رئیس سابق دادگستری استان تهران گفت: دادگستری را در وضع مطلوبی تحویل دادم، کارهایی انجام شده هرچند همین مقدار نیز کافی نبوده است. ۱۶ ساعت در شبانه‌ روز فعالیت داشته‌ ام و در نهایت اینگونه رقم خورد.

به گزارش مرور نیوز، غلامحسین اسماعیلی در مراسم تودیع و معارفه رئیس دادگستری استان تهران گفت: ۶۳ ماه توفیق خدمتگزاری در دادگستری استان تهران با کمک همکاران و مدیران قضایی داشتم.

 وی گفت: تا قبل از این تصدی از تهران نام و بعضا ظواهر جذاب را می‌شناختم اما مشکلات فراوانی دارد و بخش‌های مختلف استان در زمره محروم‌ترین استان‌ها قرار گرفته و به فراموشی سپرده شده است، عقب‌ماندگی و ساختار نامتناسب را شاهد بودیم و تحت تاثیر سایه رده‌‌های ملی در پایتخت قرار گرفته و انسجام مدیریتی را شاهد نبوده و نیستیم.

غلامحسین اسماعیلی افزود: هر یک از ادارات به سلیقه خودش ساختار گوناگون تعریف کرده‌، مجموعه امنیتی شهرداری آموزش ساختار خود را دارد و خلاف سایر استان‌ها از ساختار یکسان و واحدی تبعیت نکرده و کار را سخت می‌کند. 

وی گفت: البته مجموعه قضایی متفاوت است و این ساختار ستاد قوه نقش سیاست‌گذاری و رهبری را ایفا و در موضوعات محوله نقش دیگری را ایفا نمی‌کرد و در پرونده‌ها نه مداخله‌ای می‌کرد و نه قانون اجازه می‌داد؛  تنها اداره‌ای که ساختارش متمایل با وظایفش بود، دادگستری بود

رئیس سابق دادگستری استان تهران گفت: ناهمگونی جزیره‌ای البته وجود داشت که امیدوارم رفع شود؛ در این مدت ۱۰ میلیون پرونده رسیدگی شده و از آغاز مسوولیت من یک میلیون و ۷۵۰ پرونده وجود داشت و اکنون پرونده‌های ورودی سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شده و رشد ۴۰ درصدی ورود پرونده را شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: در این مجموعه سالانه بیش از ۲ میلیون پرونده رسیدگی شده که قضات و همکاران شریف و پاکدامن در این مجموعه انجام داده‌اند و من نقش پشتیبانی‌کننده را داشتم؛ البته مدعی هستم از معدود روسایی بودم که در شعبه اول پرونده‌هایی را رسیدگی می‌کردم و از پرونده و کار قضایی غافل نبوده‌ام.

اسماعیلی ادامه داد: هر فقره پرونده دادگستری استان از نظر حجم کار، تعداد شکات،متهمان و نوع عملیات متهمان و فرآیند قضایی با فعالیت یک استان برابری می‌کرد، ۲۴۰ هزار متر زیربنای ملکی و ۶۰ درصد واحدهای قضایی در اماکن استیجاری مستقر بود و زیبنده نبود، تلاش کرده و موفق شدیم ۲۱۳ هزار مترمکعب به مجموعه ملکی استانداری تهران اضافه کرده و مجموعه در دست احداث تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد و ۲۰۰ هزار متر مربع دیگر در دست ساخت است که رشد ۳۰۰درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس سابق دادگستری استان تهران گفت: ۱۲۰ واحد مسکونی داشتیم ولی الان ۲۰۰ واحد در دست ساخت داریم که البته با وجود ۸ هزار نفری که هست، تناسبی با مجموعه قضایی ما ندارد.

وی افزود: ۱۵۹۰ قاضی داشتیم و از کارآموزان نیز امروز ۸۶۳ نفر قاضی جدید اضافه شده یعنی ۵۴ درصد قاضی شاغل داریم در عین حال ۶۲۶ قاضی به دلیل بازنشستگی به دیوان عالی و سایر واحدها رفته‌اند و ۲۳۷ قاضی به مجموعه اضافه شده یعنی رشد ۱۵ درصدی داشته‌ایم از سوی دیگر ۴۰ درصد به حجم پرونده‌های قضایی اضافه شده است.

اسماعیلی افزود: اگر ۴۰ درصد قضات اضافه می‌شد، شرایط روز اول را داشتیم اما اکنون وضعیت بغرنج‌ تر شده و ۲۵ درصد عقب هستیم. 

وی گفت: 5 هزار و ۸۶۹ نفر نیروی اداری داشتیم، 2 هزار و ۲۳۵ نفر جدید‌الورود هستند اما با احتساب خروجی نیرو ۱۲ درصد جذب شده‌اند.

رئیس سابق دادگستری استان تهران گفت: معتقدیم بهترین قضات در این مجموعه فعالیت کرده‌اند و در ایام خدمت ابعاد نظارتی در درون و برون دستگاه انجام شده و اغماضی صورت نگرفته و برخورد انقلابی شده است.

وی تاکید کرد: با این حال وضع مطلوبی تحویل دادم، کارهایی انجام شده هرچند همین مقدار نیز کافی نبوده است. ۱۶ ساعت در  شبانه‌ روز فعالیت داشته‌ام و در نهایت اینگونه رقم خورد تا براساس عهدی که با رئیس قوه قضائیه داشتم مبنی بر اینکه هر مسوولیتی روی زمین ماند و کسی نبود، من در خدمت باشم، در حوزه سخنگو نیز اینگونه شد.