مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه برخی مطالعات نشان داده‌ که با تزریق خون به بیماران، طول بستری بیمار به ۳ برابر افزایش می‌یابد، گفت: بدون حمایت بیمه‌ها، مدیریت خون بیمار محقق نخواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، علی اکبر پورفتح‌الله در کنفرانس مدیریت خون بیمار با اشاره  به اینکه 17 تا 22 آبان ماه به عنوان هفته جهانی مدیریت خون بیمار نامگذاری شده است، گفت: همیشه تعبیرم این است که امروزه عصر جدیدی در طب انتقال خون مطرح شده و ادبیاتی جدید وارد طب انتقال خون شده است که مدیریت خون بیمار از آن جمله است و مفهوم آن این است که تلاش کنیم تا خون بیمار مدیریت شود تا نیازی به انتقال خون از دیگران به بیماران نداشته باشیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تأکید بر لزوم فرهنگسازی در زمینه مدیریت خون بیمار گفت: در گذشته نگاه به انتقال خون نگرشی آزاد بود؛ به طوری که اعلام می‌شد ­که خون و فراورده‌های آن باید در اختیار مراکز درمانی و جراحان باشد تا بتوانند جراحی‌هایشان را بهتر مدیریت کنند. این در حالیست که به دنبال طرح بحث‌هایی درباره عوارض خون و فراورده‌های خونی، انتقال خون هم اکنون وارد مرحله به شدت محافظه کارانه شده  و مدیریت خون بیمار نیز در راستای همین موضوع است.

وی با ذکر این که گذر از مرحله انتقال خون آزاد به انتقال خون محافظه کارانه بسیار سخت است گفت: انتقال خون، درمان حمایتی است و در درمان حمایتی، پزشک به طور مستقیم درگیر نیست و از همه بدتر از زمانی که انتقال خون وارد عرصه پزشکی شده است، همواره دست اندرکاران انتقال خون محصول تولید کرده اند و پزشکان آن را مصرف کرده اند؛ بدون آن که شواهد مبتنی بر مصرف را در نظر بگیرند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تأکید بر این که تغییر نگرش باید با همکاری مراکز درمانی و همکاران پزشک صورت گیرد گفت: برای ایجاد این تغییر نگرش و فرهنگسازی، سازمان انتقال خون و موسسه طب انتقال خون آماده همه گونه همکاری با متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی در زمینه مطالعات مرتبط با شواهد مبتنی بر مصرف خون و فراورده‌هاست.

 پورفتح الله با اعلام این که سازمان انتقال خون آمادگی دارد در همه پژوهش هایی که در این زمینه صورت می گیرد، حداقل 50 درصد منابع مالی را تأمین کند، گفت: هم اکنون این همکاری های مشترک در بعضی بیمارستان‌ها آغاز شده است و نتایج بسیار خوبی هم به دست آمده است.

وی همچنین به همکاری مشترک انتقال خون با 11 انجمن تخصصی اشاره کرد و با ذکر این که نتیجه این همکاری ، برای نخستین بار تدوین خطوط راهنمای تزریق خون و فراورده‌ها بود، اظهار امیدواری کرد با همکاری مشترک همکاران بالینی در سراسر کشور با سازمان انتقال خون ایران، شاهد مدیریت مصرف خون در آینده نزدیک باشیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان این که مدیریت مصرف خون نه تنها از جنبه سلامت، بلکه از جنبه اقتصادی نیز حایز اهمیت است، گفت: به عنوان مثال یکی از مسائلی که تزریق خون ایجاد می‌کند، تعدیل ایمنی و تضعیف سیستم ایمنی گیرنده خون است. در عین حال اصولا محیط بیمارستانی خودش منجر به تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و تزریق خون نیز آن را تشدید می‌کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که با تزریق خون به بیماران، طول بستری بیمار به سه برابر افزایش یافته و هزینه‌های زیادی بر حوزه سلامت تحمیل می‌کند. بنابراین ورود بیمه‌ها و نظام سلامت به بحث مدیریت خون بیمار کمک بزرگی به وضعیت بیماران است.

وی از مدیریت خون بیمار به عنوان مقوله ای که برای بیمه ها تولید ثروت خواهدکرد، یاد کرد و گفت: در گذشته در آمریکا شاهد رشد سالانه پنج درصد اهدای خون بودند و در سال 2014 به رقم 16 میلیون واحد اهدای خون در سال رسیدند، اما آن ها توانستند با مدیریت خون بیمار در سال 2016، میزان اهدای خون را به 14 میلیون واحد در سال برسانند و این به معنی کاهش هزینه دو میلیون واحد تهیه خون و در واقع کاهش هزینه بیمه ها و تولید ثروت برای آنان است.

پورفتح الله با ذکر این که سازمان انتقال خون با تعرفه گذاری خدمات، گام های نخست را برای کاهش هزینه های تحمیلی به بیماران و نظام سلامت برداشته است، گفت: نگاه بیمه ها به موضوع مدیریت خون بیمار منطقی و اقتصادی نیست و باید پزشکان با ورود به این موضوع و اقناع بیمه ها، زمینه گسترش و فرهنگسازی مدیریت خون بیمار را فراهم کنند.