سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفت: میزان این افزایش ۱۳ درصد به علاوه ۲۶۱ هزار تومان نقد است. سال ۹۸ مبلغ ۱۷هزار میلیارد تومان بابت افزایش دستمزدها متحمل هزینه شدیم که البته سازوکارها آماده‌اند تا بعد از تصویب در هیئت دولت آن را اجرا کنیم. مابه التفاوت افزایش حقوق ها را نیز در ماه‌های بعد می‌پردازیم.

به گزارش مرور نیوز، محمدحسن زدا ،  سرپرست سازمان تامین اجتماعی در یک نشست خبری که به مناسبت هفته کار و کارگر برگزار شد، با اشاره به روند افزایشی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی گفت: بازنشسته‌های ما دو دسته حداقلی بگیر و سایر سطوح درآمدی هستند که طبق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی میزان افزایش حقوق حداقلی بگیران از سوی شورای عالی کار مشخص می‌شود و ما دخالتی در آن نداریم.

وی افزود: برای سایر سطوح درآمدی جلسه‌ای با حضور کانون بازنشستگان برگزار شد. ما پنج سناریو داشتیم و کانون بازنشستگان نیز پیشنهادی ارائه داده بود که در سناریوهای ما هم بود و در نهایت همین سناریو مورد موافقت قرار گرفت. ما مصوبه هیئت مدیره تامین اجتماعی را گرفته‌ایم و اگر هفته بعد مصوبه هیئت دولت را بگیریم افزایش حقوق را از اردیبهشت ما اعمال می‌کنیم که تحول بزرگی است.

پرداخت معوقات در ماه‌های آینده

سرپرست سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه هرچقدر زودتر افزایش‌ها را اعمال کنیم بهتر است گفت: میزان این افزایش ۱۳ درصد به علاوه ۲۶۱ هزار تومان نقد است. سال ۹۸ مبلغ ۱۷هزار میلیارد تومان بابت افزایش دستمزدها متحمل هزینه شدیم که البته سازوکارها آماده‌اند تا بعد از تصویب در هیئت دولت آن را اجرا کنیم. مابه التفاوت افزایش حقوق ها را نیز در ماه‌های بعد می‌پردازیم.

از مجاری قانونی خسارات ناشی از طلاق های صوری را پیگیری می‌کنیم/آغاز جلسات تامین‌اجتماعی با دولت برای وصول مطالبات

زدا در پاسخ به پرسشی درباره طلاق های صوری برای دریافت مستمری از تامین اجتماعی گفت: قانونی درباره طلاق های صوری نداریم، ولی خودمان بخشنامه‌ای صادر کرده و از مجاری قانونی پیگیریم که خسارات تامین اجتماعی را پس گرفته و جلوی تخلفات بعدی را بگیریم.

وی درباره وصول طلب تامین اجتماعی از دولت گفت: در بند و تبصره ۵ بودجه ۹۸ امکان وصول ۵۰ هزار میلیارد تومان طلب تامین اجتماعی از دولت دیده شده که البته نقدی نیست. می‌تواند تهاتر، ارزش مالکانه و... باشد که ما چند پیشنهاد را تنظیم کردیم و امروز اولین جلسه ما با دولت آغاز می‌شود.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه تامین اجتماعی تنها صندوق سابقه دار است که توانسته روی پای خودش بایستد و حامی بخش صنعت، تولید و کارآفرینی باشد گفت: اکنون ضریب پشتیبانی ما ۵.۵ است که خوب نیست، ولی بحرانی و بد هم نیست.

زدا ادامه داد: مباحثی برای اصلاحات پارامتریک در مجلس مطرح است که در راستای افزایش ضریب پشتیبانی و بهبود وضعیت است، اما جای نگرانی نیست و اجازه نمی‌دهیم کسانی که از قبل با ما قرارداد داشتند مشمول وضعیت جدیدی بشوند که برایشان سخت شود. اگر هم قرار باشد قانونی تصویب و تغییراتی ایجاد شود، برای گروه‌هایی است که بتازگی وارد تامین اجتماعی می شوند. اجازه نمی‌دهیم مشکلی برای کارگران و ذینفعان ما ایجاد شود.

از مراکز درمانی خصوصی عذرخواهی می‌کنیم

وی درباره مطالبه مراکز درمانی طرف قرارداد نیز گفت: انجمن داروسازان فروردین ماه برای به روزرسانی مطالبات داروخانه‌ها از تامین اجتماعی قدردانی کردند. دیروز هم آخرین پرداختی را به داروخانه‌ها داشتیم. اما از آزمایشگاه‌ها، پزشکان و بیمارستان‌های خصوصی که بدهکار آنها هستیم عذرخواهی می‌کنیم، اما نیت ما این است که به سرعت مطالبات را تسویه کنیم. ما در اسفند و بهمن ۵ هزار میلیارد تومان پرداختی داشتیم.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره وضعیت صندوق بیمه بیکاری گفت: صندوق بیمه بیکاری، زیان انباشته ۷۰۰ میلیاردی در سال ۹۲ داشت، اما سال گذشته اندوخته مالی‌اش به بالای ۷۰ میلیارد تومان رسید و حفره های مالی اش رفع و همپوشانی‌ها برطرف شدند. منتها در ماه‌های گذشته روند افزایشی داشته که پیشنهادات زیادی در مجلس و دولت برای مقابله با بیکاری مطرح است.

توافق برای اجرای مدل خاصی از همسان‌سازی حقوق‌ها/ بده بستان‌های تامین‌اجتماعی با بانک‌ها

زدا درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز اظهار کرد: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مدل‌های مختلفی ارایه شده است گفت: برای همسان سازی بر سر مدل خاصی با کانون بازنشستگان به توافق رسیدیم که بار مالی ۱۲ هزار میلیاردی دارد. در قانون برنامه ششم توسعه قید شده که دولت باید برای تامین بار مالی مشارکت کند که اگر انجام شود سازوکارهای ما برای صدور احکام آماده است.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره بدهی‌های تامین اجتماعی به بانک‌ها نیز گفت: پرداختی‌های ما بیستم هر ماه شروع می شود ولی وصولی حق بیمه‌ها ۲۹ ‌ام هر ماه صورت می‌گیرد. ما با بانک تعامل داریم، مبلغی از آنها می‌گیریم و ۲۹ام به آنها برمی‌گردانیم. پالایشگاه لاوان هم برای صدور اسناد خزانه، وثیقه شده است. ما از قوانین و ضوابط بانک مرکزی تخطی نمی‌کنیم و جای نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: کسری اعتبارات در تامین اجتماعی نداریم و اجازه نمی دهیم مشکلی پیش بیاید.

زدا درباره اشکالات سیستم‌های الکترونیکی خدمت رسانی گفت: سیستم نوبت دهی ما در بخش درمان دچار مشکل نیست، اما چون رایگان هست، به دلیل مشکلات اقتصادی تقاضا ۲۰ برابر ظرفیت‌های ممکن شده است و ممکن است سیستم نتواند پاسخگو باشد.

زدا درباره سیاست خروج از بنگاه داری گفت: در هیئت مدیره سازمان تصمیم گرفته شد تا کارگروهی در وزارت رفاه تشکیل و واگذاری‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. با این لحن که این بنگاه‌ها دارند مصادره می شوند مخالف ایم. پیشنهاداتی داریم و معتقدیم برخی بنگاه ها با ادغام و تجمیع و روش های دیگر بازدهی بالاتری خواهند داشت. پیشنهادات به گونه ای است که اگر هم قرار است واگذاری داشته باشیم بیشترین عواید نصیب بیمه شدگان بشود.

آخرین وضعیت بیمه کسب و کارهای نوین اینترنتی

درخشان، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست درباره کمبود دارو اظهار کرد: برخی پزشکان اطلاعات کاملی از آخرین فهرست‌های دارویی ندارند و باید توامان به آنها آموزش داده شود. دارویی نیست که وجود نداشته باشد. ممکن است برای یک بیماری از ۲۰ دارو، دو دارو موجود نباشد، اما مشابه آن وجود دارد.

وی درباره بیمه کسب و کارهای نوین اینترنتی گفت: اگر کسب و کاری دارای کارگاه ثابت باشد تحت پوشش بیمه اجباری قرار می گیرد و اگر نباشد تحت پوشش بیمه توافقی؛ با شرکت هایی چون اسنپ و تپسی نیز توافقنامه اولیه امضا شده است.

نحوه پوشش بیمه‌ای شاغلانی که در خانه کار می‌کنند

زدا، سرپرست سازمان تامین اجتماعی در ادامه نشست افزود: آنها که در منزل کار می‌کنند به عنوان مثال برنامه نویسی و کدنویسی انجام می دهند می‌توانند در شورای عالی فضای مجازی ثبت نام کنند. از آنجا که برای بیمه اجباری امکان ورود به منازل وجود ندارد، از طریق بیمه توافقی پوشش را انجام می دهیم.

زدا افزود: در حوزه وزارت ارشاد هم آنها که در حوزه مطبوعات کار می‌کنند و در منزل اموری چون تایپ و... را انجام می دهند با معرفی وزارت ارشاد بیمه توافقی می شوند.

زدا درباره صدور نسخ الکترونیک درمان در مراکز غیرملکی سازمان تامین اجتماعی نیز عنوان کرد: نسخ الکترونیک در مراکز ملکی به طور کامل انجام شد و برای مراکز غیرملکی به استان‌ها مجوز دادیم. با سازمان نظام پزشکی همکاری داریم اما مشکل امضای الکترونیک پزشکان را داریم.

وی ادامه داد: هرگونه پرداخت باید با امضای الکترونیک انجام شود. تا کنون ۶۰۰۰ کارت امضای دیجیتال صادر شده اما با ۴۶ هزار پزشک و مرکز درمانی روبروییم. از سوی ما زیرساخت‌ها آماده است و مجوزها داده شده و آماده همکاری هستیم و اگر بحث امضا حل شود، طرح را گسترش می دهیم.

دو شغله‌ها بروند استراحت کنند/ ژن‌های خوب بعد از تایید صلاحیت منصوب می‌شوند

سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره دوشغله ها و مدیران بازنشسته گفت: از اعضای هیئت مدیره بازنشسته و دوشغله خواستیم که بروند و استراحت کنند، برخی پذیرفتند و برخی را خودمان مشمول کردیم. در برنامه داریم که اعلام کنیم برای چند شرکت که به اعضای هیات مدیره نیاز داریم افراد رزومه بفرستند تا از طریق مصاحبه آنها که شایستگی دارند را انتخاب کرده و جایگزین کنیم.

زدا ادامه داد: در هیئت‌های تخلفات اداری رفتن بازنشسته ها و دوشغله‌ها اتفاق افتاده و برای اولین بار از نیروی زن هم استفاده کردیم. انتصاب‌ها در هیئت مدیره شستا هم با سوابق و شایستگی ها لحاظ می‌شود ودر تامین اجتماعی از این خبرها نیست که ژن‌های خوب بدون صلاحیت منصوب شوند.

وی درباره خدمات رایتل به بیمه شدگان عنوان کرد: رایتل صد درصد متعلق به ماست و هرکسی بیمه شده ما باشد سیمکارت رایگان و خدمات سالانه ای به او ارائه می‌شود. مایلیم خدمات را گسترش دهیم، منتها ممنوعیت استفاده از تصویر باعث شد نتواند آنطور که باید و شاید ادامه دهد. در حالی که خدمات تصویری از سوی شرکت‌های خارجی ارائه می‌شود اما باید تلاش کنیم این امکان فراهم شود.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی همچنین به ارائه گزارشی از خدمات ارائه شده به سیل زدگان پرداخت و گفت: متأسفانه در سیل اخیر تعدادی از هموطنان خود را از دست دادیم. از همان روزهای اولیه و بلافاصله کمک‌های امدادی و بیمه‌ای خود را آغاز و درمانگاه‌های سیار را در مناطق سیل زده راه اندازی کردیم.

وی افزود: همچنین جرائم دیرکرد پرداخت حق بیمه افراد سیل زده، بخشیده شد و فرصت جدیدی برای اعتراض و یا کمیسیون پزشکی و پرداخت حق بیمه در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

زدا با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم نامه‌ای که با وزارت رفاه منعقد کردیم قرار شد افرادی که کار خود را از دست داده‌اند به صورت یک‌روزه معرفی شوند و بیمه بیکاری دریافت کنند گفت: برای افرادی که تحت پوشش بیمه نبودند نیز به هیئت دولت پیشنهاد داده‌ایم تا در صورت تأمین اعتبار، برای چندماه بیمه بیکاری بگیرند.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: ۸۵۰۰ فقره وام قرض‌الحسنه نیز در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفته است و تعدادی نیز وام جعاله پرداخت شده است.