‌مسوول بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: متاسفانه میانگین سن ابتلا به بیماری دیابت در ایران 10 تا 15 سال کمتر از میانگین سنی جهان است.

به گزارش مرور نیوز، دکتر حسام‌الدین نبوی‌زاده شنبه 22 آبان در جمع خبرنگاران گفت: دیابت یکی از مهمترین بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود که در جهان شیوع بسیار بالایی دارد.

او اضافه کرد: براساس آمارها بالغ بر 400 میلیون نفر در جهان به بیماری‌ دیابت مبتلا هستند و اگر روند ابتلا به شکل کنونی ادامه داشته باشد، پیش‌بینی می‌شود که در سال 2030 بالغ بر 600 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا باشند.

نبوی‌زاده با یادآوری اینکه با هدف معطوف کردن توجه جهانیان به دیابت و خطرات ابتلا به آن و اهمیت پیشگیری از این بیماری، روز 14 نوامبر مصادف با 23 آبان که روز تولد فردریک باندینگ کاشف انسولین است را به‌عنوان روز جهانی دیابت نام‌گذاری کرده‌اند، گفت: در ایران هفته دیابت از 22 آبان آغاز شده و تا 29 آبان ادامه دارد.

او گفت: تلاش‌ها معطوف به این خواهد بود که سرعت ابتلا به بیماری دیابت را تا سال 2025، ثابت کنیم و این اقدام جز با هماهنگی و انسجام در بخش‌های مختلف و ارتقاء آگاهی‌ها و اطلاع‌رسانی مطلوب امکان‌پذیر نیست.

نبوی‌زاده با اشاره به وجود 2 نوع دیابت، گفت: هر 2 نوع دیابت، اگر به‌موقع تشخیص داده نشده و درمان نشوند، عوارض ناتوان کننده‌ای را برای بیمار به‌دنبال خواهد داشت. عوارضی که جامعه و خانواده را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او پای دیابتی، نابینایی،‌ عوارض کلیوی و عصبی را از شایعترین عوارض دیابت درمان نشده دانست و گفت: هزینه سرانه برای درمان دیابت، هزار دلار به شکل مستقیم و 870 دلار به شکل غیرمستقیم ارزیابی شده است و این هزینه شامل دارو، مراقبت‌ها، تامین نیازهای غذایی خاص و... است.

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر تاکید دارد که با پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت و با روش‌هایی بسیار ساده می‌توان تا 70 درصد از بروز بیماری جلوگیری کرد.

نبوی‌زاده گفت: مصرف غذاهای سالم، داشتن فعالت بدنی مناسب، انجام ورزش به شکل مداوم و مصرف نکردن دخانیات و نگه‌داشتن تناسب وزنی، از مهمترین و تاثیرگذارتری راه‌های پیشگیری از ابتلا به دیابت محسوب می‌شود.

مسوول بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تمام رسانه‌ها را به مدد طلبید که با توجه به اهمیت بیماری دیابت و لزوم انجام اقدامات کلینیکی و پاراکلینیکی برای تشخیص آن، نسبت به اطلاع‌رسانی دقیق خصوصا در هفته دیابت،‌ همراهی کنند.

او با بیان اینکه 90 درصد از دیابتی‌ها در کشورهای توسعه یافته از بیماری خود آگاهی دارند، خاطرنشان کرد: در ایران بیش از 50 درصد افراد مبتلا نمی‌دانند که بیمار هستند و زمانی به بیماری خود پی می‌برند که عوارض دیابت در آنها بروز کرده باشد.

نبوی‌زاده گفت: آمارهای مختلفی در مورد تعداد مبتلایان به دیابت در ایران منتشر و اعلام شده است اما تخمین زده می‌شود که بین 3 تا 5 میلیون ایرانی به این بیماری مبتلا هستند و به شکل میانگین 11 درصد از جمعیت ایران دیابت دارد اما ما نتوانسته‌ایم تمام آنان را شناسایی کنیم.

او اضافه کرد: در فارس آمار ابتلا به دیابت حدود 9 درصد افراد بالای 30 سال است، به این معنی که حدود 170 هزار نفر از جمعیت این استان، احتمالا به دیابت مبتلا هستند که تنها برای 21 هزار نفر آنان پرونده تشکیل شده و تعدادی هم در حال تشکیل پرونده هستند.