رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به حضور معتادان در مراکز بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر معتادان به صورت مکرر در مراکز اقامتی ما حضور دارند.

به گزارش مرور نیوز،  وحید قبادی دانا ، رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین اقدامات طرح یاریگران انگ زدایی از فرد معتاد است، گفت: اعتیاد یک بیماری است و باید انگ‌زدایی در این زمینه رخ دهد.

او افزود: طرح یاریگران باید داوطلبانه باشد، چراکه یاری رساندن اجباری نیست و اجبار فایده‌ای ندارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: از دیگر اقدامات طرح یاریگران ارائه خدمات در حوزه پیشگیری است که بسیار اهمیت دارد. علی‌رغم اهمیت موضوع پیشگیری، همیشه نگاه‌ها به این حوزه نقطه‌ای بوده و از همین رو بودجه حداقلی برای آن در نظر گرفته شده است. بنابراین باید نگاهی هدفمند در حوزه پیشگیری ساری و جاری شود تا سیاستمداران بودجه مناسبی برای آن اختصاص دهند.

قبادی دانا تصریح کرد: بخشی از بودجه پیشگیری می‌تواند از محل بودجه دستگاه‌های دیگر تأمین شود.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با اعتیاد در مراکز کارگری افزود: طرح‌های مختلفی از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در میان قشر کارگر جامعه اجرا شده است و طرح‌هایی مانند طرح کاج و ابر بسیار موفق بودند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: تلاش کردیم تا با بررسی دقیق‌تر مراکز صنعتی آمار دقیقی از شیوع اعتیاد در میان کارگران بدست آوریم، به طور مثال متوجه شدیم در منطقه صنعتی عسلویه داخل فنس و خارج فنس میزان شیوع اعتیاد در میان افراد متفاوت است.

او با اشاره به بررسی اقدامات سازمان بهزیستی در طول ۴۰ سال گذشته در زمینه اعتیاد گفت: با بررسی‌هایی که انجام دادیم توانستیم الگوی جامع درمان و بازتوانی اعتیاد را مبتنی بر استمرار درمان مطرح کنیم. در این الگو برای هر فرد به صورت جداگانه نسخه نوشته می‌شود و اولین مرکز در این زمینه در اصفهان ایجاد شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: افراد براساس این الگو به مدت ۴ ماه به طور مستمر در این مراکز هستند و پس از آن به مدت ۸ ماه به صورت سرپایی و با مشاوره فردی، خانواده درمانی، گروه درمانی و درمان پرهیزمداری خدمات دریافت می‌کنند.

او افزود: در این الگو مواد جایگزین وجود ندارد و با تکیه بر خانواده و ورود معتاد به جامعه انجام می‌شود. ممکن است هزینه این الگو درمانی بالا باشد، حال اگر موثر باشد می‌تواند مورد توجه بخش خصوصی قرار گیرد و گسترش یابد.

قبادی دانا تصریح کرد: آماده سازی شغل برای افراد مستعد اعتیاد و پرداختن به این موضوع با تکیه بر موضوعات فردی، فرهنگی و اجتماعی از مهمترین موضوعات طرح یاریگران است.

او با اشاره به حضور معتادان در مراکز بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر معتادان به صورت مکرر در مراکز اقامتی ما حضور دارند.

قبادی دانا تصریح کرد: طبق آمار ۵ تا ۱۰ درصد معتادان بهبودیافته پس از ترخیص از مراکز درمانی پاک می‌مانند که امیدواریم با ارائه طرح‌های جدید این آمار‌ها را افزایش دهیم. همچنین این آمادگی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد که در زمینه طرح یاریگران در بخش کارگری اقدامات مناسبی انجام شود.