رئیس شورای عالی استان‌ها در خصوص مصوبه برج باغ‌ها گفت: این مصوبه در زمان آقای احمدی نژاد در قالب لایحه تنظیم شد. بر مبنای آن۷۰ درصد زمین باغات باید به‌صورت باغ باقی می‌ماند و ۳۰ درصد مابقی امکان ساخت و ساز به صورت عمودی در آنها وجود دارد.

به گزارش مرور نیوز، مرتضی الویری رئیس شورای عالی استانها  در حاشیه پانزدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در خصوص آنچه که در جلسه امروز مورد بررسی اعضای این شورا قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در جلسه امروز طرح دو فوریتی برگزاری انتخابات شورای عالی‌ها در شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد با توجه به اینکه خلأ قانونی تشکیل شورای عالی‌ها و قانونی نبودن انتخابات آنها در کشور وجود دارد، شورای عالی استان‌ها بررسی این موضوع را در قالب طرح دو فوریتی در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: قطعاً شورای عالی‌ها در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر ظرفیت مناسبی هستند که می‌توان از آنها در حوزه مدیریت شهری بهره گرفت.

الویری ادامه داد: در جلسه امروز طرح دیگری با قید یک فوریت در دستور کار است که آئین نامه اجرایی بند ۳۲ ماده ۸۰ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراها و شهرداران سراسر کشور را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

وی در خصوص طرح دو فوریتی انتخابات شورای عالی‌ها تاکید کرد: این طرح ابتدا در کمیسیون‌های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پیشنهادات اعضای شورای عالی استان‌ها در این خصوص داده شده است. اگر این طرح امروز مصوب شود به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد و پس از تصویب نهایی در کشور اجرا می‌شود.

الویری در پاسخ به سوالی در خصوص تأمین بار مالی این انتخابات گفت: انتخابات شورای عالی‌ها از محل بودجه عمومی دولت بار مالی به همراه نخواهد داشت و تأمین مالی برگزاری این انتخابات بر عهده شهرداری‌ها خواهد بود.

رئیس شورای عالی استان‌ها در خصوص مصوبه برج باغ‌ها گفت: این مصوبه در زمان آقای احمدی نژاد در قالب لایحه تنظیم شد. بر مبنای آن۷۰ درصد زمین باغات باید به‌صورت باغ باقی می‌ماند و ۳۰ درصد مابقی امکان ساخت و ساز به صورت عمودی در آنها وجود دارد. این مصوبه باعث از بین رفتن باغات بسیاری در تهران شد. لذا نهایتاً در اسفند سال گذشته این مصوبه ملغی شد.

وی ادامه داد: قبل از لغو این مصوبه تعدادی از افراد اقدام به پرداخت عوارض و طی کردن فرآیند صدور پروانه کرده بودند که این موضوع برای آنها حقوق مکتسبه ایجاد کرده بود به شکلی که از میان ۵۰۰ الی ۶۰۰ باغ ۶۰ باغ عوارض خود را پرداخت کرده بودند که اگر در این مسئله به آنها اجازه ساخت نمی‌دادیم این افراد به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کردند و ممکن بود با این کار کل مصوبه از بین می‌رفت. لذا رأی به ساخت این ۶۲ باغ با همان شرایط مصوبه اولیه داده شد.

الویری در باره فرآیند بررسی لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: خوشبختانه این لایحه پس از ارسال به شورا در کمیسیون‌های شش گانه و کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه پس از طرح در صحن علنی شورا توسط اعضا به تصویب رسید البته در فرآیند تصویب برخی از اعضای شورای شهر تهران به درآمدها و مأموریت‌های شهرداری تهران انتقاد و پیشنهاداتی داشتند اما در نهایت بودجه سال آینده شهرداری تهران با رقم ۱۸ هزار و ۸۲۴ میلیارد تومان به تصویب رسید.