غلامی گفت : داوطلبان گرایش زیادی برای حضور در رشته‌های گروه علوم تجربی دارند به گونه‌ای که ۵۶ درصد داوطلبان کنکور امسال متقاضی حضور در رشته‌های گروه علوم تجربی بودند. اگرچه رشته‌های پر طرفدار دانشگاه‌ها کشش این همه داوطلب را ندارند.

به گزارش مرور نیوز، وزیر علوم در حاشیه بازدید از آزمون سراسری سال ۹۸ که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد به تشریح روند برگزاری این آزمون پرداخت و گفت: آزمون سراسری سال ۹۸ امروز و فردا در حوزه‌های امتحانی برگزار می‌شود و بیش از یک میلیون و ۱۱۹ هزار داوطلب طی این دو روز با یکدیگر با رقابت خواهند پرداخت و صبح امروز داوطلبان دو گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک برگزار می‌شود و بعد از ظهر نیز داوطلبان علوم انسانی به رقابت خواهند پرداخت.

وی در ادامه با بیان این که بیش از ۵۱۸ شعبه در کشور برای برگزاری آزمون سراسری فعال هستند، گفت: داوطلبان معمولاً با انتخاب خود تلاش می‌کنند وارد دانشگاه‌ها شوند اما برخی که اخیراً وجود دارد این است که داوطلبان گرایش زیادی برای حضور در رشته‌های گروه علوم تجربی دارند به گونه‌ای که ۵۶ درصد داوطلبان کنکور امسال متقاضی حضور در رشته‌های گروه علوم تجربی بودند. اگرچه رشته‌های پر طرفدار دانشگاه‌ها کشش این همه داوطلب را ندارند اما در عوض رشته‌های ریاضی و فیزیک و بعد از آن رشته‌های علوم پایه با استقبال کمتری مواجه بودند، لذا باید تلاش ما این باشد که رشته‌های علوم پایه در دانشگاه‌ها تقویت کنیم.

وزیر علوم همچنین خاطر نشان کرد: وزارت علوم برنامه‌های برای تقویت رشته‌های علوم پایه و رغبت داوطلبان برای حضور در این رشته‌ها در دانشگاه‌ها داریم و این برنامه‌ها در صورتی که در وزارت علوم مصوب شود به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهیم کرد و تلاش ما این است که تسهیلات بیشتری برای داوطلبانی که متقاضی حضور در رشته‌های علوم پایه هستند قرار دهیم.

منصور غلامی همچنین خاطر نشان کرد: ما برای تشویق استعدادهای خوب تحصیلی و به خصوص کسانی که علاقمند هستند آنها را برای حضور در رشته‌های علوم پایه تشویق می‌کنیم چرا که این رشته‌ها جزو رشته‌های مهم و بنیادی در توسعه علم هستند و تلاش می‌کنیم جاذبه‌های ورود به این رشته‌ها نظیر ارائه بورسیه‌های تحصیلی و تعریف مقاطع پیوسته که بتواند مستقیم وارد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ورود کنند را تعریف کرده‌ایم اگر این دو شیوه‌های تشویقی به کار گرفته شود مطمئناً جاذبه بیشتری برای حضور در این رشته‌ها ایجاد خواهد شد. و تلاش ما این خواهد بود وقتی استعدادهای خوب تحصیلی وارد رشته‌های علوم پایه می‌شوند تهمیداتی به کار بگیریم که نگرانی برای آینده نداشته باشند.

وزیر علوم همچنین در خصوص امکان پذیرش تمامی داوطلبان کنکور در دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های ما بیش از تعداد داوطلبانی است که در کنکور شرکت کردند لذا ما برای کسانی که توضیح انتخاب رشته آنها متعادل انجام بگیرد جای برای در حضور در دانشگاه داریم اما داوطلبان معمولاً تمایل دارند در برخی رشته‌های خاص پذیرفته شوند و آن رشته‌ها نیز پر طرفدار است در این شرایط نیز طبیعی است تمام داوطلبان وارد دانشگاه شوند.

وی همچنین در خصوص علل افزایش داوطلبان کنکور امسال نیز گفت: ما سال گذشته گروه‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش را به دلیل رسیدن دوره‌های ۶۳۳ به پایان تحصیل نداشتیم اما در سال جاری مجدداً فارغ التحصیلان این رشته‌ها مجدداً به گروه داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها پیوستند در نتیجه تعداد متقاضیان بیشتری را در کنکور امسال را شاهد هستیم امیدواریم این تعداد افزایش تقاضا برای ورود به دانشگاه‌ها در سالهای آینده نیز وجود داشته باشند چرا که ظرفیت دانشگاه‌های ما می‌تواند این تعداد را پاسخگو باشند.

غلامی با بیان این که آماری از ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌ها نداریم گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار ظرفیت در دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو وجود دارد و این ظرفیت شامل تمامی زیر نظام‌های آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد را شامل می‌شود.

وزیر علوم در خصوص پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌ها نیز گفت: ما امسال کردیم با توجه به این که تعداد زیادی از رشته‌های دانشگاهی می‌تواند بدون تأثیر نمره آزمون سراسری در دانشگاه پذیرش شوند لذا داوطلبان می‌تواند درخواست ثبت نام خود را برای ارزیابی سوابق تحصیلی به دانشگاه‌های مورد نظر خود بفرستند که امسال پیش بینی می‌کنیم تعداد کمی از این طریق ثبت نام کردند و این شاید به این دلیل بود که سال اول این نوع پذیرش محسوب می‌شود اما تلاش ما این است که سالهای بعد این مسیر تقویت شود تا جز رشته‌های پرطرفدار، اغلب داوطلبان در استان، شهرستان و رشته‌های مورد نظر خود پذیرش شوند و این فرآیند کنکور را طی نکنند.

وزیر علوم همچنین در خصوص آخرین اقدامات این وزارت خانه برای حذف کنکور نیز گفت: حذف کنکور به برنامه رسمی و مصوب نیاز دارد که این موضوع هم پیگیری می‌شود اما در حال حاضر با توجه به ظرفیت‌های دانشگاهی موجود در کشور عملاً حدود ۸۵ درصد ورودی دانشگاه‌ها بدون نیاز برای شرکت در آزمون سراسری پوشش داده می‌شود.

دکتر غلامی در خصوص حذف کاغذی بخش پایان‌نامه‌های نوشتاری دانشگاه‌ها نیز گفت: برخورد ما در این راستا و همچنین اقدام وزارت علوم در جهت بخش حذف بخش کاغذی پایان نامه به دو منظور صورت گرفت اول این که از اتلاف هزینه در بخش کاغذ که از مباحث زیست محیطی است جلوگیری می‌کند ضمن این که شرایط زمانی نیز ایجاب می‌کند با توجه به دسترسی دانشجویان اساتید و عامه مردم به سیستم‌های کامپیوتری و الکترونیکی مطالب ما بیشتر بتوانیم اسناد و مدارک علمی را در اختیار آنها قرار دهیم و این امکان جابجای بیشتر و ذخیره مطالب علمی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل حذف بخش کاغذی پایان‌نامه به مباحث فنی مرتبط می‌شود که براساس آن بتوانیم امکان مشابه یابی پایان‌نامه‌ها در استفاده از منابع و مآخذ مختلف علمی و رعایت اخلاق پژوهشی صورت گرفته است و رسیدگی به تخلفات پایان‌نامه با الکترونیکی شدن آن دقیق‌تر خواهد شد و با توجه به قانون پیشگیری از تخلفات علمی این تصمیم حذف کاغذی پایان‌نامه‌ها اجرایی شده است.

وزیر علوم همچنین از ابلاغ آئین نامه پیشگیری از تخلفات علمی طی چند روز آینده خبر داد و گفت: با ابلاغ این آئین نامه به کلیه دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی برخورد با تقلبات علمی جدی می‌شود و این آئین نامه هفته آینده ابلاغ خواهد شد و شامل همه دانشگاه‌های کشور اعم از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد خواهد شد.

وزیر علوم همچنین خاطر نشان کرد: با ابلاغ آئین نامه فوق ستاد مشترکی بین دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد تشکیل خواهد شد و این ستاد با عنوان کارگروه اخلاق پژوهشی و حرفه‌ای فعال خواهند شد و هر دانشگاهی نیز در ذیل خود کارگروه‌های را تشکیل خواهند داد که وظیفه آن کنترل نظارت اسناد و مدارک علمی و رسیدگی به گزارشات مرتبط با تخلفات محسوب می‌شود.