رئیس سازمان محیط زیست گفت: ۸۵ درصد تالاب انزلی پر از رسوب شده است.قبلا دانشگاه تهران مطالعه کرده بود که چگونه می شود تالاب را احیا کرد و طرحی قبلا مطرح شد که ۵۰ میلیارد هزینه آن می شد که عملی نبود چون بر اساس این طرح باید ۷۰۰ میلیون تن رسوب خارج می شد.

به گزارش مرور نیوز، عیسی کلانتری در نشست خبری که در محل سازمان محیط زیست برگزار شد درباره خطرات آب گیری سد ایلیسو اظهار کرد: ترکیه از زمان جنگ ایران و عراق شروع به ساخت شبکه های سد سازی کرد و ترکیه بر اساس قانون گاپ بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب از آب های خروجی خود را مهار کرده و مشکلاتی پیش آورده بود ولی به علت اینکه قوانین بین الملل درباره آب های مرزی شفافیت ندارد و برای کشورها خط کشی های لازم صورت نگرفته با این مشکلات رو به رو هستیم البته این مسئله را در شرق افغانستان و عراق هم داریم و لذا چون قانون آب های بین المللی شفافیتی ندارد هر کشوری هر جور دلش می خواهد با آب های خروجی خود برخورد می کند و ایلیسو هم مشمول همین مسئله است. ترک ها این مسئله را حق خود می دانند.

وی ادامه داد: وزارت خارجه باید اقدامات بیشتری انجام دهد و به این مسئله هم ورود کرده است. امیدواریم بتوانیم با ترک ها کنار بیایم.

معاون رییس جمهوری همچنین درباره تالاب انزلی گفت: ۸۵ درصد تالاب پر از رسوب شده است.قبلا دانشگاه تهران مطالعه کرده بود که چگونه می شود تالاب را احیا کرد و طرحی قبلا مطرح شد که ۵۰ میلیارد هزینه آن می شد که عملی نبود چون بر اساس این طرح باید ۷۰۰ میلیون تن رسوب خارج می شد و چیزی حدود ۳۵ میلیون تریلی نیاز بود و با این احتساب اگر در هر دقیقه ۳ تریلی بار بزنیم باید ۲۰ سال تریلی فعالیت می کرد. 

وی تصریح کرد: در آغاز فعالیت ۳۰ سانتیمتر عمق تالاب پایین رفت ولی این طرح متوقف شد به این دلیل که در ترکیبات مواد نانو و اکسید تیتانیوم وجود دارد و باعث سم زایی می شود.

کلانتری گفت: در ۵۰ هکتاری که به صورت آزمایشی طرح بایوجمی شروع شده بود به سرعت و به شدت تالاب در حال عمق گرفتن است. امیدواریم این سوء تفاهم به زودی برطرف شود.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین درباره ریزگردها خاطرنشان کرد: در حقیقت سدسازی ها در راستای اصول توسعه پایدار صد در صد اقدام نکردند یعنی همه آب ها را مهار کردند و حقی برای طبیعت قائل نشدند و فکر کردیم اگر تمام این آب ها مهار شود مشکلات ما کمتر می شود و حق طبیعت را در نظر نگرفتیم. طبق توافق ریو همه کشورها می توانند از ۴۰ درصد آب تجدید پذیر استفاده کنند ولی در کشور ما همه آب ها مهار شده و حقی برای طبیعت قائل نشدیم و بخش عمده ای از این ریزگردها ناشی از این مدیریت نادرست است. وقتی رودخانه مهار شود جلوی سیلاب گرفته می شود ولی همین سیلاب ها در جاهای خشکی مثل ایران که شدت تبخیر ۲۰ برابر مقدار بارش است که متوسط بارش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیمتر و متوسط بارش ۲۰ میلیمتر است. وقتی که آب ها از طبیعت گرفته می شود آبی در دشت ها پخش نمی شود و این اراضی زیر چرخه دام و انسان است و ساختار خاک خرد می شود. 

کلانتری گفت: بهتر است منت نگذاریم که به تالاب ها آب دادیم.