ماده 54 برنامه سوم شهرداری که در مورد مدیریت عرضه و تقاضای سفر و ساماندهی حمل و نقل بار و مسافر بود، بررسی شد.

به گزارش مرور نیوز، در ادامه بررسی مواد برنامه سوم توسعه شهرداری تهران اعضای شورای شهر تهران به بررسی ماده 54 پرداختند که براساس آن شهرداری موظف است به منظور مدیریت و تقاضای سفر و ساماندهی حمل و نقل بار و مسافر اقداماتی را انجام دهند که براین اساس باید نسبت به تهیه و ابلاغ طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر اقدام کند.

در تبصره 3 این ماده آمده است که در هر منطقه سالانه یک خیابان کامل باید احداث شود که محمد سالاری در واکنش به احداث این نوع خیابان‌های شریانی یا جمع‌کننده در هر منطقه گفت ممکن است یک منطقه نتواند به دلیل مشکلاتی که وجود دارد نسبت به احداث یک خیابان شریانی و جمع‌کننده (کامل) اقدام کند که محسن هاشمی گفت بهتر است این الزام را ایجاد کنیم و اگر شهرداری‌های مناطق نتوانستند می‌بایست با ذکر توضیحات این عدم توانایی خود را اعلام کنند.

در این ماده طولانی که بیش از 10 بند و تبصره دارد آمده است که باید نقشه زون‌های حمل و نقلی شهر توسط سیستم مترو یا بی آر تی به شعاع حداکثر 600 متر در کل شهر ایجاد شود و همچنین آمده است که از این به بعد صدور پروانه ساختمان‌های بزرگ مقیاس و شاخص تنها با انجام مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی و پیاده‌سازی مدل تی او دی در شهر امکان‌پذیر است.

افشین حبیب‌زاده پیشنهاد داد که به این ماده بندی اضافه شود و گفت: پیشنهاد من این است که شبکه معابر و بزرگراه‌ها مطابق برنامه پنج ساله دوم تکمیل شود که محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل شهرداری با بیان این‌که تکمیل شبکه بزرگراهی به معنای آن است که سیاست‌های گذشته و قبلی تکمیل شود، گفت البته این پیشنهاد با بندهای بعدی که بر توسعه حمل و نقل عمومی تاکید دارد، مغایرت دارد.

اعضای شورای شهر به این پیشنهاد رأی ندادند و سه نفر از اعضای شورا که پشت سر حبیب‌زاده نشسته بودند آقایان (اعطا، امینی و نظری) به حبیب‌زاده تاکید داشتند که به پیشنهاد وی رای داده‌اند! که این مساله سبب اعتراض خداکرمی شد و گفت مگر معامله رأی می‌کنیم منطقی رأی دهید.

بررسی بند پنج ماده 54 برنامه، فضای متشنجی را در شورای شهر ایجاد کرد، چرا که براساس این بند شهرداری موظف است نسبت به تدوین لوایح نظام قیمت‌گذاری استفاده از زیرساخت‌های شهری شامل شبکه معابر و پارکینگ‌ها و وضع عوارض برای کاهش مخاطرات محیط زیستی، ایمنی و کاهش ظرفیت زیرساخت‌های حمل و نقل در جریان ترافیک شامل تردد خودروی دودزا، توقف غیرمجاز، سد معبر، پارک دوبل، توقف در حریم تقاطع، توقف در پیاده‌رو به منظور مدیریت تقاضای سفر اقدام کرده و برای تصویب در سال اول برنامه به شورا ارائه دهد که این بند موجب اعتراضات اعضای شورای شهر قرار گرفت.

حجت نظری با بیان این‌که به نظر می‌رسد این بند سرآغازی برای پول گرفتن از معابر باشد، گفت: اگر قرار است معابر فعلی پولی شوند مخالف هستیم و به همین دلیل پیشنهاد حذف این بند را می‌دهم که محسن هاشمی در واکنش گفت نگرانی شما درست نیست.

بهاره آروین نیز در مخالفت با حذف این بند گفت: در این بند آمده است که باید هر پیشنهاد شهرداری به تصویب شورا برسد و در مورد مخاطرات محیط زیستی، ایمنی و کاهش ظرفیت زیرساخت‌های حمل و نقلی تاکید شده است و اصلا درست نیست که به دلیل یک کلمه کل بند را حذف کنیم.

در ادامه الهام فخاری با بیان این‌که در بند 6 به تفصیل در مورد پارکینگ و دیگر زیستگاه‌های شهری صحبت شده است، اظهار کرد: قیمت‌گذاری شبکه معابر برخلاف منافع و حقوق عمومی شهروندان است و با این بند به دنبال مشروعیت‌بخشی برای پولی‌کردن معابر هستند.

در ادامه محسن پورسیدآقای معاون حمل و نقل نیز در واکنش به این بند، گفت: نگرانی در مورد پولی‌کردن تونل‌ها که این روزها اخبارش همه جا است درست نیست و این بند بیشتر در بحث مخاطرات زیست‌محیطی تاکید دارد و در انتهای این بند آمده است که هرگونه تصمیم‌گیری باید به شورای شهر ارائه شود و به همین دلیل جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

با رأی منفی اعضای شورا به پیشنهاد نظری مبنی بر حذف این بند و همچنین اتمام زمان جلسه فضای شورا شهر متشنج شد و برخی از اعضاء به دلیل رأی ندادن به حذف این بند از یکدیگر گلایه کردند و حجت نظری در حالی که میکروفون‌اش خاموش بود گفت چه‌طور می‌خواهیم از مردم پول بگیریم خودمان را با کشورهای اروپایی مقایسه می‌کنیم، اما موقع خدمات‌دهی به مردم فکر دیگری می‌کنید.