی گفت: من در این پرونده برای رد مال به بانک محکوم شدم و دوبار هم برای آن حکم آزادی گرفتم، اما متأسفانه هنوز آزاد نشده‌ام.

نماینده دادستان پاسخ داد: طی استعلامی که از شعبه اول اجرای احکام گرفتیم، اموال معرفی شده کفاف آزادی شما را نمی‌دهد و دادگاه اعلام کرده اموال هنوز در دست کارشناسی هستند.

در پایان قاضی ختم جلسه دادگاه امروز را اعلام کرد و گفت: زمان برگزاری جلسه بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.