حجت نظری گفت: هجدهم ماه می، برابر با بیست و هشتم اردیبهشت ماه به نام روزجهانی موزه نامگذاری شده است. روزی که چند سالی است در کشور ما نیز اهمیتی ویژه یافته و با اقدام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، بازدید از موزه‌های این سازمان در این روز رایگان است.

به گزارش مرور نیوز، حجت نظری عضو شورای شهر تهران در خصوص روز جهانی موزه‌ها اظهار کرد: هجدهم ماه می، برابر با بیست و هشتم اردیبهشت ماه به نام روزجهانی موزه نامگذاری شده است. روزی که چند سالی است در کشور ما نیز اهمیتی ویژه یافته و با اقدام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، بازدید از موزه‌های این سازمان در این روز رایگان است.

سال گذشته در تذکری در صحن شورای شهر از اینکه تمامی موزه‌ها در این روز رایگان نبود انتقاد کردم و از دستگاه‌های مختلفی که متولی موزه‌ها و فضاهای تاریخی در کشور هستند خواستم تا همراه با سازمان میراث، بازدید از موزه‌های وابسته به خود را رایگان کنند.

از سازمان میراث نیز خواستم تا به عنوان نهادی بالادستی و ناظر بر تمام موزه‌ها و آثار تاریخی، بر این مساله نظارت کند و امیدوارم تعداد موزه‌ها و نیز سایر اماکن گردشگری که امکان بازدید رایگان از آنها فراهم است، بیشتر از سال قبل شده باشد.

امیدوارم روز جهانی موزه‌ها سبب توجه بیشتر همه ما اعم از شهروندان و مسئولان به میراث تاریخی و معنوی کشورمان شود. میراثی که به عقیده من تنها پیشینه تاریخی کشور ما نیست بلکه سرمایه‌ای عظیم برای آیندگان و هویت کشور ماست. چراکه توجه به آن سبب افزایش غرورملی و تعلق خاطر به محله، شهر و کشورمان خواهد شد.

در همین راستا نیز ده موزه وابسته به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهران را که بازدید از آنها در روزجهانی موزه‌ها رایگان است، برای بازدید به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنم. خودم نیز فردا از تعدادی از موزه‌ها و فضاهای تاریخی تهران که کمتر مورد توجه است بازدید خواهم کرد تا بتوانم بدون واسطه از مشکلات پیش روی موزه‌ها و موزه‌داران باخبر شوم.

ده موزه پیشنهادی در تهران که بازدید از آنها در روز جهانی موزه‌ها رایگان است:

کاخ سعدآباد : میدان تجریش، میدان دربند

کاخ گلستان : خیابان ۱۵خرداد، میدان ۱۵خرداد

کاخ نیاوران: میدان شهید باهنر

موزه ملی ایران : میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، خیابان ۳۰ تیر

موزه آبگینه و سفالینه : خیابان امام خمینی، خیابان ۳۰تیر

موزه نقاشی پشت شیشه: خیابان سعدی شمالی، خیابان سهید قائدی، بعد از خیابان نورمحمدی

موزه هنرهای ملی: میدان بهارستان، خیابان ابن سینا، خیابان کمال الملک، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موزه رضا عباسی: خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان

موزه فرش ایران : ضلع جنوب شرقی تقاطع خیابان کارگر شمالی و دکتر فاطمی

کتابخانه و موزه ملی ملک: خیابان امام خمینی، محوطه میدان مشق(سردر باغ ملی)