معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از رشد 2.6 درصدی بودجه وزارت آموزش پرورش نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، صبح امروز نشست خبری علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با محوریت مروری بر لایحه بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۸، در جمع خبرنگاران سخن گفت.

وی در ابتدای سخنان خود درباره ویژگی ها و رویکروهایی که منجر به نوشتن بودجه ۹۸ شد، گفت: در خصوص تبدیل تهدیدها به فرصتها این بودجه نوشته شده است. حفظ ثبات اقتصادی و مقابله با تحریم ها و عدالت اجتماعی نیز دیگر محورهای نگارش بودجه سال ۹۸ بوده است. همچنین بودجه امسال کارکردهای سیاستگذاری و اصلاحات ساختاری دارد.  

وی در ادامه به تبصره های ۶، ۹، ۱۲، ۱۴، ۱۶،  ۱۹ و ۲۰ از میان ۲۲ تبصره بودجه اشاره و آنها را تشریح کرد.

الهیار ترکمن در ادامه بیان کرد: در بین دستگاه های دولتی وزارت آموزش و پرورش رشد را در میان دستگاه های دولتی دارد. در سال ۹۷، از بودجه عمومی کشور ۱۱.۳ درصدش به آموزش و پرورش اختصاص یافته بود و در بودجه سال ۹۸ به ۱۳.۹ درصد رسیده که بدون احتساب بودجه مربوط به رتبه بندی، ۱۳.۴ است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در ادامه با ذکر اعداد و ارقام بودجه آموزش و پرورش و رشد هر معاونت و سازمان در این بودجه را تشریح کرد.

اما وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره سخنان رئیس جمهور در صحن علنی مجلس زمان ارائه بودجه و توجه به بخش خرید خدمات بیان کرد: صحبت های آقای رئیس جمهور را از دید قوانین بالادستی ببینید. مغایر قوانین بالادستی چیزی در سخنان ایشان نیست. در ماده ۲۵ برنامه ششم ذکر شده است. ما به جای مقابله با این سخنان از قوانین کشور استفاده کنیم و آنها را تهدید تلقی کنیم بلکه این ها فرصت برای اصلاح ساختاری است.  

الهیار ترکمن اضافه کرد: بسیاری از معلمان ما در برخی از نقاط کشور حاضر به حضور نیستند و ما نباید حق دانش آموز را نادیده بگیریم. در روستاهای سیستان و بلوچستان با همین طرح خرید خدمات، معدل دانش آموزان یک و نیم برابر رشد داشته است. باید در راستای تحقق حقوق دانش آموز که تامین معلم است باید از طریق خدمات خدمات آن را جبران کنیم.

وی در پاسخ خبرنگار دیگری درباره حقوق دانش آموزان و ناایمنی مدارس و سهم سازمان نوسازی در بودجه، گفت: ما برای این کار برنامه های مشخصی داریم اما موضوع ایمن سازی مدارس می شود، باید از رئیس سازمان نوسازی پرسیده شود.  

 

همه چیز درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان

همچنین وی درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان بیان کرد: ما در خصوص بیمه تکمیلی با مشکلاتی مواجه هستیم. ارتباط ما با بیمه های مطرح قطع شد و مجبور شدیم ورود کنیم به صندوق بیمه تکمیلی که مورد رضایت فرهنگیان نبود و می خواهیم به سمت سازمان های بیمه گری برویم اما یکباره این تغییر، شکی ایجاد می کند. با توجه به اینکه خدمات صندوقی بیمه را با مبلغ ماهی ۲۷ هزارتومان تعیین کردیم یکباره به سمتی برویم که ماهی ۱۲۰ هزارتومان شود.

وی ادامه داد: با یک شیب ملایم به این سمت رفتیم و ۱۳ خدمت بیمه تکمیلی بدون سقف را در این شکل مدنظر قرار دادیم اما هزینه سنگین می شد. پیش بینی کردیم برای گروه متقاضی که صرفا یک پشتوانه استفاده می کنند همان بیمه صندوقی را ادامه دهیم و برای عده ای بیمه گری که ماهی ۶۸ هزارتومان هزینه باید بکنند که فرهنگیان بنا به نیاز خود یکی از آن را انتخاب کنند.

الهیار ترکمن در پاسخ به پرسشی درباره کلیت بودجه و کسری بودجه آموزش و پرورش اظهار کرد: برای آموزش و پرورش ۵۶۳۴۹ میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش بینی شده است. ما برای بودجه فقط اعتباری ۶۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد دادیم که ۴۷۲۰۰ میلیارد تومان برای آموزش و پرورش پیش بینی شده است. البته با پاداش پایان خدمت می شود ۵۰ هزار میلیارد تومان. فاصله کمی با بودجه پیشنهادی داریم.

وی اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش گفتند تامین سیستم گرمایشی مدارس کاری زمان بر است اما به معنای این نیست ما دنبال کمک مردمی هستیم و وظایف خود را انجام نمی دهیم.

الهیار ترکمن بیان کرد: پرداخت حقوق کارکنان دارای رشد خوبی است. ضریب افزایش حقوق پیش بینی شده و حق التدریس ها و سرباز معلم ها و... نیز دیده شده است.  بزرگترین انتقاد من در بودجه سرانه غذای دانش آموزان است که بسیار ناچیز دیده شده است. ۳۵۰۰ تومان برای بچه های مدارس شبانه روزی در نظر گرفته شده است اما برای زندانیان ۷ هزار تومان و دانشجویان ۱۶ هزارتومان است.

وی درباره کسری بودجه سال ۹۷ و انتقال آن به سال ۹۸، گفت: کسری بودجه هزار میلیارد تومان به سال ۹۸ منتقل می شود و ۳ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه سال ۹۷ قابل تامین است. در سال ۹۸ با کسری بودجه ۵ میلیاردتومانی رو به رو شویم که ۴ هزار میلیارد آن قابل تامین است.

وی همچنین گفت: امسال با همت نمایندگان مجلس معافیت آب و برق و گاز برای مدارس دولتی را داشتیم اما برخی شرکت ها مقاومت می کنند و فرافکنی هایی کردند. همان کار خوب را در سال ۹۸ مشخص تر کردیم و همان ۱۰۰ میلیارد تومان را برای پرداخت مصرف انرژی در نظر گرفته ایم و از حساب آموزش و پرورش به آن شرکت ها داده می شود.

تعیین تکلیف دانشگاه فرهنگیان

معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش درباره تبصره ای در لایحه بودجه دولت مبنی بر واگذاری دانشگاه های نهادها و وزارتخانه ها به آموزش عالی درباره تعیین تکلیف دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی این وزارتخانه گفت: ما درباره این تبصره باید در مجلس شورای اسلامی بحث کنیم که آیا دانشگاه های خاص مانند دانشگاه هایی که تربیت معلم انجام می دهند مشمول این قانون و تبصره می شوند یا خیر؟ در حال حاضر این دو دانشگاه ردیف بودجه مشخصی در لایحه پیشنهادی دولت در بخش آموزش و پرورش دارند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ردیف بودجه شیر مدارس که در جدول شماره ۹ آمده است، با توجه به عدم تخصیص این اعتبار در سال های گذشته بیان کرد: بله امسال ۲۰۰ میلیارد تومان ردیف بودجه برای شیر در نظر گرفته شده است که منوط به تخصیص اعتبار خواهد بود. در سال ۹۶ این اعتبار تخصیص پیدا نکرد و در سال ۹۷ نیز تاکنون تخصیصی در این ارتباط نگرفته ایم اما در هر صورت به عنوان وزارت آموزش و پرورش، این مطالبه را فراموش نمی کنیم و پیگیر آن هستیم.

اللهیار ترکمن درباره کمپین مدرسه بنگاه نیست که این روزها در فضای مجازی طرفدارانی پیدا کرده است و اعتراضی نسبت به بحث های خصوصی سازی در آموزش و پرورش را دنبال می کنند گفت: ما هیچ گاه به دنبال این نبوده ایم که بخشی از مدرسه مانند حیاط آن را اجاره بدهیم، شاید در زمان هایی ایده هایی مطرح شده است مبنی بر اینکه مثلا در حیاط یک مدرسه سوپرمارکتی احداث شود اما تحقق چنین ایده هایی مدنظر ما نیست. ما یک هدف کلی تر به اسم اقتصاد مدرسه را که مبنی بر الگوهای مدرسه محوری است دنبال می کنیم. استقرار مدرسه محوری و کاهش تمرکز از ستاد به سمت دادن اختیارات به مدرسه مدنظر ماست.

معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: درآمدهای آموزش و پرورش نیز در جدول شماره ۵ لایحه بودجه مشخص شده است. به صورت مثال شامل خدمات و فعالیت هایی می شود که در قانون اجازه آن داده شده است مانند درآمد حاصل از فروش محصولات هنرستان های ما خصوصا در بخش کشاورزی، اجاره ساختمان های مازاد، ارائه خدمات فرهنگی، ارائه تاییدیه های تحصیلی و ... که هیچ کدام از این ها نافی اصالت های مدرسه نیستند.

۹۴ درصد بودجه سال آینده پرسنلی است

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه چه میزان از کل بودجه آموزش و پرورش مربوط به حقوق پرسنل و فرهنگیان است، بیان کرد: ما تقریبا در فرآیند خوبی قرار گرفته ایم تا بین اعتباری که به حقوق فرهنگیان و پرسنل تعلق می گیرد و اعتبارهای دیگر تعادل ایجاد کنیم. سال گذشته ۹۷ درصد اعتبارات در بخش پرسنلی هزینه می شد اما برای سال ۹۸ کمی این وضعیت بهبود پیدا کرده و ۹۴ درصد اعتبارات صرف حقوق پرسنل می شود. سعی ما این است که این نسبت را هر سال بهبود ببخشیم.

معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره بحث اینکه اعلام شده مناطقی که زیر ۵ هزار دانش آموز دارند باید با مناطق دیگر ادغام شوند و در این صورت چند درصد ادارات آموزش و پرورش تحت تاثیر این تبصره قرار می گیرند، بیان کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد ادارات آموزش و پرورش زیر ۵ هزار جمعیت دانش آموزی دارند. این تبصره باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا ما بتوانیم کارگروهی برای سامان دادن به این قضیه تشکیل دهیم اما باید توجه کنیم برخی مناطق آموزش و پرورش ممکن است که زیر این رقم دانش آموز داشته باشند اما مناطق استراتژیک ما به حساب می آیند. در نتیجه ما در صورت تصویب این تبصره به کارگروه ورود می کنیم و در راستای چابک سازی ادارات استانی قدم برمی داریم اما به شرط آنکه ضربه ای به آموزش و پرورش وارد نکند.

اللهیار ترکمن درباره بودجه مربوط به رتبه بندی معلمان که در لایحه بودجه ۹۸ پیش بینی شده و فاصله آن با رقم ایده آل اظهارکرد: درباره رتبه بندی باید خیلی دقیق مسائل را واشکافی کنیم و آن را مورد قضاوت قرار دهیم. رتبه بندی معلمان در راستای ارتقای کیفیت آموزشی است و نه افزایش حقوق، گرچه در نهایت اجرای رتبه بندی به افزایش حقوق می انجامد اما هدفش کیفیت بخشی به مسائل آموزش و پرورشی است. در لایحه پیش بینی شده رتبه بندی در آموزش و پرورش در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب شده است با این هدف که زمینه انگیزه های فردی افراد را افزایش دهد. دولت در حال بررسی آن است و در صورت تصویب آن را به مجلس ارائه می دهد.

وی ادامه داد: ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده آموزش و پرورش است برای اجرای این لایحه اما فراموش نکنیم در سال ۹۴ یک بار رتبه بندی انجام شده است و در حال حاضر ۷ هزار میلیارد تومان از این اعتبار هزینه شده و در حقوق فرهنگیان قابل مشاهده است اما ممکن است دولت تصمیم بگیرد این رتبه بندی را از نقطه صفر شروع کند. اگر مبنای ما سال ۹۴ باشد، در واقع ۴ هزار میلیارد تومان دیگر برای اجرای طرح رتبه بندی لازم داریم. در لایحه بودجه سال ۹۸ در جدول ۲۱ لایحه در قالب ردیف ۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، اینکه به صورت ردیف این رقم آمده به این معناست که در حین اجرای بودجه این عدد قابل افزایش است.

 

آخرین وضعیت پرداخت حقوق معوقه معلمان خارج از کشور

معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش همچنین در بخش دیگری از پرسش و پاسخ خبرنگاران درباره حقوق اعزام معلمان خارج از کشور که ۹ ماه تا ۱۰ ماه به تعویق افتاده است، بیان کرد: برای تأمین حقوق معلمان خارج از کشور منابعمان را باید با یورو تأمین کنیم. در سال ۹۷ در ردیف مستقلی ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور در نظر گرفته شده بود و اگر نوسانات ارزی پیش نمی آمد، ما چنین مشکلی را نداشتیم اما ما بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی این اعتبار را پیش بینی کردیم. در حال حاضر در حال رایزنی برای حل این مشکل هستیم و تا حدود زیادی نیز مشکل سرپرست های خارج از کشور ما مرتفع شده است. برای کشورهای تک مدرسه ای نیز با وزارت امور خارجه تفاهم نامه ای امضا کرده ایم که ما اینجا به ریال حقوق افراد را بدهیم و آنجا آنها مانند کارکنان خود با پرسنل ما برخورد کنند.

اللهیار ترکمن در ادامه درباره پرداخت کمک هزینه معوقه مهدکودک فرهنگیان بیان کرد: یک اعتبار مشخص در دستگاه های اجرایی برای این منظور وجود ندارد بلکه قانون این اجازه را به دستگاه های اجرایی داده است که از سرجمع منابع خود این کمک هزینه را پرداخت کنند. ما در آموزش و پرورش با کسری بودجه مواجه هستیم، برای همین از سال ۸۴ تا سال ۹۶ این قانون اجرا نشد و ما بدهی داریم. وقتی دیوان عدالت اداری قانونی برای وحدت رویه پرداخت این کمک هزینه صادر کرد، ما پیگیر هستیم که منابع موردنظر را تأمین کنیم. ۸۰۰ میلیارد تومان از منابع را پرداخت کرده ایم و در سال ۹۷ نیز ۴۰ میلیارد تومان در ردیف بودجه برای این امر دیده ایم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص صحبت های رئیس جمهور در صحن علنی مجلس پیرامون هزینه ۴ میلیون تومانی در سال برای هر دانش آموز و کاهش این هزینه با رفتن به سمت خرید خدمات که اصل ۳۰ قانون اساسی را که آموزش و پرورش را رایگان اعلام می کند، مغایر است، بیان کرد: صحبت های رئیس جمهور مبتنی بر ماده ۲۵ قانون ششم توسعه بوده است. این پیشنهاد که در لایحه بودجه نیز آمده، پیشنهاد سازمان اداره استخدامی کشور است. خرید خدمات هم به این معنا نیست که ما از دانش آموزان پولی دریافت کنیم. در حال حاضر نیز ۳۲۰ هزار دانش آموز تحت خرید خدمات هستند اما مبلغی پرداخت نمی کنند. در همه کشورهای دنیا لزوما از نیروهای رسمی و تمام وقت در آموزش و پرورش استفاده نمی شود و در کنار آن نیروهای پاره وقت نیز وجود دارند. این بحث در آموزش و پرورش به معنای صرفه جویی یا نقض اصل ۱۳۰ قانون اساسی نیست.

معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما باید قیمت تمام شده آموزش در کشور را متعادل کنیم. اقتصاد مدرسه محور نیز در راستای همین امر است. شورای مدارس باید فعال باشد و اگر اقتصاد مدرسه محور داشته باشیم، دیگر این همه کلاس های کنکوری در کنار مدارس شکل نمی گیرد که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در سال درآمدشان باشد و نظام آموزش دولتی را به سمت و سویی خارج از سمت و سوی آموزش و پرورش ببرند، بلکه خود مدارس می توانند کلاس های فوق برنامه و آموزشی تشکیل دهند. به هر حال تقاضای کلاس های آموزشی از سمت والدین بالاست و مدارس می توانند این موضوع را پوشش دهند که مغایر با اهداف آموزش و پرورش نیز نباشد.