معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ حقوق شهروندی بین اقشار مختلف جامعه، گفت: بیش از 50 کلینیک حقوق شهروندی در استان یزد مورد نیاز است.

به گزارش مرور نیوز، محمود عباسی در پنجمین همایش ملی حقوق شهروندی و مسوولیت اجتماعی که به میزبانی استان یزد برگزار شد، حقوق شهروندی را مجموعه‌ای از ارزش‌های فرهنگی و حقوق انسانی دانست و بیان کرد: رعایت حقوق شهروندی نقش مهمی در ایجاد آرامش عمومی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری در مورد رعایت و آموزش حقوق شهروندی و حقوق بشر گفت: بسیاری از جنایات دنیا نشانه عدم تعریف درست و مناسب از موضوع حقوق شهروندی است.

عباسی در ادامه با بیان اینکه حقوق شهروندی یکی از دغدغه‌های جدی رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید بوده و هست،‌ اظهار کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم به نسبت دوره گذشته در عرصه قانونگذاری بیش از 31 درصد انحرافات قوانین به کمتر از یک درصد رسیده است.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در مورد اقدامات دولت یازدهم در عرصه اجرا، تصریح کرد: تحول نظام سلامت مصداق بارز تحقق حقوق شهروندی است که به واسطه آن حق پرداختی هزینه‌های درمان توسط مردم از 70 درصد به کمتر از 5 درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول آموزش حقوق شهروندی را از جمله ضرورت‌های اجرایی کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر بیش از 14 میلیون پرونده در دستگاه قضایی، بیش از 4 میلیون در شوراهای حل اختلاف و یک میلیون پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی در حال بررسی است.

وی تعداد پرونده‌های موجود در سیستم قضایی و نظارتی کشور را نشانه میزان افزایش آسیب‌های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کند.

عباسی با اشاره به ضرورت آغاز آموزش‌های پیشگیرانه از خانواده، مدرسه، کوچه و خیابان گفت: دستگاه‌های اجرایی باید بیش از پیش آموزش و ترویج اخلاق اداری و شهروندی را در دستور کار خود قرار دهند.

معاون وزیر دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در کاهش آسیب‌های اجتماعی افزود: ایجاد همگرایی از جمله ضرورت‌های ترویج فرهنگ حقوق شهروندی در جامعه است.

این مقام مسوول با بیان اینکه ایجاد کلینیک‌های حقوق شهروندی از جمله برنامه‌های در دستور کار دولت است، اظهار کرد: خانه گردشگری استان یزد به عنوان سرپرستی کلینیک‌های حقوق شهروندی در استان تعیین شده است.

وی با اشاره به این که بیش از 50 کلینیک حقوق شهروندی در استان یزد نیاز است، تصریح کرد: در چند روز آینده سه کلینیک حقوق شهروندی در نقاط مختلف یزد فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

عباسی کاهش فقر، تبعیض و جلوگیری از شیوع بیماری ایدز را از جمله اولویت‌های جدی کلینیک‌های حقوق شهروندی در کشور دانست و بیان کرد: ایران در حال سپری کردن مرحله سوم ابتلا به ایدز است که منشأ آن در این مرحله روابط جنسی مشخص شده است.

معاون وزیر دادگستری در پایان با بیان اینکه حقوق شهروندی مجموعه‌ای از تعهدات اخلاقی و اجتماعی است، خاطرنشان کرد: ما باید زمینه‌ای ایجاد کنیم که به وسیله آموزش تا سال 2030 هیچ کس در کشور به ایدز مبتلا نشود.