منصور غلامی گفت : ترویج علم و فناوری در کشور‌های در حال توسعه با توجه به ویژگی‌ها و شرایط حاکم بر کشور‌ها اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند .

به گزارش مرور نیوز، وزیر علوم در کارگاه بین المللی سیاست گذاری ترویج علم که هم اکنون در وزارت علوم در حال برگزاری است، گفت: ترویج علم و فناوری یک فعالیت نظام یافته با مشارکت نهاد‌های مختلف همچون نهاد‌های آموزشی، دولت ها، نهاد‌های اقتصادی و جامعه مدنی است که امکان دسترسی و درک عامه مردم از نتایج علمی را میسر می‌سازد.

غلامی ادامه داد: هدف از ترویج علم و فناوری جلب توجه سطوح مختلف جامعه و به ویژه بخش عمومی آن به واقعیت‌ها و دستاورد‌های علمی و فناوری است تا از این رهگذر بتوان رویکرد خردگرایانه‌ای را در سطوح مختلف جامعه ترویج داد و با پیشبرد علوم و فناوری جامعه را در مسیر ترقی و رفاه گذاشت.

وزیر علوم بیان کرد: تجربه ثابت کرده تا عموم یک جامعه، خود را در مسیر حمایت از دستاورد‌های علمی و فناوری قرار نداده اند، پیشرفت واقعی در آن جامعه اتفاق نیفتاده است. ترویج علم و فناوری در کشور‌های در حال توسعه با توجه به ویژگی‌ها و شرایط حاکم بر کشور‌ها اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این شرایط گفت: کشور‌های در حال توسعه دارای چندین ویژگی مشترک هستند که سیاست‌های ترویج علم و فناوری در آن‌ها را نزدیک به یکدیگر می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان علوم و فناوری مدرن در این کشور‌ها را نام برد که عمدتا وارداتی است. همچنین مردم و جامعه معمولا درک محدودی نسبت به اهمیت علم و فناوری در توسعه و رفاه کشور دارند.

منصور غلامی ادامه داد: این ویژگی‌ها در بیشتر کشور‌های در حال توسعه مشترک است و به همین دلیل نیازمندی‌ها و الگو‌های ترویج علم و فناوری در این کشور‌ها نیز شباهت زیادی به هم دارند.

به گفته وی این نشست که با هدف بررسی سیاست‌ها و الگو‌های ترویج علم و فناوری در کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برگزار می‌شود فرصت‌های همکاری منحصربفردی را در اختیار کشور‌های عضو و شرکت کنندگان قرار می‌دهد.

وزیر علوم فرصت‌های همکاری را از دو منظر مورد بررسی قرار داد و گفت: تقریبا تمامی کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد و شرکت کنندگان در این نشست بین المللی تجربیات متعددی در ترویج علم و فناوری در سطح ملی دارند. ایران نیز مانند سایر کشور‌ها دارای این تجربیات است به خصوص در دو دهه گذشته، ایرانیان می‌توانند تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک گذارند.

غلامی عنوان کرد: در سال‌های اخیر سیاست گذاری متمرکزتری بر ترویج علم و عمومی سازی دستاورد‌های علمی و دانشگاهی در سطح عموم جامعه از سوی وزارت علوم انجام شده است. فعالیت‌هایی همچون روز درب‌های باز در دانشگاه‌ها همایش عمومی سازی دستاورد‌های پایان نامه را می‌توان بخشی از این فعالیت‌ها دانست که هر کدام انباشتی از تجربیات قابل بهره برداری را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

وی پیشنهاد کرد که کشور‌های عضو از طریق مختلف همچون برگزاری نشست ها و انتشار مستندات نسبت به تبادل تجربیات خود در سطح ملی در بعد سیاست گذاری و عملیاتی جهت ترویج علم و فناوری اقدام کنند.

وزیر علوم اظهار داشت: با ترویج صحیح و گسترده‌تر توانمندی‌ها و دستاورد‌های علمی و فناورانه کشور‌های عضو در سطوح مختلف همچون دانشگاهی، صنعت و عموم جامعه می‌توانیم نگاه دقیق‌تر و مناسب تری از توانمندی‌های خود به یکدیگر ارائه کنیم. 

وی در پایان تصریح کرد: داشته‌ها و توانمندی‌های کشورهای در حال توسعه و به ویژه کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد در علم و فناوری بسیار بیشتر از آنچه امروز احساس می‌کنیم است و با ترویج مناسب آن در سطح ملی و بین المللی می‌توانیم به توسعه و کاربردی کردن این دستاورد‌ها کمک مضاعف کنیم.