وزیر بهداشت گفت: پرونده الکترونیک سلامت از بسیاری هزینه‌های غیرضرور، جلوگیری می‌کند و راهنماهای بالینی به عنوان فیلتری برای تقاضاهای القایی خدمات عمل کرده و از تکرار خدمات که در نهایت به هدررفت منابع منجر می‌شود، جلوگیری می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، سعید نمکی ، وزیر بهداشت  در مراسم آغاز استقرار پرونده الکترونیک سلامت که با حضور روحانی در رصدخانه سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: اگرچه همکاران ما در سال های گذشته زحمات بسیاری در حوزه سلامت و به ویژه اجرای طرح تحول نظام سلامت که یکی از ارزشمندترین دستاوردهای دولت است، متحمل شدند اما پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع، پزشکی خانواده و راهنماهای بالینی به عنوان چهار اصل مقدماتی، بر جای مانده بود.

وی با بیان اینکه زمان مسئولیتم در سازمان برنامه و بودجه تلاش‌هایی برای استقرار پرونده الکترونیک داشتم، افزود: در دوران گذشته در این زمینه قدم‌هایی برداشته و حرکت‌های منفصلی انجام شده بود که نیازمند تلاش بیشتری بود. در این زمینه کمیته اجرایی تشکیل شد و دکتر صفی‌خانی را به عنوان مسئول این پروژه قرار دادیم و البته از کمک‌های ارزشمند سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان نظام پزشکی و تامین اجتماعی نیز، بهره بردیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: استقرار پرونده الکترونیک سلامت، اقدام بسیار عظیمی است که می تواند به عنوان انقلابی در نظام ارائه خدمت تلقی شود و خوشبختانه این طرح در مدت کوتاه و با تلاش شبانه روزی همکاران ما به نتیجه رسید، به گونه‌ای که حداقل ۷۵ میلیون ایرانی با کد ملی قابلیت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت دارند.

نمکی خاطرنشان کرد: پروسه ایجاد پرونده الکترونیک سلامت در وزارت بهداشت بسیار پیچیده بود، اما از این پس برای هر فرد بدون پرونده الکترونیک سلامت در زمان مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، این پرونده تشکیل و سابقه مراجعات و بیماری‌های وی نیز به آن منتقل می‌شود.

وی به تشریح مزایای پرونده الکترونیک سلامت پرداخت و گفت: پرونده الکترونیک سلامت از بسیاری هزینه‌های غیرضرور، جلوگیری می‌کند و راهنماهای بالینی به عنوان فیلتری برای تقاضاهای القایی خدمات عمل کرده و از تکرار خدمات که در نهایت به هدررفت منابع منجر می‌شود، جلوگیری می‌کند.  

وزیر بهداشت با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت، حرکت نمایشی نیست، افزود: تعداد افرادی که خارج از محدوده پرونده الکترونیک سلامت هستند مربوط به افرادی می‌شود که هنوز به نظام سلامت، مراجعه نکرده‌اند و تمام مراکز سطح یک، دو و سه خدمات به این سامانه متصل هستند.

نمکی تاکید کرد: از امروز کار ما آغاز می‌شود؛ چون اعتقاد داریم که دستیابی به نظام ارجاع و پزشکی خانواده، بدون پرونده الکترونیک سلامت، محقق نمی‌شود و اولویت خودمان را بر تکمیل پرونده الکترونیک سلامت قرار داریم و برای استقرار نظام ارجاع و پزشکی خانواده مهیا می‌شویم تا در نیمه دوم سال نیز برای رونمایی از نظام ارجاع و پزشکی خانواده، شاهد حضور دکتر روحانی باشیم.