آمار منتشر شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد که تعداد پروازهای حج تمتع در سال ۹۷ نسبت به سال 96 حدود هفت درصد رشد داشته است.

به گزارش مرور نیوز، آمار منتشر شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد که تعداد پروازهای حج و حجاج اعزامی به سرزمین وحی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است.

با استناد به این آمار، می‌توان دید که در سال ۹۷ مجموعا هزارو 252 پرواز حج در کشور انجام شده و ۱۷۰ هزار و ۳۵۶ نفر از طریق این پروازها اعزام و پذیرش شده‌اند. این تعداد در سال ۹۶، هطازارو 173 پرواز و ۱۵۹ هزار و ۶۵ نفر بوده است که به ترتیب رشد ۷ و ۷ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در سال جاری در مجموع ۴ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۴۳۷ کیلوگرم بار توسط پروازهای حج جابجا شده که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.

در سال جاری، فرودگاه امام خمینی (ره) با ۳۶۰ نشست و برخاست متعلق به حج و اعزام و پذیرش ۴۶ هزار و ۴۸۲ مسافر، در رتبه نخست عملیات حج ایستاده است. بعد از این فرودگاه فرودگاه‌های مشهد با ۱۶۰ نشست و برخاست و اعزام و پذیرش ۲۶ هزار و ۲۲۰ مسافر در رنبه دوم و فرودگاه اصفهان با نشست و برخاست ۱۰۵ پرواز و اعزام و پذیرش ۱۳ هزار و ۲۲۶ مسافر در رتبه سوم قرار دارند.

فرودگاه‌های اهواز و شیراز با ۶۷، همدان با ۶۶، گرگان با ۵۶، تبریز با ۵۴، ساری و کرمان با ۴۸، یزد با ۴۲، ارومیه با ۴۰، بیرجند با ۳۹، زاهدان با ۲۸، زنجان و کرمانشاه با ۲۰، بندرعباس با ۱۶ و بوشهر و رشت با ۸ نشست و برخاست، سایر فرودگاه‌های فعال در عملیات حج بوده‌اند. همچنین دو فرودگاه مهرآباد تهران و اردبیل، سال گذشته در عملیات حج مشارکت داشتند اما امسال اعزام و پذیرشی در این دو فرودگاه صورت نگرفته است.

فرودگاه بیرجند با رشد ۱۰۰ درصدی و زاهدان با رشد ۶۵ درصدی بیشترین افزایش در نست و برخاست‌های حج را داشته و بیشترین کاهش نیز متعلق به فرودگاه‌های بوشهر و بندرعباس با کاهش ۵۰ و ۳۰ درصدی است.

گفتنی است در شش ماهه نخست سال جاری، ۶ هزار و ۴۶۲ پرواز عتبات نیز انجام شده و ۱ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۴۰۷ مسافر با این پروازها جابجا شده‌اند. این تعداد نسبت به سال پیش به ترتیب ۱۳ درصد و ۱۰ درصد کاهش یافته است.