زیباحالت منفرد درباره شرکت ایزو گفت: این شرکت در اداره ثبت شرکت های کشور مالزی به نام من و حسابداری ثبت شده بود و هیچگاه نامی از زنجانی در شرکت ایزو نبوده و نیست.

به گزارش مرور نیوز، در ابتدای پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد  معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی که به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد، ریاست دادگاه از کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی خواست که در جایگاه حاضر شود و توضیحاتی را در خصوص صحبت‌های متهم مطرح شده در جلسات قبلی، ارائه کند.

رسول کوهپایه زاده با حضور در جایگاه اظهار کرد: موکلم (بابک زنجانی) از طریق تلفن و ایمیل با آقای زیبا حالت منفرد در تماس بوده و مسئولیت مستقیم انتقال، انبارداری و فروش نفت بر عهده آقای منفرد بوده است.

وی افزود: آقای منفرد با مظلوم نمایی می‌خواهد این نقش را منکر شود. در شرکت ایزو نقش آقای منفرد مهم و اساسی و تعیین کننده بوده است.

کوهپایه زاده گفت: آقای منفرد تمام سهام شرکت را با جعل اسناد به نام خود و به نام حسابدار خود منتقل کرده و تغییر می‌دهند که مدارک آن را به دادگاه ارائه می‌کنم.

وی گفت: موکل من ۶ سال است در زندان بسر می‌برد و عبرت گرفته است. دفاعیات امروز ما نافی رای قطعی شعبه صادره نیست و ما در مقابل رای صادره دادگاه تسلیم هستیم و آقای بابک زنجانی بدهکار هستند و تا ریال آخر بدهی خود را باید پرداخت کنند.

کوهپایه زاده در ادامه به ارتباط بین زیبا حالت منفرد با فردی به نام فرزاد بازرگان مسئول امور بین‌الملل شرکت نیکو وابسته به شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: وقتی متهم بازداشت می‌شود شرکت نیکو با کلیدی ترین و اصلی ترین مدیر مرتبط با آقای بابک زنجانی، یعنی آقای منفرد ارتباط برقرار می‌کند و پس از اینکه آقای بابک زنجانی در زندان بسر می‌بردند همکاری آقای منفرد و بازرگان ادامه داشته و با هم در ارتباط بودند.

وی افزود: اینکه نقش آقای بازرگان چیست را باید دادگاه کشف کند. ارتباط بین آقای بازرگان و متهم منفرد واضح است.

کوهپایه‌زاده اظهار کرد: مطلب دیگر این است که چه ارتباطی بین آقای فرزاد بازرگان از شرکت نیکو و آقای منفرد وجود داشته که حتی بعد از بازداشت موکلم هم این ارتباط ادامه داشته است.

وکیل مدافع بابک زنجانی گفت: حسب اظهارات موکلم قضیه نوع دیگری بوده و موکلم متوجه می‌شود که آقای منفرد با دوستانی در شرکت نیکو ارتباط داشتند. برخلاف گفته منفرد که اعلام کردند بابک زنجانی به او گفته پایت را از گلیمت درازتر نکن در صورتی که موکلم اعلام می‌کند که گفته خیانت نکن.

کوهپایه زاده گفت: آقای بازرگان به دلیل ارتباط با منفرد به وی می‌گوید که بگو کشتی‌ها را دریافت و بار را تخلیه کردم در صورتی که هیچ یک از مدارک کشتی‌ها تاکنون دریافت نشده است.

وی گفت: به طور مشخص اظهارات آقای منفرد که اظهار می‌کنند هیچ نقشی نداشتند کذب است و فعال ما یشاء و مهمترین و کلیدی ترین نقش را در تحویل محموله‌های نفتی داشتند.

وی در ادامه از دادگاه خواست که با توجه به ردیابی‌های ماهواره‌ای جهت کشف حقیقت اقدام کند و اگر لازم شد موکلش بابک زنجانی در دادگاه حاضر شود و در مورد  شکایت موکلش علیه وزیر وقت نفت توضیحاتی ارائه دهد.

پس از آن، قاضی صلواتی از زیبا حالت منفرد خواست تا برای ارائه توضیحات در جایگاه قرار گیرد.

زیباحالت منفرد درباره شرکت ایزو گفت: این شرکت در اداره ثبت شرکت های کشور مالزی به نام من و حسابداری ثبت شده بود و هیچگاه نامی از زنجانی در شرکت ایزو نبوده و نیست.

وی ادامه داد: مدتی بعد آقای زنجانی از من خواست تا مالکیت شرکت ایزو را به ایشان منتقل کنم که با مراجعه به دفتر اسناد رسمی در مالزی و طی دو وکالت نامه جداگانه سهام و کلیه اختیارات شرکت ایزو را به زنجانی انتقال دادیم تا او برای ارتباط با شرکت نفت ارائه دهد و خودم در تهران مدارک را به وی تحویل دادم.

قاضی صلواتی از منفرد سئوال کرد که مبلغ اساسنامه چقدر بود که منفرد پاسخ دهد: اساسنامه ۱۰۰۰ دلار و سهام شرکت ۱۰۰ دلار بوده است.

زیباحالت منفرد تاکید کرد: در همه اسناد شرکت ایزو هیچ نامی از زنجانی با عنوان سهامدار، مدیرعامل یا هر سمت دیگری نبوده و نمی‌دانم چرا به این موضوع استناد می‌کنند.

وی افزود: از ابتدای ثبت شرکت اسناد به نام من بوده و هیچ وقت به نام بابک زنجانی نبوده که بخواهم آنها را جعل کنم.

در این لحظه کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی در واکنش به سخنان زیباحالت منفرد گفت: این انکار از سوی زیباحالت منفرد از عجایب است و گویی او می گوید اکنون شب است و مستنداتی دارم که به دادگاه تقدیم می کنم.

در ادامه این جلسه زیباحالت منفرد گفت: دادگاه می‌تواند از وزارت نفت در این خصوص استعلام بگیرد زیرا همه اسناد را در اختیار دارند.

وی درباره آشنایی خود با  بازرگان نیز توضیح داد: بازرگان و اکرمی مدیران شرکت HK در هنگ کنگ بودند؛ زمانی که محموله‌های میعانات گازی توسط گمرک چین در شرف مصادره بود، اصرار داشتند حتما باید این قرارداد به شرکت دیگری تبدیل شود؛ در آن زمان زنجانی گفت نمایندگان HK بیایند شرکت ایزو را تحویل بگیرند.

متهم زیباحالت منفرد گفت: من شرکت دیگری به نام شرکت «پترو مستر» ثبت کردم و در جلسه‌ای که با جشن ساز داشتم و زنجانی مستأصل شده بود، به پیشنهاد من این شرکت را به آقای جشن ساز پیشنهاد دادند.

زیباحالت منفرد دلیل ارتباط خود با مدیران شرکت HK را انتقال شرکت پترو مستر بیان کرد و گفت: بر اساس این انتقال محموله میعانات نفتی به سلامت در اختیار شرکت پترو مستر قرار گرفت؛ چنانچه هنوز هم از مخازن دالیان، وزارت نفت استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: بازرگان در همان زمان از وزارت نفت بازنشسته شد و با توجه به اینکه من در آن زمان خانه مالزی و دومینیکا را تأسیس کرده بودم، از آقای بازرگان که در هنگ کنگ مستقر بود دعوت کردم که اگر توانایی در هنگ کنگ دارد، شرکت تالی را ثبت کنند البته نمی‌دانم که این شرکت ثبت شده یا نه و تنها دو بار که بازرگان به مالزی سفر کرده بود و بعد از بازنشستگی ایشان بود بر حسب مهمان نوازی وی را دعوت کردم.

زیباحالت منفرد اظهار کرد: هر اقدامی را با آقای زنجانی هماهنگ می‌کردم. زمانی که سیف الله جشن ساز  مدیرعامل شرکت نیکو از من دعوت کرد تا برای پاره‌ای توضیحات به سوئیس بروم، به بابک زنجانی گفتم و رفتم.

وی ادامه داد: فرزندم در سوئیس تحصیل می کرد به آنجا و به دفتر شرکت نیکو رفتم. انتظار داشتم آقای جشن ساز در جلسه باشند اما شخصی به نام صفاتی مدیر مالی شرکت نیکو و دانشور در جلسه بودند.

زیباحالت منفرد گفت: وقتی به من درباره LC به مبلغ ٣٣٠ میلیون یورو گفتند، گفتم بعید است بانک مالزی برای این مبلغ از یک بانک تحریم شده LC صادر کند.

متهم زیباحالت منفرد اظهار کرد: گویا یکی از افراد حاضر در جلسه با بابک زنجانی تماس گرفته بود چون بعد از آن زنجانی در مسیر برگشت با من تماس گرفت و گفت «منفرد فکر نکن با تخریب من می‌توانی با وزارت نفت کار کنی؛ چهار وزیر، چند نماینده و بانک مرکزی پشت من هستند».

در این لحظه، کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی خطاب به زیباحالت منفرد گفت: اسناد مربوط به بارنامه‌ها و ردیابی ماهواره‌ها نشان می‌دهد که محموله‌های نفتی به مقصد نرسیده است.

وی ادامه داد: شکایتی در خصوص تعارض بارنامه‌ها از سوی موکلم در شعبه سه بازپرسی مطرح و پرونده مفتوح است.

پس از آن، زیباحالت منفرد گفت: اگر دادگاه صلاح می‌داند می‌تواند آقای بازرگان را به دادگاه دعوت کند. مدتها است که از بازرگانی خبر ندارم ایشان مشکل بینایی دارد.

پس از آن قاضی صلواتی از زیباحالت منفرد خواست در رابطه با نرسیدن محموله‌های نفتی توضیح دهد که او پاسخ داد: اسنادی را که وکیل زنجانی در مورد آنها صحبت می‌کند، ندیده‌ام. هیچگونه جعلی در بارنامه‌ها انجام ندادم.

در دادامه قاضی صلواتی از متهم خواست درباره مستندات آقای شمس توضیح دهد.

زیباحالت منفرد اظهار کرد: شرکت گلان ماری کشتی‌هایی را برای انتقال محموله‌های نفتی اجاره داده بود که مسئولان آن بارها با زنجانی دیدار داشتند و من تنها واسطه بودم.

وی ادامه داد: شمس گفته که بر اساس گزارش نماینده CGS تنها در محموله یک کشتی آب مشاهده شده است؛ من هیچ وقت بالای یک کشتی نفت کش نرفته‌ام و نمی‌توانم بدون مجوزهای لازم وارد کشتی شوم اما شرکت گلان ماری این توانایی را داشته است.

متهم زیباحالت منفرد درباره ماجرای جلسه با مدیران وزارت خارجه گفت: قبل از دستگیری زنجانی تماسی از یکی از مشاوران وزارت خارجه که از دوستانم بود، دریافت کردم و او خواست تا با یکی از مدیران مسئول در وزارت خارجه تماس بگیرم.

وی اضافه کرد: روز قدس بود که تماس گرفتم و این فرد را آقای صادقی قهاره می‌شناسد و می‌تواند استعلام بگیرد.

متهم زیباحالت منفرد افزود: به ایران آمدم و در جلسه ای که در مهمانسرای وزارت خارجه برگزار شد، با مدیران وزارت خارجه و دو مدیر از شرکت نفت کش صحبت کردم.

وی ادامه داد: آنها گفتند شخصی به نام دمیتریس نفت کشی اجاره کرده اما بعد از تحریم اقدام به خرده فروشی محموله در آب‌های مالزی کرده و چون مجوز لازم برای این اقدام را نداشته است، از سوی دادستان مالزی نفت کش توقیف و خدمه کشتی بازداشت شده‌اند.

زیباحالت منفرد گفت: در آن جلسه از من خواستند به هر قیمتی شده محموله را به ایران بازگردانم. به مالزی برگشتم و از ماهاتیر محمد خواستم در این رابطه به دادستان مالزی توضیح دهد و او را مجاب کردند که محموله متعلق به ایران است و همان روز مجوز رفع توقیف را گرفتم.

وی اظهار کرد: اگر من می‌خواستم درآمدهای ناثواب بدست آورم، می گفتم این کار هزینه داشته اما هیچ هزینه‌ای دریافت نکردم.

پس از آن قاضی صلواتی گفت: این توضیحات ارتباطی به سوالات و موضوعات دادگاه نداشت.

در ادامه متهم زیباحالت منفرد در خصوص موضوعی که کوهپایه زاده در مورد جای مهر بر پیشانی و انگشتر عقیق در دست او مطرح کرده بود، گفت: من اصالتا یزدی هستم، یزد معروف به شهر قنات و قنوت است و شاید که این نشان روی سرم بیفتد ‌نمی‌دانم چرا مدتی هست که خیلی خوب این حالت برایم پیش می‌آیدکه البته از بین می‌رود. اکنون نیز هر چقدر با دست و ناخن می‌کشم پاک نمی شود. از طرفی باید بگویم انگشتری که در دست من است که در دست نیست و احتمالا این هم کار آقای زنجانی و اطرافیان وی بوده که عکس‌ها را با هم مقایسه کردند.

وکیل بابک زنجانی هم گفت: یقیناً تشخیص اینکه صحبت‌های ایشان مرتبط و یا صحیح است با هیأت دادگاه است. اظهارات شما خلاف واقع است شما فرمودید که ملاقات با آقای بازرگان بعد از بازنشستگی بوده یعنی زمانی که موکل به دلیل کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران در بازداشت به سر می‌برده، اما چه دلیلی دارد که بعد از بازداشت موکل مهره کلیدی شرکت نیکو با شما در ارتباط باشد.

کوهپایه زاده تصریح کرد: موکلم باید بدهی‌های خود را بپردازد زیرا رای قطعی وی را ملزم کرده باید پرداخت کند، اما باید مشخص شود که محموله‌های نفتی به کجا رفته چرا که راهیابی‌های ماهواره‌ای می‌گوید که به مقصد نرسیده است.

وکیل بابک زنجانی ادامه داد: بنده خودم اهل کویر هستم اما می‌گویم مبادا کاری کنیم که بخاطر تمسک ریشه اعتقادات مردم را تضعیف کنید چرا که عکس‌های قبل از دستگیری و الان شما در فضای مجازی پخش شده است.

وی افزود: روز گذشته جلساتی در خصوص بازپرداخت بدهی موکل برگزار شد، اینجاست که چه بلایی بر سر محموله‌های نفتی آمده است.

متهم زیبا حالت منفرد گفت: من مدتهاست از آقای بازرگان اطلاعی ندارم و می‌دانم که مشکل چشم دارند.

در ادامه قاضی صلواتی خطاب به متهم منفرد در مورد ردیابی‌های انجام شده  توضیحی خواست که وی در پاسخ گفت من اسناد وی (کوهپایه زاده)را ندیدم.

متهم زیبا حالت منفرد نیز در ادامه دفاعیات خود بیان کرد: من حق ورود به کشتی را نداشتم که آب در آن کنم من هیچوقت برنامه جعل نکردم و تمام نفت ها به دستور آقای زنجانی به مقاصد مختلف ارسال می شد و قطعاً اگر سوء تفاهمی بود وکیل زنجانی از من طرح شکایت می کرد.

وی افزود: خاطرم هست که عازم سفر حج بودم که برای حساب و کتاب پیش آقای زنجانی رفتم که گفت بعد از سفر بیا؛ بعد از سفر آمدم و ۲۰۰ میلیون تومان به من پرداخت کرد و ۴۶۰ میلیون آن نیز مانده بود که دستگیر شدند.

متهم زیبا حالت منفرد گفت: من نه آب داخل نفت کردم و نه توانایی انتقال این کشتی را به جای دیگر داشتم من بدون اطلاع آقای زنجانی کشتی‌ای را جابجا نکردم.

قاضی صلواتی در این بخش از جلسه دادگاه از شمس خواست تا در جایگاه قرار گیرد و گفت: محکومیت آقای شمس قطعی است و به عنوان کسی که در جلسات بابک زنجانی بوده حضور دارد از طرفی توضیحات شما (زیباحالت‌منفرد) قانع کننده نیست و به حاشیه می‌روید.

مهدی شمس با قرار گرفتن در جایگاه گفت: کسی که می‌خواهد چیزی را کامل کند باید مسئولیت داشته باشد شما را از مالزی به لوزان دعوت کردم.

زیبا حالت منفرد گفت: من نمی‌دانم چرا به آنجا رفتم و نمی دانم چه کاره بودم آقای زنجانی گفت برو و من هم رفتم.

در ادامه شمس اظهار کرد: حرفی که آقای منفرد می‌زند حرف درستی است خود ایشان خود به خود نمی‌تواند برود و شرکت گیرنده کالا بوده و بر اساس اسناد آقای کوهپایه‌زاده بوده و بر اساس این اسناد آقای زنجانی صاحب شرکت بودند اما طبق اسناد من آقای منفرد صاحب شرکت بودند و احتمالا اسناد کوهپایه‌زاده جعلی است و همه کاره شرکت آقای منفرد بوده است.

وی تصریح کرد: شرکت دریافت کننده کالا مسئولیت حقوقی در ازای کالای دریافتی و رسیدهای انباری دارد.

مهدی شمس خطاب به متهم زیبا حالت منفرد گفت: آقای منفرد شما را تحت چه عنوانی به سوئیس دعوت کردند؟ شما چه کاره بودید، چرا خود زنجانی را دعوت نکردند؟

وی افزود: اگر کسی مسئولیت نداشته باشد که دعوتش نمی‌کنند.

وی در پایان توضیحاتش با بیان اینکه مدارک اظهاراتش را تقدیم دادگاه می‌کند، گفت: وقتی آقای منفرد را در فرودگاه مالزی دیدم به من گفتند تاجر پالم اویل هستند.