رییس جمعیت هلال احمر گفت: تاکنون از سوی کشورهای خارجی نه یک دلار و نه حتی یک یورو به ایران کمک نقدی نشده است .

​به گزارش مرور نیوز،  علی اصغر پیوندی در نشست خبری خود در خصوص تشریح خدمات و اقدامات جمعیت هلال احمر در استان های درگیر سیل و ارائه گزارش کمک ها و محموله های بشردوستانه خارجی و همچنین اقدامات آینده این سازمان گفت: سیل امسال بسیار  گسترده بود و در استان‌های مختلف خسارات بسیار زیادی بر جای گذاشت و تنها جایی که از سیل در امان ماند جزیره کیش بود.

وی ادامه داد: استان‌هایی که بسیار آسیب دیدند استان گلستان، لرستان، خوزستان و ایلام بود.سیل در گلستان فروکش کرده است اما در استانهای خوزستان، لرستان و ایلام همچنان امدادرسانی صورت می گیرد.

رییس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: تاکنون به 445 هزار نفر امدادرسانی شده و برای 227 هزار نفر اسکان اضطراری فراهم شده است که 100 هزار در استان خوزستان اسکان داده شده اند.

پیوندی تصریح کرد: کمکهای مردمی بسیار چشمگیر بود و در این مدت 100 میلیارد تومان از سوی مردم کمک  شده است. انتظار ما این است که کمک‌ها از سوی مردم بیشتر باشد، تاکنون از سوی کشورهای خارجی نه یک دلار و نه حتی یک یورو به ایران کمک نقدی نشده است البته از سوی جامعه بین الملل ارقامی اعلام شده، اما به دلیل بسته بودن حساب‌ها کمکی به ایران نرسیده است، البته کمکهای غیرنقدی از سوی پاکستان، ترکیه، آلمان آذربایجان و... به ایران آماده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پزشکی قانونی آمار کشته شدگان در سیل را 70 نفر اعلام کرده است ما از کمکهای مردمی 10 میلیون تومان به خانواده فوت‌شدگان پرداخت خواهیم کرد.

او افزود: تاکنون 30 میلیارد تومان  کمک غیر نقدی شامل اقلام خوراکی، موکت و ست بهداشتی از سوی مردم کمک شده است. همچنین 126 میلیارد تومان از بودجه هلال احمر در این سیل نیز هزینه شده است. اعتماد به هلال احمر بسیار بالاست، البته ما درخصوص کمکهای مردمی شفاف سازی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: فوت یک نفر هم در حوادث بسیار زیاد است اما به زعم همه سازمانهای بین المللی با توجه به گستردگی سیل و تخریب زیرساختها این تعداد تلفات بسیار کم است. ما در جمعیت هلال احمر براساس پیش بینی هواشناسی هم در استانهای درگیر سیل و هم استانهای معین و هم در مرکز اقلام زیستی را پیش بینی و ذخیره کرده بودیم و این امر به ما کمک بسیاری در امدادرسانی کرد و ما توانستیم به سرعت امدادرسانی داشته باشیم در این سیل همه دستگاهها و ارگانها با همدلی به میدان آمدند و اقدامات خوبی صورت گرفت.

او افزود: مشارکت گسترده مردمی را نیز در این ایام شاهد بودیم با توجه به گستردگی سیل امیدواریم کمکهای مردمی افزایش پیدا کند تا بتوانیم به خانواده هایی که در این سیل ویرانگر دچار خسارت شده اند کمک قابل توجهی برای جبران خسارت داشته باشیم. راههای ارتباطی در استان لرستان صدردصد در روستاها برقرار نیست و کمک رسانی و توزیع اقلام از طریق بالگرد و امدادرسانی هوایی صورت می گیرد.