علی اعطا در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: شورا چند طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را در دستور کار دارد و فرایندی برای آنها در نظرگرفته شده که طولانی مدت است.

به گزارش مرور نیوز، سخنگوی شورای شهر تهران گفت : شورای شهر تهران چند طرح تحقیق و تفحص از شهرداری از جمله تحقیق در مجموعه همشهری و املاک شهرداری را در دستور کار دارد.

او درباره ضعف اطلاع رسانی طرح ترافیک جدید و ارائه نشدن پیوست های کارشناسی دقیق درباره این طرح گفت: می پذیریم که اطلاع رسانی دراین باره ضعیف بوده است و ابزار اطلاع رسانی ویژه ای نداشتیم. می توانستیم قوی تر عمل کنیم و اکنون بخشی از شهروندان تهران اطلاع کافی از این طرح ندارند.

علی اعطا در ادامه افزود: در خرداد و تیر نسبت به روزهای متناظر در سال گذشته طول ترافیک سنگین 35 درصد کاهش داشته است و آمار ورودی به محدوده نیز در تیر 98 در حدود 24 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه برای ارزیابی به بازه زمانی 90 روزه نیاز است و به آمار این چند روز نمی توان اکتفا کرد اظهار داشت: گزارش ها نشان می دهد اجرای این طرح نسبت به سال گذشته موفق تر بوده است اما در بازه زمانی کوتاه قابل ارزیابی دقیق نیست.

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به سوالی درباره دعوت از معاونت حمل و نقل برای حضور در صحن شورا و ارائه گزارش های کارشناسی دقیق تر و خارج از اعداد و ارقام هیجانی افزود: در شورای شهر معتقدیم این طرح به لحاظ مطالعات و پیوست های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی می توانست پخته تر باشد و باید مطالعات دقیق تری درباره طرح ترافیکی صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره شائبه اختلاف بین شورا و شهرداری گفت: ارتباط بین شورا و شهرداری بر مبنای پشتیبانی پرسشگرانه است. شورا به عنوان نهاد نظارتی باید از شهرداری سوال کند ولو اینکه شهردار با اجماع شورا انتخاب شده باشد.

سخنگوی شورا در ادامه اظهار داشت: رئیس شورای شهر در همایش فصلی مدیران شهری موضع شورا را به صراحت اعلام کردند که حمایت قاطع است. بین شورا و شهرداری هیچگونه امر جدیدی اتفاق نیفتاده و حمایت شورا از شهرداری برقرار است. از همکاران رسانه خواهش می کنیم به چیزی که وجود خارجی ندارد دامن نزنند.

وی در ادامه تصریح کرد: شرایط عمومی کشور حرکت به سمت وحدت، همدلی و انسجام است و کسی از این موضع سود نمی برد. باید به گونه ای حرکت کنیم که اولویت در موضع گیری ها مصلحت عمومی شهر باشد.

سخنگوی شورای شهر در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه گفته می‌شود افزایش عوارض ساخت و ساز ، سبب ایجاد رکود شده است، گفت: در تهران حدود یک میلیون قطعه زمین داریم و در سال کمتر از 10 هزار مورد تقاضا برای پروانه می‌شود که این رقم کمتر از یک درصد است و در واقع عوارض کمتر از هزینه برای هر مترمربع است. این رقم عوارض تأثیر آنچنانی در قیمت ساخت و ساز ندارد مگر یکی دو درصد آنهم در برخی مناطق و به نظر  برخی در این زمینه جوسازی می‌کنند.

اعطا با اشاره به اینکه  ساخت و ساز از این طریق برای برخی سودآور است گفت: افرادی که از این طریق سود می برند باید عوارض فعالیت‌شان را به شهر پرداخت کنند.

وی درباره رکود ایجاد شده نیز اظهار داشت: برخی منتظر ارزانتر شدن قیمت‌ها بودند و باید به این مسئله توجه داشت که سازندگانی که از این حوزه سودهای کلان به نسبت کسب و کارهای دیگر می‌برند باید عوارض آن را به شهر پرداخت کنند.

اعطا در ادامه افزود: کسانی که 5 سال فعالیت اقتصادی در حوزه ساخت و ساز انجام داده و حق و حقوق شهر را به نسبت سود پرداخت نکرده‌اند در واقع حق شهر را نداده و نباید در این زمینه تسامح کرد.

وی بیان کرد: رکود به این موضوع مرتبط نیست و حتی همکاران اعتقاد به ضریب تعدیل نداشتند ولی ضریب تعدیل اعمال شد.