کارشناس بیوتروریسم گفت: زائرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین حسینی(ع) در کربلای معلی را دارند برای حفظ سلامتی خود به رعایت مسائل بهداشتی توجه کنند تا در سلامت کامل به کشور بازگردند.

به گزارش مرور نیوز، علی کرمی فوق تخصص امنیت زیستی و کارشناس در حوزه بیوتروریسم، با توجه به دیدگاه تخصصی خود، توصیه‌های بهداشتی برای زوار اربعین داشت و تاکید کرد همه زوار این توصیه‌ها را رعایت کنند تا سالم زیارت کرده و در سلامت کامل به کشور برگردند.

این کارشناس حوزه بیوتروریسم، 30 نکته را متذکر شد که شرح آن از این قرار است: سلامت زائران عتبات عالیات در گام نخست در گرو رعایت موازین بهداشت فردی با شست ‌و شوی مرتب دست‌ها است و در صورت نبود آب باید از ژل‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کرد.

زائران باید مراقب تغییر دمای هوای ناگهانی کشور عراق باشند تا دچار سرماخوردگی نشود، در کشور عراق طول روز هوا بسیار گرم است اما حوالی شب هوا بسیار سرد می‌شود، همچنین زائران تا جایی که می‌توانند لوازم اضافی همراه خود نبرند، از غذای سبک آشپزهای ایرانی استفاده کرده و هرگز پرخوری نکنند.

زمان شست ‌و شوی دست‌ها بین 20 تا 30 ثانیه طول بکشد علاوه ‌بر آن از وسایل شخصی مثل مسواک، خمیردندان، حوله، وسایل اصلاح، صابون، شامپو، لیوان، پتوی مسافرتی و ملحفه، سجاده، مُهر و تسبیح و چادر نماز در طول سفر استفاده شود.

فقط از آب‌های معدنی سالم که در مجاورت آفتاب نمانده باشد استفاده کنید. بیماری «وبا» را جدی بگیرند، (گزارش‌هایی از آلودگی آب‌های کربلا و نجف وجود دارد) زوار به‌هیچ ‌وجه از آب‌های غیر بطری شده استفاده نکنند و بهداشت فردی را در سرویس‌های بهداشتی رعایت کنند.

از مصرف آب نگهداری‌ شده در مخازن، آب لوله‌کشی، آب‌هایی که با یخ خنک شده‌اند و حتی شربت‌هایی که با این آب‌ها تهیه می‌شود، خودداری کنند.

از ماسک برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها استفاده کنید و آن را به روی بینی و دهان خود قرار دهند. زوار دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال یا بخش فوقانی آستین بپوشانند، از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن افراد دارای علایم بیماری تنفسی خودداری کنند، از فردی که دارای علایم تنفسی مانند سرفه و عطسه است ترجیحاً 1 تا 2 متر فاصله بگیرند در غیر این‌صورت از ماسک برای پیشگیری استفاده کنند.

از غذاهای گرم که تازه تهیه شده استفاده کنند و از مصرف غذای مانده و سرد پرهیز کرده و غذا را به مدت طولانی و برای وعده‌های غذایی دیگر نگهداری نکنند؛ به‌هیچ ‌عنوان باقی‌مانده غذا را با خود حمل نکنند.

برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی، استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف ضروری است.از مصرف سبزیجات خودداری کنند و تنها میوه‌هایی که پوستشان جدا می‌شود را مصرف کنند.

واکسن آنفولانزا قبل از اعزام به افرادی که ضرورت دارد، با توصیه پزشک انجام شود.

در موقع گرد و غبار چون ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند جلوی ورود ذرات ریزگرد و غبار را به سیستم بگیرند از ماسک‌های فیلتردار مخصوص استفاده کنند.

سالاد و سبزی‌های خام و مواد غذایی، گوشت، مرغ و ماهی که کم پخته شده باشد یا غذاهایی هم‌چون ماهی، گوشت، برنج که دوباره گرم شده است، شیر، پنیر، بستنی و دیگر محصولات لبنی غیرپاستوریزه، غذاهای نگه‌داری شده در دمای اتاق، مواد غذایی کنسرو شده نجوشیده یا باد کرده، سوراخ شده با بوی نامطبوع استفاده نشود، تأکید بر محدودیت مصرف غذاهای آبکی، میوه‌های شسته نشده از جمله مواد غذایی هستند که در حین سفر نباید مصرف شوند.

زائران در پیاده‌روی لیموترش یا آب‌ لیمو و مواد غذایی خشک همراه داشته باشند. از مصرف چای و مایعات داغ در لیوان‌های شفاف یک‌بارمصرف استفاده نشود.

زائران از خوراک‌های آماده و عرضه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد هم‌چنین از مواد غذایی روباز و در معرض ورود حشرات و گردوغبار استفاده نکنند.

بیمارانی که قصد حضور در این سفر را دارند داروهای مصرفی خود را همراه ببرند. چون احتمال شیوع آنفلوآنزا وجود دارد به زائرین توصیه  می‌شود به افراد بیمار و کسانی که سرفه می‌کنند نزدیک نشوند.

برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا زائرین دست ها را به مدت 60 ثانیه با مایع دستشویی قبل و بعد غذا به شکل صحبح و درست مورد شستشو قرار دهند.

کسانی که مستعد زخم پا هستند مثل بیماران قندی در طول مسیر استراحت کافی کرده و از کفش مناسب و طبی استفاده کنند.

بارش های پاییزی که در سال های اخیر برای هموطنان مشکل تنفسی ایجاد کرده است در صورت رخ دادن زائرین نکات لازم را در این باره رعایت کنند و سعی کنند در محیط مسقف و سربسته حضور پیدا کرده و در زیر باران قرار نگیرند و کسانی هم که مشکلات تنفسی و آسم دارند حتما ماسک و داروهای خود را به همراه داشته باشند.

از ظروف مخصوص غذای گرم و لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی استفاده شود و گرفتن مواد اولیه غذایی از افراد ناشناس خودداری کنند. از طبخ و ارائه غذاهای حساس مثل سالاد اولیه و شیر برنج و به طور کلی غذاهای که در آنها شیر و تخم مرغ استفاده می شود پرهیز کنند.

زائران در طول مسیر پیاده روی اربعین در کشور عراق اگر شیر مصرف می کنند شیر داغ و جوشیده باشد و سبزی که مطمئن هستند به شکل بهداشتی شست و شو شده مصرف کنند.

دوغ و ماست پاستوریزه و بسته بندی شده مصرف کنند و از مصرف پخش دوغ و ماست محلی خودداری کنند.

زائران اگر دچار بیماری‌های تنفسی شدند اطلاع دهند و از کسانی که عطسه و سرفه می کنند با فاصله 2 متری حرکت کرده و در شب ها نیز در موکب‌های که تهویه مناسب دارند استراحت کنند. مسوولان موکب ها در مورد استفاده از دستکش و شست و شوی صحیح ظروف و دست‌ها و همچین استفاده از آب بهداشتی توصیه های بهداشتی نظارت کنند.

امسال برای اولین بار زواری که از کشور عراق به کشور برمی‌گردند قبل از اینکه وارد گیت گذرنامه شوند، 10 گیت سلامت پیش‌بینی‌شده و کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها غربالگری را انجام می‌دهند.

اگر مورد مشکوکی در توزیع مواد غذایی نوشیدنی  یا پخش عطر و گلاب با دستگاه‌های مشابه سم پاش دیدید یا هر فرد یا اقدامی که به نظرتان مشکوک رسید را به اولین واحد گشت اطلاع دهید و در صورت امکان از آن عکس تهیه کرده و مستندسازی کنید.

کرمی فوق تخصص امنیت زیستی و کارشناس در حوزه بیوتروریسم در پایان اقلامی که زوار باید همراه خود داشته باشند را بیان کرد:ژل ضد عفونی کننده، صابون کوچک یا شبیه خمیر دندان، ماسک فیلتردار، پتوی مسافرتی، قاشق و چنگال مسافرتی،  آب معدنی، مقداری آجیل خشک، لیمو یا آب لیمو، کفش و لباس مناسب  و داروهای مورد نیازی که مصرف می کنید.

در صورت ضرورت و مشاوره با پزشک، واکسیناسیون آنفلوآنزا در افراد پُرخطر شامل: افراد بالای 65 سال، افراد مبتلا به بیماری قلبی و ریوی مزمن، دیابت کنترل نشده یا افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی  یا رادیوتراپی دارند، همچنین خانم‌های باردار و کودکان با تجویز پزشک؛ تزریق شود اما این واکسن برای افراد عادی و یا جوانان ضرورتی ندارد.