سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: امیدواریم دولت با پرداخت مطالبات فرهنگیان از این قشر دلجویی کرده و رونق را در این بازه زمانی به این وزارتخانه که در حال اجرای سند تحول بنیادین است، برگردانند.

به گزارش مرور نیوز، سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به بی توجهی مسئولان دولت در رابطه با پرداخت معوقات و مطالبات فرهنگیان واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه متولیان دولت در راستای پرداخت مطالبات فرهنگیان و بدهی‌های انباشته آموزش و پرورش اقدام موثری انجام نداده اند.

* تخصیص اعتبار توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: در راس متولیان امر و سازمان های مسئول، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور باید این نکته را مورد توجه قرار دهد که هر روز به حجم این مطالبات افزوده می شود. لذا ضروری است که این سازمان به هر نحوی از انحاء اعتبارات لازم را برای پرداخت مطالبات فرهنگیان در یکی دو ماه آینده تخصیص دهد.

* پایان سال 98 مطالبات دو برابر خواهد شد

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تا کنون باید مسئولان دولتی این نکته را متوجه شده باشند که وزارت آموزش و پرورش هیچ پولی برای تامین مطالبات فرهنگیان ندارد. چرا که بدهی وزارت آموزش و پرورش به فرهنگیان تا پایان سال 97 مبلغ 10 هزار میلیارد تومان است که اگر رویه بی توجهی به مطالبات قشر فرهنگی تداوم یابد، تا پایان سال 98 نیز مبلغ 10 هزار میلیارد تومان دیگر به این میزان بدهی انباشته و اضافه خواهد شد. این در حالی است که توان خود وزارت آموزش و پرورش برای پرداخت مطالبات معلمان تقریبا هیچ است.

* انباشت مطالبات 15 ساله فرهنگیان!

وی در ادامه متذکر شد : اگر بحث اولویت بندی هم مطرح باشد حالا اولویت و نوبت به مطالبات فرهنگیان و معوقات معلمان می رسد، چرا که مطالبات این قشر خدمتگزار که احترام آنها بر همه ارکان جامعه واجب است، 15 سال بر روی هم انباشته و تل انبار شده است و ریشه در سال 82 به بعد دارد که مدام نسبت به پرداخت حقوق حقه معلمان و فرهنگیان در دولت های گذشته کوتاهی صورت گرفته است.

*از پیگیری مطالبات فرهنگیان خسته نمی شویم

وی تصریح کرد: مسئولانی در هر ارگان و سازمانی به ویژه سازمان ها و وزارتخانه های دولتی باید در رابطه با تامین منابع لازم برای پرداخت مطالبات فرهنگیان تصمیم بگیرند و احساس مسئولیت کنند. آنها باید از هر جایی که ممکن است اعتبارات مورد نیاز این بخش را تامین کنند. این موضوعی است که بنده به عنوان نماینده ملت وظیفه پیگیری آن را دارم و مدام در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این موضوع را پی گیری می کنیم و هرگز از پی گیری این موضوع خسته نخواهیم شد تا این حق را به معلمان و فرهنگیان برگردانیم.

*بود و نبود وزیر ربطی به پرداخت مطالبات ندارد 

وی در ادامه تصریح کرد: برخی انتخاب وزیر آموزش و پرورش را بهانه کرده اند تا پرداخت مطالبات فرهنگیان را به بهانه نبود وزیر آموزش و پرورش باز چند صباحی به تاخیر بیندازند. در حالی که طبق قانون سرپرست آموزش و پرورش در این بخش اختیارات لازم را دارد و رای اعتماد گرفتن وزیر آموزش و پرورش عملا ربطی به پرداخت و دریافت مطالبات فرهنگیان ندارد. ضمن آنکه در زمان بودن وزیر هم نسبت به پرداخت مطالبات فرهنگیان بی توجهی می شد.

*مشکل معیشت فرهنگیان رابطه معناداری با افت تدریس دارد

میرزاده در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: با توجه به اینکه پرداخت مطالبات فرهنگیان یک مشکل ملی است، باید وزارتخانه ها خود را موظف بدانند که با همیاری هم مشکل اصلی ترین رکن آموزش و پرورش کشور را حل و تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید اقدامی در خور توجه در راستای پرداخت مطالبات فرهنگیان انجام دهند. چرا که قطعا در گزارشات متعدد دریافته اند که کاهش کیفی تدریس در مدارس ارتباط تنگاتنگ و رابطه معناداری با مشکل معیشت معلمان و مطالبات فرهنگیان دارد. قشر معلم و فرهنگی از بی توجهی مسئولان گله مند و آزرده خاطر هستند که باید این مورد را جدی گرفت.

* دولت با پرداخت مطالبات از فرهنگیان دلجویی کند

وی در پایان اظهاراتش افزود: با این وجود امیدواریم طی یکی دو ماه باقیمانده تا آغاز سال تحصیلی جدید، عزمی جدی در پرداخت مطالبات صورت بگیرد و مسئولان دولتی این مشکل را جدی بگیرند و با پرداخت مطالبات فرهنگیان از این قشر دلجویی کرده و رونق را در این بازه زمانی به این وزارتخانه که در حال اجرای سند تحول بنیادین است، برگردانند.