رئیس ستاد اربعین حسینی گفت: امسال فعلا در تهران، کسانی که برای دریافت گذرنامه به پلیس+۱۰ مراجعه می‌کنند، مدارک مربوط به ویزا را نیز همانجا تحویل خواهند داد و همزمان با صدور گذرنامه صدور ویزا انجام می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین حسینی در حاشیه یازدهمین نشست جلسه ستاد اربعین در جمع خبرنگاران گفت: طبق تصمیمی که گرفته شد از فردا کار ثبت‌نام برای صدور ویزا شروع خواهد شد.

وی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با دولت عراق خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی که با دولت عراق صورت گرفت، نیرو‌های عراقی وارد کشور شده‌اند و هم‌اکنون در حال آموزش و هماهنگی هستند. امسال نسبت به سال گذشته ۴ دفتر نیز اضافه کرده‌ایم. سال گذشته با ۱۲ دفتر و ۴ کنسولگری و امسال با ۱۶ دفتر و ۴ کنسولگری مجموعا در ۲۰ نقطه از کشور کار صدور ویزا را انجام خواهیم داد.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور به صدور گذرنامه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته کسانی که برای صدور گذرنامه و یا تعویض آن مراجعه می‌کردند، کارشان با یک عجله‌ای بود تا به سرعت گذرنامه به دستشان برسد تا بتوانند روادید یا ویزا اخذ بکنند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: این نگرانی باعث شده بود یک ازدحام صورت بگیرد. لذا برای حل این موضوع امسال فعلا در تهران، کسانی که برای دریافت گذرنامه به پلیس+۱۰ مراجعه می‌کنند، مدارک مربوط به ویزا را نیز همانجا تحویل خواهند داد و همزمان با صدور گذرنامه در دفتر نیروی انتظامی که کنار آن مقر پلیس +۱۰ درنظر گرفته شده صدور ویزا انجام می‌شود. نیرو‌های عراقی آنجا مستقر خواهند شد و همزمان با صدور گذرنامه، ویزا‌ها نیز صادر خواهد شد و به محل زندگی‌شان فرستاده خواهد شد.

وی درباره ثبت نام زائران اربعین گفت: لیست مکان‌های ثبت‌نام متعاقبا اعلام خواهد شد؛ البته ۴ دفتر اضافه شده است. دفاتری که در سال گذشته اقدام به ثبت‌نام می‌کردند همچنان به کار خود ادامه خواهند داد و مکان ۴ دفتر جدید نیز به زودی اعلام خواهد شد.

رئیس ستاد مراسم اربعین درباره هزینه‌های مراسم اربعین نیز تصریح کرد: تلاش ستاد اربعین برای این است که حتی‌المقدور تا جایی که امکان دارد هزینه‌های مراسم اربعین را کاهش دهد و رسالت ما این است.

ذوالفقاری ادامه داد: قیمت بیمه در مراسم اربعین امسال مجموعا ۲۰ هزار تومان برای خدمات درمانی سرپایی، بیمارستانی، سوانح و حوادث صورت می‌گیرد که نسبت به سال گذشته در مجموع کاهش داشته است. ضمن اینکه خدمات بیمه‌ای طبق توافقی که با بیمه‌گذار صورت گرفته نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم داشته است. یعنی مجموع هزینه بیمه درمانی، حوادث، وقایع و سوانح در مجموع ۲۰ هزار تومان شده است. در حالی که سال گذشته قیمت آن بیش از ۲۰ هزار تومان بود.

وی درباره صدور ویزا نیز خاطرنشان کرد: دولت عراق دریافت ۴۰ دلار را فعلا در دستور کار دارد که دریافت کند. براساس رایزنی‌هایی که با بانک‌مرکزی داشته‌ایم، بنا شد زائران به صورت ریالی پرداخت کنند بنابراین زائرانی که می‌خواهند در مراسم اربعین به کربلا بروند نیاز به تهیه دلار و یا یورو ندارند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور همچنین درباره تامین امنیت مراسم اربعین امسال نیز گفت: امنیت در داخل ایران تا مرز‌ها به عهده نیرو‌های ایرانی است و داخل کشور عراق نیز به عهده دولت عراق است. کمیته امنیتی انتظامی ستاد اربعین ما همکاری‌های دوطرفه و مفصلی را با نیرو‌های عراقی دارند که اهتمام زیادی وجود دارد تا امنیت این مراسم را مانند سال گذشته برقرار کنند.

وی در پایان گفت: داخل کشور هم در راه‌ها و مسیر‌های منتهی به مرز‌ها و نیز در نقاط مرزی تحت پوشش امنیتی قوی‌تری قرار خواهیم داد.