معاون راهبردی قوه قضائیه در همایش معاونان برنامه ریزی دادگستری‌های سراسر کشور با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد ایران و همچنین اعمال تحریم های آمریکا، با انتقاد به تیم اقتصادی اعلام کرد شاید توانست تورم دو رقمی را یک رقمی کند، اما تصور دولت از برجام غلط بود آنها تصور می کردند با برجام و جذب سرمایه گذاری خارجی می‌تواند تورم را کنترل کند اما اینگونه نشد.

به گزارش مرور نیوز، محمدباقر ذوالقدر، معاون راهبردی قوه قضائیه، در همایش معاونان برنامه ریزی دادگستری‌های سراسر کشور با اشاره به شرایط اقتصاد ایران و به طور کلی شرایط بحرانی در دنیا گفت: 

اگر این تعبیر را به کار ببریم که کشور ما درگیر یک جنگ همه جانبه به غیر از بعد نظامی از طرف آمریکا است، درست است. دشمن با وارد کردن فشار بر روی ارکان اقتصادی و با استفاده از تحریم یک جنگ همه جانبه علیه ما را آغاز کرده است و هدف دشمن از این جنگ در نهایت تسلیم شدن ملت ایران به خواست آمریکا است و آن‌ها می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را تسلیم خواست خود کنند و ایران را پای میز مذاکره ببرند.

وی افزود: جنگ نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران کاربردی ندارد و اگر کاربرد داشت حتما این جنگ را هم شروع می‌کردند. ۴۰ سال گذشته که ایران این آمادگی نظامی را نداشت و همه کشورها علیه کشور ما شروع به جنگ نظامی کردند، به جایی نرسیدند.

معاون راهبردی قوه قضائیه بیان کرد: جنگ‌هایی که آمریکا به صورت مستقیم طی دو دهه گذشته به آن‌ها ورود کرده است مانند جنگ با عراق و افغانستان شکست خورده‌اند و امروز بیش از ۱۸ سال است که آمریکایی‌ها وارد کشور افغانستان شدند و با شعار سازندگی به این کشور آمدند، اما امروز وضع کشور افغانستان از روزی که آمریکا به این کشور وارد شد، بدتر است و نتیجه آن هزاران کشته از مردم افغانستان و ماندن هزینه میلیاردی روی دست آمریکا است.

ذوالقدر تصریح کرد: آمریکا با همین شعار هم وارد کشور عراق شد، اما امروز نه دولت عراق در دست آن‌ها است و نه کشور عراق. خود ترامپ می‌گوید اگر من ۱۲ دقیقه دیرتر روی کار می‌آمدم، ایران خاورمیانه را گرفته بود.

معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: در شرایط فعلی احتمال جنگ نظامی از سوی قدرت‌های بزرگ دنیا علیه کشور ما در حد صفر است و شرایط کشور با زمان جنگ تحمیلی قابل قیاس نیست و تمام خاورمیانه زیر تیغ و دید موشک‌های ما است و دشمن از این موضوع خبر دارد.

ذوالقدر افزود: تمام تلاش دشمن این است که ما را پای میز مذاکره ببرند و این یعنی نقطه آغاز شکست و در مذاکره هم حلوا تقسیم نمی‌کنند و باید چیزی داد تا چیز دیگری بگیریم و خود ترامپ می‌گوید که ما دیگر اجازه نمی‌دهیم در مذاکرات جدید ایران ما را مانند برجام تحقیر کند.

وی ادامه داد: دشمن قصد دارد با تحریم مردم را بر اثر فشار اقتصادی و جنگ روانی گسترده به ستوه بیاورد و مردم علیه نظام شورش کنند، برای همین ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را علیه کشور ما آغاز کرده است، اما باز هم راه به جایی نمی‌برد.

ذوالقدر بیان کرد: زمانی که آمریکا مجبور شد برای برجام پای میز مذاکره بیاید، تحریم‌ها وجود داشت و تمام دنیا ما را تحریم کرده بودند و اوباما همان زمان اقرار کرد که دیگر تحریم‌ها مقابل ایران جواب نمی‌دهد و تحریم کارساز نیست.

وی افزود: امروز تحریم‌ها به گستردگی آن زمان نیست و تحریم‌ها از سوی آمریکا ثانویه است و آمریکا به کشورها گفته که اگر با ایران تجارت کنند، مجازات می‌شوند.

ذوالقدر گفت: امروز نظام بانکی ما مشکل دارد و بودجه بندی کشور ما بر اساس نفت بسته می‌شود و ما باید در این شرایط از فرصت استفاده کنیم و بودجه کشور را از نفت جدا کنیم.

وی با انتقاد از اینکه همه چیز کشور را به برجام بند کنیم صحیح نیست، افزود: از ابتدا همه نیروهای انقلابی و مقام معظم رهبری تاکید داشتند که به ظرفیت‌های داخلی کشور تکیه کنید، در حالی که مقامات دولتی مرتب تکرار می‌کردند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد و برجام امضا شود، رونق پدید می‌آید و از رکود خارج می‌شویم و پیشرفت حاصل می‌شود، در حالی که این تصورات در عمل محقق نشد و آمریکا اولین کسی بود که عدم پایبندی خود را به برجام نشان داد.

ذوالقدر با بیان اینکه اقتصاد کشور ما دچار رکود تورمی شده است، گفت: تصور دولت این بود که با برجام رکود برطرف می‌شود که ایده کنترل تورم را در دستور کار خود قرار داد، اما باید با روش‌های دیگری اعمال می‌شد.

معاون راهبردی قوه قضائیه افزود: دولت فعلی توانست تورم دو رقمی دولت قبل را تقریبا یک رقمی کند، اما به چه قیمت، به قیمت رکود بازار کسب و کار و رونق تولید، تصورشان این بود با برجام و جذب سرمایه گذاری خارجی می‌تواند تورم را کنترل کند.