معاون رئیس‌ جمهور در امور زنان و خانواده گفت: برای اصلاح سن کیفری کودکان لایحه‌ ای را در دولت مطرح کردیم که به زودی به مجلس ارسال خواهد شد، هستیم تا در حوزه زنان و کودکان قوانینی روزآمد با توجه به آموزه‌ های اسلام داشته باشیم.

به گزارش مرور نیوز،  معصومه ابتکار ،  معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده صبح امروز (4 شهریور) در هفتمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک اظهار کرد: یکی از حقوق کودک این است که بتواند نظرات خودش را بیان کند اما در نشست‌های مرتبط با کودکان جای چنین حضوری خالی است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: باید با فراهم کردن شرایط جسمی و روحی مناسب زمینه رشد قوای فکری و بلوغ آنان را فراهم کنیم که باید در سیاست‌گذاری‌های ملی مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش و بهزیستی متولیان امر کودکان هستند اما اقدامات شهرداری‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز قابل توجه و باارزش است.

ابتکار افزود: دولت برنامه‌های جدیدی برای حمایت از سازمان‌های مردم نهاد دارد و توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های زنان و خانواده از مهم‌ترین رویکردهای این معاونت است.

وی اظهار کرد: اصفهان سازمان‌های مردم نهاد موفقی در حوزه‌های زنان و خانواده و محیط زیست دارد که باید مورد حمایت مسؤولان قرار گیرند البته تا پایان سال برای سازمان‌های مردم نهاد در نشست‌های توان افزایی را در کل کشور اجرا خواهیم کرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: کودکان به زندگی رنگ و لطافت می‌بخشند و با وجود همه سختی‌ها باید برای ساخت آینده کودکان استمرار داشته باشیم؛ اورژانس اجتماعی ۱۲۳ از دستگاه‌های بوده که معاونت زنان و خانواده به دلیل نقش مهم آن برای مداخله در آسیب‌ها داشته حمایت کرده است تا کودکان قربانی خشونت‌های خانگی نباشند.

وی اضافه کرد: امروز ۴۵۰ مرکز اورژانس ۱۲۳ در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر فعال هستند و خشونت علیه کودکان یکی از مهم‌ترین موضوعات فعالیت آنان است که با مداخله سریع توانستند کودک را از خطر و آسیب دور کنند.

ابتکار با اشاره به ضرورت انسجام خانواده بیان کرد: در میان آسیب‌های مختلف خانواده ایرانی به اختلال ارتباطی یکی از مواردی است که باید به طور جدی و در همه ابعاد مورد توجه قرار گیرد در همین راستا با همکاری آموزش و پرورش مدارس حامی گفت‌وگو و ترویج دهنده گفت‌وگوی بین نسلی را در ۳۲۰۰ مدرسه ایجاد کرده‌ایم.

وی یادآور شد: مرحله اول طرح گفت‌وگوی خانواده در استان اصفهان اجرا شده و در مرحله دوم نیز با رویکرد بهبود ارتباط بین نسلی به عنوان مسأله مهم خانواده و کودکان اجرا خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که بیش از ده سال در مجلس راکد مانده بود با تاکید دولت در صحن مجلس تصویب شد بعد از بازگشت از شورای نگهبان ایرادات آن در کمیسیون قضایی رفع شده است.

وی تاکید کرد: در این جا از رئیس مجلس شورای اسلامی خواهشمندم تصویب نهایی این لایحه را در دستور کار قرار دهد، دولت نیز آمادگی اجرای این قانون فرا بخشی را دارد.

ابتکار اذعان داشت: لایحه مقابله با کودک همسری یا ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال که از نظر وزارت بهداشت کودک محسوب می‌شوند اگر چه آمار آن‌ها کم است و معضل کشور نیست اما این معضل در روستاها و مناطق مرزی وجود دارد که مانع از کودکی کودکان خواهد شد.

وی اظهار داشت: این لایحه در کمیسیون لوایح دولت مسیر خودش را سپری می‌کند و به زودی به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیان داشت: شورای اسلامی نیز طرحی مشابه آن مطرح کرد که مورد تأیید مجلس و دولت قرار گرفت؛ مواضع دولت این است که مخالف ازدواج کودک قبل از رسیدن به سن بلوغ است، مشکلی با ازدواج در ۱۵ سالگی نداریم اما در مواردی ازدواج کودکان ۱۰ ساله گزارش شده که دادستان به پرونده‌ها ورود کرده است که جای تشکر از قوه قضاییه دارد.

ابتکار خاطرنشان کرد: برای اصلاح سن کیفری کودکان لایحه‌ای را در دولت مطرح کردیم که به زودی به مجلس ارسال خواهد شد، هستیم تا در حوزه زنان و کودکان قوانینی روزآمد با توجه به آموزه‌های اسلام داشته باشیم.