رئیس شورای شهر درباره فرآیند تایید صلاحیت شورایاران نیز اعلام کرد:‌ سعی می‌شود سه تا چهار هفته بعد از انتخابات و اعلام اسامی منتخبان، اعتبارنامه آنان صادر شود.

به گزارش مرور نیوز، محسن هاشمی پس از دادن رای در انتخابات شورایاری‌ها در شعبه انتخابیه مسجد فخریه (‌میدان منیریه) حضور یافته بود به خبرنگاران اظهارداشت: شورایاری‌ها باید کم کم خود را بر محل حاکم و جایگاه خود را نیز پیدا کنند.

وی ضمن دعوت از پایتخت‌نشینان برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها که از ساعت ۸ صبح امروز(چهارم مرداد) شروع شده است تاکید کرد: مشارکت پایبن مردم در این انتخابات موجب می‌شود افرادی که رای پایینی دارند انتخاب شوند.

هاشمی اظهارداشت: به هر میزان که مشارکت پایین باشد به همان میزان افرادی که رای پایینی دارند انتخاب خواهند شد و این به نفع توسعه شهر نیست.

وی افزود:‌ در این وضعیت که دشمنان در تلاش برای بحران‌سازی هستند تداوم این حضور مردم می‌تواند بازخورد بین المللی داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه در قانون اساسی به تشکیل شورایاری ها تاکید شده است افزود: ساختار آن از رهبری شروع شده و به دولت، مجلس، شورای شهر و شهرداری و در نهایت شورایاری ها ختم می شود؛ این یک زنجیره است که اگر تکمیل نشود چرخه خدمات رسانی به مردم معیوب است.

وی اعلام کرد:‌این انتخابات توسط وزارت کشور و سربازان گمنام امام زمان(عج) رصد و نظارت می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تعداد متقاضیان شورایاری در این دوره انتخابات کاهش یافته خاطرنشان کرد: یک تعارض منافع در این میان مطرح و کسانی که هر نوع رایطه قراردادی و استخدامی با شهرداری داشتند از شرکت در این رقابت منع شدند.

وی افزود: برای شرکت در این انتخابات سعی داشتیم نخبگان، بانوان و تمام صنوف را دعوت کنیم.

هاشمی همچنین درباره فرآیند برگزاری انتخابات این دوره شویاری ها گفت: خودم شخصا امتحان کردم و به هیچ وجه نمی‌توان دوبار رای داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: قبلا در محل زندگی خودم رای دادم و دوبار در دو محل متفاوت خواستم سیستم الکترونیک را چک کنم ببینم آیا دو بار می توان رای داد یا خیر که دیدم نمی شود.

وی افزود: از صبح امروز به چند حوزه انتخابیه سر زده‌ایم، در کاشانک رای دادم و باقی صندوق‌ها رای مرا رد کردند.

 

هاشمی در ادامه به شهروندان توصیه کرد که به اهالی محله خودشان رای بدهند تا از افراد همان محل حمایت شود.

وی درباره نحوه فعالیت دست اندرکاران انتخابات نیز اظهارداشت: تمامی عوامل حاضر بودند، با متنانت مناسبی هویت افراد را چک می‌کردند و هر شخص می‌توانست به ۹ نفر از روی فهرست موجود رای دهد.

هاشمی به ادامه بازدید هایش نیز اشاره و بیان کرد:  مسئولان در ستاد کل این انتخابات حضور دارند و به صورت آنلاین می توانند ببینند چند نفر رای داده است؛ به طور مثال در یک حوزه که ۶۰۰ نفر تا الان رای داده بودند، ۳۰ درصد رای دهندگان زنان بودند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: شورایاری ها در ۳۵۲ محله و دو محله نیز برای اقلیت ها تشکیل خواهد شد و برای آن یک هزار و ۷۰۰ شعبه انتخابیه پیش بینی شده و ۱۲ هزار و ۳۱۳ نفر کاندیدا شده‌اند.

وی درباره فرآیند تایید صلاحیت شورایاران نیز اعلام کرد:‌ سعی می‌شود سه تا چهار هفته بعد از انتخابات و اعلام اسامی منتخبان، اعتبارنامه آنان صادر شود.