وزیر بهداشت گفت: در حمایت از صنعت داروی کشور ترمز ورود دارو با چند برابر قیمت به کشور را می‌کشیم و سازوکاری را اتخاذ می‌کنیم که دارو با یک دهم قیمت در داخل کشور تولید شود.

به گزارش مرور نیوز، سعید نمکی در آئین افتتاح خط جدید تولید داروهای انسانی شرکت داروسازی مهبان دارو در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه اظهار کرد: امسال سال رونق تولید است و همه کشور مکلف به حمایت از تولید داخلی هستند.

وی با اشاره به تولید ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور توسط متخصصان داخلی اظهار کرد: تنها سه درصد نیاز دارویی کشور وارد می شود و اگر قرار باشد جای این رقم‌ها با یکدیگر تغییر یابد و ۹۷ درصد نیاز دارویی را وارد کنیم نیازمند رقمی معادل  ۴۵ میلیارد دلار هستیم که تامین این میزان منابع مالی با توجه به درآمد نفتی کشور غیر ممکن است.

نمکی با اشاره به اینکه شرایط کشور خاص و ویژه است، افزود: در حال حاضر ۱.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف دارو می‌شود و این میزان در دولت تدبیر و امید سه درصد افزایش یافته است. در مترقی‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا سهم دارو از تولید ناخالص داخلی ۶ دهم تا ۷ دهم درصد است که تقریبا دو برابر متوسط در کشورهای توسعه یافته دنیاست.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه سهم دارو در سبد سلامت سنگین‌ترین سهم‌هاست، ادامه داد: در حمایت از صنعت داروی کشور ترمز ورود دارو با چند برابر قیمت به کشور را می‌کشیم و سازوکاری را اتخاذ می‌کنیم که دارو با یک دهم قیمت در داخل کشور تولید شود.

وی افزود: راهی جز حمایت از تولید‌کننده داخلی نداریم، آن هم در کشوری که از ظرفیت‌های بالایی در تولید ملی برخوردار است.

نمکی به برخورداری از نیروی جوان به عنوان سرمایه بزرگ کشور اشاره کرد و افزود: توان بالای نیروی انسانی و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در کشور باید مغتنم شمرده شود تا بستر توسعه و رونق تولید صورت گیرد.

وی تاکید کرد: باید بر نیروی جوان کشور سرمایه‌گذاری کرد تا بتوان با عبور از این برهه دشوار و حساس به خودکفایی همه جانبه دست یافته و قطعا موفق خواهیم شد.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: اصالت با تاریکی و فساد نیست اصالت با نور و رحمت و حقیقت است و خدا هرگز نخواهد گذاشت این مشعل خاموش شود بخصوص در کشوری که خاک مقدس آن با خون پاک‌ترین جوانان سیراب شده است و پیکرهای مطهر آنان در نقطه نقطه کشور مدفون هستند.