وزیر بهداشت گفت : در زمانی که می‌خواستیم واکسن سازی را توسعه دهیم، آمریکایی‌ها شیطنت می‌کردند و می‌گفتند کشوری که بتواند واکسن بسازد می‌تواند بمب میکروبی درست کند، به همین بهانه یک قیمت پایینی را برای واکسن‌ها در دنیا ایجاد کردند تا تولید واکسن در کشور برای ما صرفه نداشته باشد و بعد که وابسته به واکسن تولیدی آنها شدیم، قیمت را بالا ببرند.

به گزارش مرور نیوز، سعید نمکی در مراسم افتتاح خط تولید نسل سوم پادزهر مار و عقرب و رونمایی از واکسن ضد طاعون نوشخوارکنندگان کوچک گفت: رئیس انجمن اقتصاد آمریکا در سال ۱۹۶۰ گفته بود که خرج کردن در حوزه آموزش کشورها هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه گذاری است؛ البته به شرطی که اثرات این سرمایه گذاری را ۳ تا ۵ سال بعد بتوانیم در اقتصاد کشورها اندازه‌گیری کنیم. حال خوشحالم که امروز دانشمندان این مملکت در خلق ثروت ملی نقش آفرینی می‌کنند.

وی افزود: در سال ۷۰ که بنده معاون بهداشتی وزارت بهداشت بودم، واکسن هپاتیت را به پروتکل واکسیناسیون کشور اضافه کردیم، در آن زمان فقط شرکت‌های رازی و پاستور در این حوزه فعالیت می‌کردند.

وی با بیان این که بیش از ۹۰ سال است که ما در منطقه، واکسن‌سازی می‌کنیم، ادامه داد: در زمانی که می‌خواستیم واکسن سازی را توسعه دهیم، آمریکایی‌ها شیطنت می‌کردند و می‌گفتند کشوری که بتواند واکسن بسازد می‌تواند بمب میکروبی درست کند، به همین بهانه یک قیمت پایینی را برای واکسن‌ها در دنیا ایجاد کردند تا تولید واکسن در کشور برای ما صرفه نداشته باشد و بعد که وابسته به واکسن تولیدی آنها شدیم، قیمت را بالا ببرند.

نمکی افزود: من در آن زمان ۲۰ کشور منطقه را دعوت و بحث واکسن سازی را پیگیری کردیم. در آن زمان با سرمایه بزرگی به نام پرفسور میرشمسی در بازدید از انستیتو رازی آشنا شدم که هنوز در رازی با روش نیمه صنعتی سرم مار و عقرب تولید می‌کردند. در آن زمان مرحوم میرشمسی به من گفت حتی پول خوارک اسب‌هایمان هم درنیامد. من در آن زمان ریسک کردم و برخلاف مقررات قیمت‌هایشان را ۹ برابر بالا برده و ۹ میلیون دلار از ارز بهداشت را به پروفسور میرشمسی دادم تا تولید برایشان بصرفد. بعد از این هم پنج بورس به نام پروفسور میرشمسی ایجاد کردیم تا دانشجویان را برای آموزش در حوزه واکسن‌سازی اعزام کنیم. اما متأسفانه انستیتو رازی آن راهی که دلم می‌خواست نپیمود.

نمکی تاکید کرد: من همواره حامی تولید بودم و همیشه با رانت واردات درافتادم. البته با رانت تولید هم اگر سلامت مردم به خطر بیفتد درخواهم افتاد. من همیشه با رانت در می‌افتادم.

وزیر بهداشت با بیان این که در همان دهه‌های ۷۰ ما ۴۰ میلیون دوز واکسن نیاز داشتیم، گفت: یک واکسن سازی در هند را پیدا کردیم و توانستیم نیازمان را برطرف کنیم. در آن زمان خجالت کشیدم چرا ما با سابقه ۱۰۰ ساله در واکسن سازی باید از یک شرکت واکسن سازی با سابقه ۱۵ ساله واکسن مورد نیازمان را تأمین کنیم. امروز هم که برای واکسن روتاویروس و پونوموکوک کار می‌کنیم باز هم هندی‌ها و کوبایی‌ها به کمک می‌آیند. بنابراین افتخار آمیز است که در حال حاضر واکسن سازی در بخش خصوصی راه می‌اندازیم. به عنوان وزیر بهداشت این سند افتخار را در تاریخ مملکت ستودنی می‌بینیم.

نمکی در ادامه صحبت‌های خود درباره واکسن طاعون نوشخوارگان کوچک گفت: طاعون نوشخوارگان کوچک طی دو تا سه سال گذشته بزرگترین آسیب را به حیات وحش ما زده است. سازمان دامپزشکی هم اعلام کرده بود که نتوانستیم واکسن آن را دریافت کنیم. حال باید پرسید چرا شرکت رازی آن را نساخته است. من تولید این واکسن را در شرکت دانش بنیان ارج می‌نهم و دست همه کسانی که به عرصه پراهمیت ساخت واکسن و ضد سم‌ها ورود کردند را می‌بوسم ما قطعاً از آنها حمایت می‌کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به مطالبه شرکت‌های دانش بنیان مبنی بر تسهیل ورود داروهای تولیدی جدید به فهرست دارویی کشور، گفت: در هیچ کجای دنیا هر دارویی را به راحتی وارد فهرست دارویی‌شان نمی‌کنند، اگر بخواهند دارویی را وارد لیست کنند، آن را به راحتی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌دهند؛ بلکه بازدهی اقتصادی آن و جیب‌شان را نگاه می‌کنند. من به عنوان وزیر بهداشت باید با ارزان‌ترین و مؤثرترین شیوه ممکن سلامت را اداره کنم.

نمکی ادامه داد: در حال حاضر سهم حوزه سلامت از تولید ناخالص ملی بالای ۹ است. اما باز هم سهم محدودی داریم و نمی‌توانیم بیش از کوپن‌مان خرج کنیم. و باید نظام سلامت را با کیفیت اداره کنیم. در این راستا برای ورود داروهایی جدید به فهرست دارویی کشور باید حتماً دقت کنیم و ببینیم که این دارو چقدر اثربخشی دارد و چقدر با جیب ما سازگار است.

وی تاکید کرد: در عین حال شما باید از وزیر بهداشت انتظار داشته باشید که نظام بروکراتیک را تسهیل کند. من به هیچ کس اجازه نمی‌دهم که ترمز تولید داخل باشد. در عین حال اجازه ورود داروهایی مشابه تولیدات شما را هم نمی‌دهم. ساختار باید به گونه‌ای باشد که در نظام بروکراتیک سازمان غذا و دارو ترمزی برای تولید کنندگان نداشته باشیم.

نمکی تاکید کرد: بنده به دکتر پیرصالحی هم ابلاغ کرده‌ام که راه را به طور یکسان و مشابه برای همه تولید کنندگان باز کند. اما انتظار نداشته باشید که هر دارویی که تولید کردید راه ورودش به نظام دولتی و بیمه‌ای را باز کنیم؛ چرا که حتماً باید صرفه اقتصادی آن را بررسی کرده و اثربخشی‌اش را بسنجیم.

نمکی در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران گفت: سازمان غذا و دارو همواره کارشناسان پاکیزه و دانشمندی داشته است، اما در برخی برهه‌ها از سوی تولید کنندگان شکواییه‌ها و گزارش‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه مراحل و پروسه صدور برخی پروانه‌ها طولانی‌تر از حد مورد انتظار است و گاهی اوقات فیلترهایی ایجاد شده و منجر به ناراحتی تولیدکنندگان می‌شود.

وی افزود: واردات دارو بیش از حد مورد انتظار است و این موضوع تولیدکننده دارو را مغموم می‌کند. ما در حال اصلاح این رویه‌ها هستیم؛ به طوریکه همه را مکلف کرده‌ایم که اولا واردات داروهای مشابه تولید داخل متوقف شود، مراحل صدور پروانه‌ها را تسریع کنیم و استانداردها را برای حفظ سلامت شهروندان در تولید داخلی تقویت کنیم؛ به طوریکه اگر محصول تولید داخل کیفیت لازم را نداشت قویا با آن برخورد شود.

نمکی با بیان اینکه در این حوزه‌ها بیش از ۵۰ درصد کار را انجام داده‌ایم، گفت: از روزی که بنده به وزارت بهداشت آمدم، واردات نزدیک به ۱۰۰ قلم داروی مشابه تولید داخل با آهنگی ملایم متوقف شد.