سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: مدرسه جعبه سیاه جامعه و معنای آن روشن است که آنچه امروز در جامعه داریم از دیروز مدارس ما است و آنچه فردا خواهیم از امروز ما نشأت می‌گیرد.

به گزارش مرور نیوز، سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در آئین امضای تفاهم‌ نامه بین آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با موادمخدر ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار گفت: این جلسه مبارکی است که سخنان مورد پسندی را از دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در آن شنیدیم.

وی با اشاره به اینکه توضیحات لازم در این جلسه ارائه شد افزود: امروز در آموزش و پرورش تکلیف ما روشن‌تر از هر زمان دیگری است زیرا چند اتفاق مهم در آن رخ داده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: اینکه  امروز انتظار بیش از گذشته باشد امر کاملاً طبیعی است اکنون از پیک دانش‌آموزی 20 میلیون نفر به نزدیک به 14 میلیون نفر رسیدیم گرچه روند افزایشی است ولی دانش‌آموزان کمتر شده‌اند و به همین میزان امکانات ما دو تا سه برابر افزایش یافته است.

جواد حسینی اضافه کرد:‌از همه مهمتر این است که سند راهبردی و نقشه راهی داریم که تدوین شده و آن نیز سند تحول بنیادین است که تمام منویات مقام معظم رهبری، اهداف قانون اساسی، اسناد بالادستی و تحولی و به طور کلی همه موضوعات در آن تشبیه شده و خوشبختانه کل نظام همپای این سند ایستاده و آن را امضا کرده است.

وی اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین جوهره‌های سند تحول بنیادین خروج از تمرکز به تعلیم و تربیت تک ساحتی و توجه به سایر ساحت‌های تعلیم و تربیت است. یکی از ساحت‌ها از 6 ساحت تعلیم و تربیت بحث سلامت، پیشگیری، کنترل و کاهش‌های آسیب‌های اجتماعی است و نقشه راهی را برای ما روشن کرده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز نیازمند هستیم که هم خود با تمام قدرت و انگیزه وارد عرصه شویم و هم شرکا و دستگاه‌های دولتی و عمومی و همچنین مردم را پای کار آوریم.

حسینی گفت: شاید تنها جلسه کاری که مقام معظم رهبری و اکثر دستگاه‌ها در آن شرکت می‌کنند و طولانی‌مدت به آن می‌پردازند بحث آسیب‌های اجتماعی است؛ زمانی که شخص اول کشور به وضعیت آسیب‌های اجتماعی تأکید دارند تکلیف برای ما روشن می‌کند که ما نیز باید کنترل در کاهش آسیب‌ها را هدفگذاری کنیم و با تمام توان پای کار آییم.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف مهم راهبردی سند تحول بنیادین و اولویت‌های برنامه کاری ما این است که با ضریب نفوذ بالاتری بیش از گذشته وارد عمل شویم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از مهمترین آسیب‌های کنونی اعتیاد به موادمخدر است که از سه جهت دارای حساسیت بالایی است. اول اینکه موادمخدر به عنوان آسیب‌، فروپاشی فرد مصرف‌کننده را دنبال  خواهد داشت و شاید آسیبی نباشد که به اندازه اعتیاد فردی را دچار فروپاشی کند.

حسینی افزود: این آسیب 16 نوع آسیب دیگر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. طبق آمار ستاد مبارزه با موادمخدر 65 درصد همسرآزاری‌ها، 55 درصد طلاق‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها، 25 درصد قتل‌ها، 23 درصد نزاع و خشونت‌ها و همچنین 20 درصد جرائم منکراتی بر اساس اعتیاد به وقوع می‌پیوندد و این آسیبی است که نه تنها فرد را دچار فروپاشی می‌کند بلکه افراد مرتبط با فرد معتاد در آن درگیر خواهند شد و می‌ارزد آن را به عنوان بلای خانمانسوز ساماندهی کنیم.

وی اظهار کرد: ما در مجاورت و همسایگی با کشور افغانستان هستیم که رشد بالای تولید مواد مخدر در آن کشور وجود دارد و رو به افزایش است. لذا باید ترویج ، فرهنگ‌سازی، پیشگیری، مبارزه و درمان را مدنظر قرار داد. اما همه دست‌اندرکاران به کاهش تقاضا و پیشگیری با رویکرد توانمندسازانه و تاب‌آورانه تأکید داشتند که موفقیت بیشتر و کاهش هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: اگر این رویکرد مورد توجه باشد که هست، کانون تحقق چنین رویکردی بدون شک آموزش و پرورش است و مرکزی که این نگاه را به درستی محقق می‌کند مدارس هستند.

حسینی اظهار کرد:‌ مقام معظم رهبری سه جمله کلیدی درباره آموزش و پرورش دارند که اول درباره رتبه‌بندی معلمان ، دوم درباره اهمیت سرمایه‌گذاری در این وزارتخانه و سوم مخاطبان بالای وزارت آموزش و پرورش که 40 میلیون نفر را شامل می‌شود، است. ما در ابتدا فکر کردیم که آمار را اشتباه به حضرت آقا داده‌اند ولی سپس مشخص شد که ما اشتباه کرده‌ایم.

وی افزود: 40 میلیون انسان به صورت شبکه‌ای در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد. عده‌ای به عنوان آموزش‌دهنده، عده‌ای به عنوان دانش‌گیرنده و عده‌ای دیگر اولیا هستند که با این تعدد نیروی انسانی می‌توانیم پیشگیری‌ها و رویکرد تاب‌آورانه داشته باشیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که مدرسه کانون اصلی تحول آینده در جامعه است و بنده نیز عرض کردم مدرسه جعبه سیاه جامعه و معنای آن روشن است که آنچه امروز در جامعه داریم از دیروز مدارس ما است و آنچه فردا خواهیم از امروز ما نشأت می‌گیرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: کنترل آسیب‌های اجتماعی در درجه اول و کاهش آن در درجه دوم برای ما قابل اهمیت است و هدف راهبردی ما به شمار می‌آید که برای این طرح چندین اقدام خوب در آموزش و پرورش کلید خورده است؛ طرح نماد 14 دستگاه را در اختیار خود قرار دارد همچنین 750 مرکز مشاوره، 1130 کانون فرهنگی و 350 اردوگاه وجود دارد که باید درگیر موضوع شوند؛ علاوه بر 750 مرکز مشاوره دانش‌آموزان 450 مرکز مشاوره راهنمایی ویژه خانواده‌ها وجود دارد که آنان نیز باید درگیر شوند.

حسینی اضافه کرد: علاوه بر این‌ها 8 هزار مدرس آموزش خانواده وجود دارند که درگیر موضوع آسیب‌ها نیستند و نیاز داریم تا آنها نیز درگیر موضوع شوند تا بتوانیم بگوییم از همه ظرفیت‌های آموزش و پرورش استفاده کرده‌ایم بنده معتقدم می‌توان از ظرفیت پژوهش‌سراها، دارالقرآن‌ها، آزمایشگاه‌ها، میادین ورزشی و .. برای کنترل و کاهش آسیب‌ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله در سال جدید 21 هزار مدرسه درگیر با طرح نماد خواهند شد و نماد همراه با همه شرکاء در 720 منطقه راه‌ اندازی خواهد شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد در 40 درصد مدارس برای سال 97 اجرا شد و امسال نیز هدفگذاری شده تا به بیش از 65 درصد برسد  و در آینده نیز برای آموزش‌های پیشگیری هدف‌گذاری 100 درصدی خواهیم داشت. 511 هزار معلم آموزش‌های تواناساز و تاب‌آور با رویکرد پیشگیری رشدمدار دیده‌اند و امیدواریم بتوانند کمک کنند. همچنین یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز و یک میلیون و 200 هزار از اولیا در بحث آموزش مهارت‌های اجتماعی، شناخت رفتارهای پرخطر و شیوه‌های خودمراقبتی آموزش دیده‌اند.

حسینی اضافه کرد: این شبکه آموزش دیده در بحث مداخله حرفه‌ای، کنترل و کاهش آسیب‌ها، آموزش‌های لازم را دیده و آماده است. جشنواره نوجوان سالم در سال گذشته 2 هزار اثر تولید داشته که قطعا باید گسترش یابد و آثار تولید شده مجدداً به دل مدرسه بازگردند تا برای دانش‌آموزان به نمایش درآید و جریان بتواند به خوبی پیش رود. خانه‌های پیشگیری برای همه استان‌ها و مناطق شکل خواهد گرفت و همچنین نمایشگاه‌های دائمی وجود دارند که می‌تواند به عناون خانه‌های پیشگیری نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت:‌ 100 هزار دانش‌آموز آموزش می‌بینند تا بتوانند به عنوان گروه همیار برای خدمت به توانمندسازی سایر دانش‌آموزان باشند؛ این کارها در آموزش و پرورش شدنی است

حسینی با اشاره به اینکه با همکاری پلیس طرح پلیس‌ همیار ارائه خواهد شد، گفت: تا کنون 7 تا 8 میلیون دانش‌آموز پلیس را به خدمت گرفتیم بدون اینکه ریالی هزینه کنیم. ضمنا پلیسی را به خدمت گرفتیم که از پلیس رسمی مؤثرتر است و ضمن اینکه به آن پلیس پول ارائه نکردیم ولی وی تربیت شد و زمانی که به دانش‌آموزی می‌گوییم پلیس باش به وی نقش پلیس را ارائه کرده‌ایم؛ وقتی داخل ماشین می‌نشیند و به پدرش می‌گوید کمربندت را ببند تأثیرش بسیار بالا است و این کودک نیز تکلیف یاد می‌گیرد و کنترل درونی انجام می‌شود.

وی افزود: امروزه در تمام دنیا به کنترل درونی بیش از کنترل بیرونی اهمیت می‌دهند و به پلیس اجتماعی بیش از اجتماع پلیسی اهمیت می‌دهند؛ چون اثرگذارتر و بهره‌ورتر است و ما باید در آموزش و پرورش این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: در 41 هزار مدرسه با مشارکت 100 هزار دانش‌آموز گروه‌های همیار تشکیل خواهند شد. در جشنواره نوجوان خوارزمی 600 هزار اثر دریافت شده که ان‌شاءالله این آثار بیشتر و دارای ابعاد گسترده‌تری خواهند شد.  در طرح مدیریت مورد 501 هزار کارمند به همراه 100 هزار دانش‌آموز و اولیاء آنان آموزش دیده‌اند که می‌توانند در قالب طرح مدیریت مورد کمک‌های حرفه‌ای و مددکارانه را در کانون مدرسه به اتفاق مراکز مشاوره، خانواده و دانش‌آموزان مورد توجه قرار دهند؛ این موضوع ظرفیتی کاملا آماده است و در آن نیاز به ایجاد ظرفیت جدید دیگری وجود ندارد که بدون حتی ریالی هزینه خاص می‌توانیم از این گزینه بهره‌مند شویم.

حسینی گفت: از قدیم در متوسطه دوم سال اول آزمون سلامت روان برگزار می‌کردیم و اکنون این آزمون به دوره متوسطه اول در هر سه پایه رسیده است. یعنی بیش از 3 میلیون دانش‌آموز با آزمون سلامت روان غربالگری می‌شوند و ما از این طریق می‌توانیم زمینه ارائه خدمات بهتر را فراهم کنیم.

 وی ادامه داد: سردار مومنی با نگاه فرهنگی خودشان طرحی تحت عنوان کانون‌های یاریگری زندگی مطرح کردند و شما ببینید که چقدر اشتراک ذهنی وجود دارد، بنده دقیقا این طرح را ولی نه با این عنوان در آموزش و پرورش خراسان اجرایی کردم.

حسینی اضافه کرد: روزی بنده به آسیب‌های اجتماعی فکر می‌کردم  و دیدم کانونی که می‌تواند در مقابل این آسیب‌ها اثرگذار باشد مدرسه است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: در سال 93 به ذهنم رسید که باید مدرسه را درگیر کنیم بعد با خود فکر کردم که چطور می‌توان مدرسه را درگیر کرد؛ متأسفانه یکی از مشکلات موجود این است که بین ستاد عریض و طویل و مدرسه فاصله بسیاری وجود دارد و تا از ستاد به مدرسه برسیم کل انرژی‌مان هدر می‌رود و ما می‌خواهیم این فاصله را برداریم.

وی گفت: دیدم معلمان، دانش‌آموزان، اولیاء و مشاورانی وجود دارند که علاقه و تمایل به کاهش آسیب های اجتماعی در آنان مشهود است که برای آنان هسته‌هایی را تحت عنوان مداخله در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با رویکرد پیشگیری، ترویج و خدمات درمانی راه‌اندازی کردیم؛ در گذشته در 85 درصد مدارس خراسان این کانون‌ها را فعال کردیم و نتیجه این شد که با اجرای طرح در اکثر آسیب‌ها بین یک تا 8 درصد کاهش داشتیم.طرح درستی به نام یاری‌گران زندگی توسط ستاد مبارزه با موادمخدر ایجاد شده است که مهمترین محور اجرای این کانون آموزش و پرورش و مدارس خواهد بود و ما با تمام توان کانون یاری‌گران را در امورات همراهی خواهیم کرد، کیفیت کار را بالا خواهیم برد و توان خود را افزایش می‌دهیم زیرا این نکته‌ای کانونی است که می‌تواند در پیشگیری، توانمندسازی و تاب‌آوری کمک بسیاری کند.

حسینی افزود: ما از همه ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای تجمیع دستگاه‌ها در راستای سالم‌سازی جامعه با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهره خواهیم برد.