استاندار سیستان و بلوچستان گفت اظهار داشت : جاری شدن رحمت الهی در افغانستان سبب ورود سیلاب غیر قابل کنترل این کشور به منطقه سیستان شده است.

به گزارش مرور نیوز، سیلاب های غیر قابل کنترل افغانستان از طریق رودخانه هیرمند با بیش از سه هزار متر مکعب بر ثانیه درحال وارد شدن به منطقه است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به ویژگی های رودخانه هیرمند گفت: این رودخانه یکی از 12 رودخانه مهم آسیا محسوب می شود که در بالا دست آن افغانستان اقدام به ساخت سازه های مختلف از جمله سد کجکی با گنجایش بیش از یک میلیارد مکعب و هفت سازه دیگر کرده است. بارندگی های اخیر سبب آبگیری تمام سازه های افغانستان بر روی رودخانه هیرمند شد و مازاد آن به سمت سیستان درحال سرازیر شدن است.

موهبتی افزود: سیستان که در پایین دست رودخانه هیرمند قرار دارد در زمان خشکسالی از نبود آب رنج می برد و در زمان ترسالی از آبهای جاری شده آسیب می بیند و شرایط آن قابل پیش بینی نیست.

وی تصریح کرد: بر اساس اقداماتی که روزهای گذشته در سیستان انجام شده است مشکل خاصی از لحاظ سیلاب در منطقه وجود ندارد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در مسیر شهر دوست محمد مرکز شهرستان هیرمند دایک کانال نیاتک به دلیل اینکه بیش از 20 سال از عمر کانال می گذرد و آبی از آن تا کنون عبور نکرده حیوانات موذی در آن لانه گزیدند که این امر سبب آسیب رسیدن به دیوار شده است.

وی افزود: هر قسمت از دایک کانال نیاتک که دچار آسیب شد با حضور سریع نیروهای امدادی ترمیم شد.

موهبتی تصریح کرد: تنها یک نقطه دایک کانال نیاتک که محل عبور کابل فیبر نوری بوده بستر عبور آب را فراهم و باعث شکسته شدن این دایک می شود.

وی ادامه داد: شکسته شدن دایک کانال نیاتک برای روستاهای اطراف مشکلاتی را ایجاد کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در نشست امروز ستاد بحران با مدنظر قرار دادن تمامی تمهیدات عملیات تعریف شده پیش بینی شد چنانچه تا ظهر امروز شکستگی دایک برطرف نشود قسمتی از جاده اصلی شکافته شود.

وی ابراز امیدواری کرد که اقدامات پیش بینی شده بتواند جلوی خسارت های سیلاب را در منطقه بگیرد.

موهبتی تاکید کرد: بر اثر شکستگی دایک کانال نیاتک سیل وارد 2روستای هیرمند شده و پنج روستای دیگر نیز در محاصره آب قرار دارند.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده این روستاها تخلیه و مردم به مکان های امن منتقل شدند.

استاندار سیستان و بلوچستان از صبوری و همراهی مردم تقدیر کرد و گفت: در نشست امروز ستاد بحران برای رفع مشکل به وجود آمده در دایک نیاتک علاوه بر نقطه نظرات کارشناسی به نظرات مردمی نیز توجه شد.

این سیلاب ها پس از بارندگی های هفته گذشته در حوضه آبریز رودخانه هیرمند و آب شدن برف های کوههای هندوکش در بالا دست این رودخانه از شب گذشته(جمعه شب) سیلاب شدت بیشتری گرفته است.

منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده و با ولایت نیمروز افغانستان هم مرز است.

رودخانه هیرمند از کوههای بابایغما از رشته کوههای هندوکش سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می شود.

آب این رودخانه از 20 سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سالها سیلاب های جزئی ناشی از بارندگی ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می شد که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه بود و به تالاب بین المللی هامون نمی رسید.

سیلاب رودخانه هیرمند خارج از کنترل کشور همسایه است و به عنوان حق آبه سیستان محسوب نمی شود.