سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: جمعیت حاشیه شهر مشهد از ۶ استان کشور بیشتر است و اداره کردن این نیرو و جمعیت کار خیلی سختی است و برای جبران کمبود فضای آموزشی در این مناطق باید از امکانات خیرین مدرسه‌ساز و اعتبارات اداره نوسازی مدارس کمک بگیریم.

به گزارش مرور نیوز، سید جواد حسینی در شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه از زمان حضور بنده در وزارت‌خانه دو آیین نامه تصویب شده است و هردو دارای ۲۶ ماده بوده که هرکدام از ماده‌ها مورد مخالفت نیمی از وزرا قرار گرفته بود اما خوشبختانه بدون هیچ تغییری به تصویب رسیده است و در آینده ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: مواد یکی از آیین‌نامه‌ها در راستای قدرت بخشی به شورای آموزش و پرورش است و بنده همیشه گفتم و خواهم گفت که آموزش‌وپرورش یک لشکر اقتصادی انبوه اما خفته و بالقوه است که باید برای به فعل درآوردن آن تلاش کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش کشور با اشاره به این موضوع که ما معتقدیم که هیچ نظام آموزش وپرورشی با اتکا به منابع دولتی ارتقاء کیفیت پیدا نخواهد کرد، بیان کرد: در حال حاضر بودجه آموزش و پرورش از ۱۵ هزار میلیارد سال ۹۲ به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است اما نتوانستیم آن را به جامعه انتقال دهیم. بودجه از ۹ درصد به ۱۳درصد افزایش پیدا کرده است درحالی که استاندارد ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

حسینی خاطرنشان کرد: تازمانی که ما به دنبال افزایش سهم از منابع دولتی باشیم نمی‌توانیم موفق عمل کنیم و باید به سهم آموزش و پرورش در تولید ناخالص داخلی توجه داشته باشیم و در حال حاضر این سهم در آموزش وپرورش ۱.۶ دهم درصد است در حالی که استاندارد آن شش تا هفت درصد است.

وی با اشاره به نگارش نظام‌نامه تعامل آموزش و پرورش با سایر ارگان‌ها اضافه کرد: معتقد هستیم آموزش‌وپرورش نباید مانند سایر ادارات با قوانین عام اداره شود، بلکه آموزش‌وپرورش نیز باید همچون وزارت علوم و آموزش عالی دارای قوانین خاص خود باشد به همین دلیل یک تیم تعیین شده‌اند تا قانون خاص آموزش‌وپرورش را بنویسد و علاوه بر آن یک تیم اقتصادی مشخص شده است تا ظرفیت‌های اقتصادی آموزش و پرورش را شناسایی کرده تا به تامین منابع برای آموزش‌وپرورش کمک کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش کشور با بیان این موضوع که آموزش و پرورش گران اداره می‌شود، گفت: بعد از گفتن این حرف در تلویزیون عده‌ای گفتند که بنده معتقد به خصوصی‌سازی مدارس هستم درصورتی که بنده معتقدم که آموزش وپرورش با رویه کنونی خود گران اداره می‌شود در حال حاضر ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت تقویم آموزشی از اول ابتدایی تا دوازدهم وجود دارد در صورتی که استاندارد آن هشت هزار ساعت است یعنی ما چهار هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش اضافه می‌دهیم و در ازای آن، هزینه‌ها افزایش و کیفیت آموزشی کاهش پیدا می‌کند. 

سید جواد حسینی تصریح کرد: با این آموزش‌های اضافه ذهن بچه‌ها سرشار از مفاهیم ریاضی، شیمی و... می‌شود و در کنار آن مهارتی را فرا نمی‌گیرند حتی درس دین و زندگی به صورت تستی تدریس می‌شود تا بچه‌ها را برای آزمونی کبیر به نام کنکور آماده کنیم. مهارتی شدن جزو مطالبات مقام معظم رهبری است و ما نیز در راستا آن در حال حرکت هستیم.

وی ادامه داد: ما قول داده‌ایم که برای اول مهر هیچ کلاسی بدون معلم و بدون کتاب نخواهد بود و در همین راستا ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در هزار عنوان با ارز دولتی تهیه شده است. همچنین، برای اول مهر جشن پایان مدارس خشتی، گلی و برچیده شدن بخاری نفتی از ۲۴ هزار کلاس درس را برگزار خواهیم کرد. بنده در ابتدا استان سیستان و بلوچستان را از این موضوع استثنا کردم اما با همکاری استان خراسان رضوی و فارس، سه مجمع خیرین بزرگ و تزریق اعتبارات خاص از جانب خود خوشبختانه مدارس خشتی و گلی از این استان نیز برچیده خواهد شد.

سرپرست آموزش و پرورش کشور با اشاره به برنامه هوشمندسازی ۱۳۳ هزار کلاس درس هوشمند در حاشیه شهرهای بزرگ و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها، عنوان کرد:  تاکنون ۷۷ هزار مدرسه به شبکه ارتباطات متصل شده‌اند و ۱۳۳ هزار کلاس درس هوشمند است و در برنامه ششم تفاهم‌نامه این کار نوشته شده است.

حسینی مطرح کرد: طرح رتبه‌ بندی معلمان در اول مهر سال جاری با حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتباری که برای آن اختصاص داده شده، اجرایی می‌شود و پاداش پایان خدمت بازنشسته‌ها نیز در دو مرحله در پایان مرداد و شهریور واریز می‌شود در صورتی که سال گذشته در سه مرحله واریز شده بود.

وی ادامه داد:  همچنین ۸۰ درصد معلم‌ها تا اول مهر آموزش ضمن خدمت را طی خواهند کرد و برای ۱۲ هزار مدیر ثبت‌نامی در سامانه ثبت‌نام مدیر مدرسه ۱۰ عنوان برنامه آموزشی طراحی شده است.

سرپرست آموزش و پرورش کشور بیان کرد: مهم‌ترین مشکل ما برای اول مهر تامین نیروی انسانی است، دلیل آن هم این است که ما دچار بحران کمبود نیروی انسانی هستیم و از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۲ حدود ۲۵۵ هزار معلم بازنشسته خواهند شد که در این صورت شاهد کاهش ۳۰ درصدی نیروی انسانی و افزایش ۱۷ درصدی دانش‌آموزان خواهیم شد. در حال حاضر ۹۳۰ هزار پرسنل در آموزش وپرورش مشغول به فعالیت هستند که ۷۷۲ هزار نفر شاغل، ۳۹ هزار اداری، ۶۶ هزار خدماتی، ۴۲ هزار نیروی کیفیت بخشی، ۱۷۴ هزار مدیر و ۵۴۹ هزار گروه معلمان را شامل می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: متاسفانه توزیع معلمان بسیار نامناسب است و همچون بلایی در نظام آموزش‌ و پرورش احساس می‌شود و سیستم جابه‌جایی دچار مشکل است.  کمبود منابع انسانی را باید از طریق استمرار کار نیروهای بازنشسته و به کارگیری نیروهای حق‌التدریس و نهضت سوادآموزی برای اول مهر جبران کنیم. اگر کمبود معلم ما جبران نشود، بهترین راه موقتی برای آموزش و پرورش در راستای جبران این کمبود خرید موقتی است. البته این حرف به این معنا نیست که آموزش و پرورش را به بخش خصوصی واگذار کنیم بلکه آموزش و پرورش حاکمیتی است و هیچ‌گاه خصوصی نمی‌شود و ما هم با خصوصی‌سازی آموزش‌و پرورش کاملا مخالف هستیم.

وی اضافه کرد: جمعیت حاشیه شهر مشهد از ۶ استان کشور بیشتر است و اداره کردن این نیرو و جمعیت کار خیلی سختی است و برای جبران کمبود فضای آموزشی در این مناطق باید از امکانات خیرین مدرسه‌ساز و اعتبارات اداره نوسازی مدارس کمک بگیریم و معتقد هستیم که مدارس حیان طیبه را باید گسترش دهم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش کشور گفت: بزرگ‌ترین هتل فرهنگیان کشور در مشهد مقدس به نام مجموعه امام علی(ع) با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن افتتاح خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: ۲۹ مدرسه در حریم حرم وجود دارد و ۳۶۰ هکتار این حریم  بافت فرسوده است، طبق صحبت‌هایی که با اعضای دولت و رئیس جمهور انجام شده، می‌توانیم به ۳۱ استان کشور فضا برای ساخت در این حریم ارائه دهیم و اعلام کرده‌ایم در خراسان رضوی به خاطر وجود بارگاه ملکوتی رضوی برای هر پروژه عمرانی می‌توانیم از طرح ۳۰-۷۰ استفاده کنیم یعنی زمین مجانی ارائه شود ولی ۳۰ درصد را استان و ۷۰ دردص را ما پرداخت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: سه کار در رابطه با صندوق ذخیره فرهنگیان انجام شده است، خوشبختانه این صندوق در حال حاضر به دوره آرامش رسیده است، سال ۹۷ حدود ۶۲۰ میلیارد تومان سود میان معلمان توزیع شده است و تا سال ۱۴۰۱ باید پنج  هزار میلیارد تومان سود در این صندوق ایجاد شود. همچنین باید سود کارخانه بزرگ پتروفرهنگ به فرهنگیان واگذار و ارزش افزوده همه دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به حساب معلم‌ها واریز شود.