متاسفانه به علت برخی مسائل فرهنگی برخی از بیماران هم بیماری خود را پنهان می‌کنند و این باعث می‌شود از نظر آمارگیری تعداد بیماران کار سخت می‌شود.

به گزارش مرور نیوز داریوش نسبی تهرانی در سومین همایش علمی Brain & Mood Day، افزود: نزدیکی مسائل مربوط به مغز با مسائل رفتاری باعث شد تا همکاران متخصص مغز و اعصاب و روانپزشکان به‌صورت مشترک مباحث مربوط به ذهن و مغز را بررسی کنند.

وی با اشاره به اینکه در چند وقت اخیر برخی از داروهای درمان صرع در کشور دچار کمبود شدند، عنوان کرد: داروی بیماران صرع بسیار حیاتی است و قابل صبر و تحمل کردن نیست و حتی یک ساعت‌ هم نباید داروی این بیماران از دسترس خارج شود. تاکید ما این است که دارو همیشه در دسترس بیماران باشد، به‌ویژه داروهایی که در مدتی طولانی توسط بیمار مصرف شده و بدن بیماران با آنها آداپته شده و قابل تغییر نیست. غیر از داروی مهم دپاکین که دچار کمبود شده، تامین سایر داروهای وارداتی یا تولیدی هم به مشکل برخورر کرده است و اگرچه مدام گفته می‌شود دارو جزو تحریم‌ها نیست اما بطور غیرمستقیم تحت تاثیر قرار گرفته است.

مدیرعامل انجمن صرع ایران افزود: تغییر سریع داروی مصرفی بیماران ممکن نیست و در صورت ضرورت هم این کار باید در مدت چند ماه انجام شود. حتی استرس و اضطراب ناشی از کمبود دارو هم می‌تواند برای بیماران بسیار آسیب‌زا باشد.

نسبی تهرانی با بیان اینکه انجمن صرع ایران ثبت بیماران مصروع را آغاز کرده است، افزود: طبق برآوردها تا یک میلیون بیمار مبتلا به صرع در کشور داریم و علت بالا بودن این تعداد هم میزان بالای تصادفات رانندگی در کشور، وجود تعداد زیادی مجروح جنگی و وجود بیماران متابولیک ارثی است. بطورکلی میزان ابتلا به این بیماری در ایران ۳ تا ۵ درصد تخمین زده می‌شود. متاسفانه به علت برخی مسائل فرهنگی برخی از بیماران هم بیماری خود را پنهان می‌کنند و این باعث می‌شود از نظر آمارگیری تعداد بیماران کار سخت می‌شود.

حدود ۳۰ درصد صرع‌ها مقاوم به درمان طبی

حسین پاکدامن رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران هم در این همایش گفت: براساس جدیدترین مطالعه اپیدمیولوژیک انجام شده شیوع بیماری صرع در ایران بین ۲ تا ۳ برابر شیوع این بیماری در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکای شمالی است.

وی افزود: علت مورد توجه قرار گرفتن بیماری صرع در این همایش اهمیت این بیماری است. شیوع بیماری صرع در ایران به‌علت ضربات ناشی از تصادفات رانندگی و همچنین وجود تعداد زیادی مجروح جنگی در ایران بالاست.

نریمان صدری مدیرعامل شرکت دارویی هم در این همایش گفت: در چند ماه اخیر به‌ علت تحریم‌ها و نگرانی‌های ایجاد شده، شاهد انبارش گسترده داروی دپاکین توسط مردم بودیم و همچنین به‌ علت برخی مشکلات در تامین اقلام مورد نیاز برای بسته‌بندی، این دارو به کمبود برخورد کرد که امیدواریم این کمبود مقطعی بزودی برطرف شود.