وزیر بهداشت نامه ای به علی عسگری ، رییس سازمان صدا و سیما نوشت .

به گزارش مرور نیوز، سعید نمکی در نامه‌ای به علی عسگری آورده است: «همانگونه که استحضار دارید، مقام معظم رهبری در بند ۲ سیاست های کلی سلامت "تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان و کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی" را به عنوان تکلیف اعلام فرموده‌اند. بر همین اساس، اهداف سند برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر (۱۴۰۴-۱۳۹۴)، در چهاردهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در اسفند سال ۱۳۹۴ به تصویب رسیده است.

مطالعه روند بار بیماری های کشور در بازه زمانی ۱۳۹۴-۱۳۶۹ نشان داده که فشار خون بالا از جمله مهم‌ترین عوامل خطر تهدیدکننده سلامت مردم و مرگ زودرس ناشی از سکته های قلبی و مغزی است.  

در سال ۱۳۹۵ به طور متوسط ۲۲ درصد زنان و ۲۱ درصد مردان ایرانی مبتلا به فشار خون بالا بوده اند، بطوریکه در گروه سنی ۵۵ تا ۶۹ سال نیز بیش از ۵۰ درصد دچار عارضه فشار خون بالا بودند که متاسفانه برآوردها حاکی از آن است که حدود ۶۰ درصد مبتلایان به فشار خون بالا، از این مساله آگاهی ندارند.

باید توجه داشت که سیاست های متنوع دستگاه های مختلف اجرایی باعث تغییرات در شیوه زندگی مردم (از قبیل رشد شهرنشینی، آلودگی هوا، مصرف غذاهای پرنمک، پرچرب و پرشیرین، کم تحرکی و  اضافه وزن، اختلالات خواب، استرس های فردی و اجتماعی و ...) شده است که از عوامل اصلی خطر بروز  فشار خون بالا می باشند. از این رو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری را همزمان با روز جهانی فشار خون، به عنوان آغاز بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در اولویت برنامه های بهداشتی سال ۱۳۹۸ قرار داده است که اهداف آن به قرار زیر است :

افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه

شناسایی و کشف موارد فشار خون بالا

کاهش مصرف نمک روزانه مردم (به حداقل ۵۰ درصد) با اطلاع رسانی به جوامع مردمی، کنترل صنایع و ساختارهای مرتبط

افزایش مصرف غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه جات به میزان ۲۵ درصد بیشتر از وضعیت کنونی

کنترل و درمان مبتلایان به فشار خون بالا

رعایت و کنترل دقیق عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اثرگذار بر اهداف فوق

با توجه به اهمیت موضوع و نقش تعیین کننده و بی‌بدیل رسانه ملی در این بسیج ملی برای حمایت از سلامت مردم، خواهشمند است دستور فرمایید، موضوع کنترل فشار خون بالا در اولویت کاری آن سازمان قرار گرفته تا با حمایت جنابعالی و با مشارکت سایر ذینفعان نسبت به طراحی و اجرای مداخلات ابتکاری سازمانی و فرابخشی اقدام گردد. موجب امتنان است نسبت به انجام موارد ذیل، اقدامات مقتضی را مبذول فرمایند:

اختصاص بخشی از برنامه های پربیننده شبکه های سراسری و گزارش های خبری به «بسیج ملی کنترل فشار خون بالا» و تشریح اهداف آن

همکاری شبکه های استانی در پوشش اخبار و تشریح اهداف بسیج ملی کنترل فشار خون بالا

حضور برخی از افراد صاحب نظر در برنامه های صدا و سیما براساس معرفی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»