جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اینکه ماموریت پلیس ایجاد آرامش و امنیت و نظم و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، گفت: باید پلیسی در تراز انقلاب باشیم.

به گزارش مرور نیوز، سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا در مراسم چهاردهمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با تشکر از تلاش ماموران نیروی انتظامی گفت: تمام کارکنان نیروی انتظامی وظیفه ایجاد امنیت از مرز تا داخل کشور را بر عهده دارند، اما برخی از نیرو‌ها به ویژه ماموران پلیس راهور تلاش بیشتری دارند.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه ماموران پلیس راهور در محیط باز کار می‌کنند و در جاده‌ها در معرض حادثه هستند، افزود: افرادی که قرار است از سوی پلیس راهور تذکر دریافت کنند ممکن است تحمل شنیدن تذکر را نداشته باشند و درست رفتار نکنند و این مسائل نشان از سختی کار دارد.

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه ماموریت پلیس ایجاد آرامش و امنیت و نظم و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: باید پلیسی در تراز انقلاب باشیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان ناجا گفتند که شما در اجرای ماموریت‌های خود موفق بودید.

جانشین فرمانده ناجا گفت: پلیس در تزار انقلاب باید چند ویژگی داشته باشد و یکی از آن‌ها این است که بتواند تزار انقلاب را تشخیص دهد و در راستای آن حرکت کند.

سردار سلیمانی تاکید کرد: امروز تمام افرادی که با نظام جمهوری اسلامی ایران زاویه دارند با پلیس هم مشکل دارند، به همین دلیل پلیس با هجمه‌های دشمن مواجهه است.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر شاهد هستیم، افرادی که در تمام جبهه‌ها شکست خورده اند به پلیس خدمت‌گزار که در حال اجرای ماموریت هستند، بی احترامی می‌کنند.

سردار سلیمانی گفت: در حادثه‌ای که دو شب قبل رخ داد، پلیس فرد متخلفی که سرعت بالایی داشت را متوقف می‌کند و تذکر می‌دهد، اما این فرد از پلیس تمکین نمی‌کند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه پلیس در این حادثه در سلامت کامل رفتار می‌کند، اظهار کرد: این فرد خاطی در اقدامی دیگر از این لحظه‌ها فیلم برداری و در معرض دید مردم قرار می‌دهد، آیا این چیزی جز قانون گریزی است؟

سردار سلیمانی گفت: وقت و فکر پلیس به جای اینکه توجه خدمت‌گزاری باشد باید صرف این شود که در مقابل این گونه برخورد‌ها چگونه پاسخگو باشد.؛ ای کاش افرادی که قصد گرفتن فیلم و گذاشتن پست در فضای مجازی دارند، بگویند که پلیس راهور در نیمه‌های شب و در سرما و گرما خدمت می‌کند.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه در سال ۸۵ زنگ خطر افزایش جانباختگان تصادفات به صدا درآمد، اظهار کرد: در آن سال تعداد کشته‌ها و تصادفات ۲۸ هزار نفر بود که با همکاری دستگاه‌ها و تلاش شبانه روزی پلیس تعداد کشته‌های تصادفات ۴۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۶ هزار نفر رسید.

سردار سلیمانی گفت: ابتدای امسال نیز هشدار دادیم که با دوبرابر شدن خودرو‌ها، کمبود امکانات و تعداد ماموران پلیس ممکن است تعداد کشته‌های تصادفات افزایش پیدا کند که متاسفانه اینگونه هم شد و شاهد رشد تصادفات بودیم؛ به همین دلیل با دستور فرمانده کل قوا و فرمانده ناجا قرارگاه تصادفات در ناجا تاسیس و اولویت‌های کار تعریف و به فرماندهان ناجا ابلاغ شد.

جانشین فرمانده ناجا گفت: طی برنامه ششم توسعه هر سال باید ۳۶ درصد که حدود ۲ هزار نفر است، از تعداد کشته‌های تصادفات کاهش پیدا کند.

گسردار سلیمانی با بیان اینکه بیشترین تصادفات ناشی از خودرو‌های سنگین است، خاطرنشان کرد: طبق قانون، ردیاب باید بر روی تمام خودرو‌های سنگین از جمله اتوبوس‌های مسافربری و خودرو‌های حمل سوخت و کامیون‌ها نصب شود.

جانشین فرمانده ناجا گفت:  روی ۱۵ هزار اتوبوس ردیاب‌ها نصب و باعث شد که حدود ۹۴ درصد تصادفات کاهش پیدا کند.

سردار سلیمانی افزود: قرار بود ۶ هزار دوربین ثابت پایش تصویر در جاده‌ها نصب شود و امروز دوربین‌ها به دو هزار عدد هم نرسیده است، چرا یک عزم ملی ایجاد نمی‌شود و چرا دوربین‌های سیار را در اختیار پلیس قرار نمی‌دهند؟

وی ادامه داد: چرا زمانی که می‌گوییم احتیاج به پهباد برای پایش جاده‌ها داریم امکانات لازم را برای ما تامین نمی‌کنند؟

جانشین فرمانده ناجا تاکید کرد: نصب ۵۰۰ هزار ردیاب بر روی خودرو‌های بین شهری و اتوبوس‌ها بیشتر از ۶ ماه طول نمی‌کشد و هزینه‌ای هم ندارد.

سردار سلیمانی گفت: بیش از ۶۰ درصد تلفات ناشی از تصادفات و ۶۸ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها رخ می‌دهد؛ اگر مسئولان به جد پای کار بیایند و نواقص ۳۰ کیلومتری جاده‌ها را رفع کنند جهش زیادی در کاهش تصادفات داریم.

وی گفت:ما ۵۴۰۰ نقطه حادثه ساز در سطح جاده‌های شناسایی کردیم که ۱۵۸۵ نقطه بحرانی‌ترین نقاط هستند که در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها قرار دارند.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: با دستور وزیر کشور، شورای راهبری تصادفات در استانداری با مسئولیت شخص استانداری تاسیس خواهد شد.

وی خطاب به نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: از ابتدای سال روند کاهشی تصادفات متوقف شده است و اگر بخواهیم به مردم خدمت و به منویات مقام معظم رهبری در کاهش تصادفات توجه کنیم؛ نیاز است که بسیج همگانی تشکیل دهیم.

جانشین فرمانده ناجا اضافه کرد: بنده با زنگنه جلسه‌ای داشتم و قرار شد وزارت نفت ۶۵ درصد بودجه نصب ردیاب روی خودرو‌های سنگین را تامین کند، اما انجام نشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر امکانات لازم در اختیار پلیس قرار بگیرد می‌توانیم به تعهدات برنامه ششم توسعه که کاهش ۳۶ درصدی تلفات تصادفات است، جامعه عمل بپوشانیم.