وزیر آموزش و پرورش گفت: دیوار و فاصله بین خانه و مدرسه باید برداشته شود و هر دو محیط باید سالم و با نشاط و سرشار از شوق و انگیزه یادگیری باشد.

به گزارش مرور نیوز،  محسن حاجی میرزایی ،  وزیر آموزش و پرورش صبح امروز (1 مهر) در مراسم بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ که با حضور حسن روحانی در مدرسه دخترانه شاهد حضرت خدیجه (س) منطقه ۱۸ تهران برگزار شد، با گرامی‌داشت یاد و نام شهدا به ویژه شهدای فرهنگیان، گفت: برای ما، بازگشایی مدارس، جشن ملی و یکی از رویدادهای بزرگ فرهنگی کشور است و از خداوند متعال مسالت دارم که آغازی با شکوه، با نشاط همراه با ایمان و پایانی پر از معنویت داشته باشیم.

وی گفت: از امروز بیش از ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز با حضور در ۱۱۰ هزار مدرسه سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «همه مدارس کشور از حضور معلمان برخوردارند»، اظهار کرد: در تابستان امسال بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد که آموزش و پرورش تعطیل است، همکاران فرهنگی ما تمام تلاش‌شان را کرده‌اند تا سال تحصیلی جدید را بدون مشکل آغاز کنیم.

* افزایش سرانه فضای آموزشی در مناطق زلزله زده کرمانشاه نسبت به قبل

حاجی میرزایی همچنین با اشاره به وضعیت مدارس مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: در مدارس زلزله‌زده کرمانشاه تمام مدارسی که تخریب شد یا نیاز به نوسازی و تعمیر داشتند، آماده شدند و اکنون حتی سرانه فضای آموزشی در مناطق زلزله زده کرمانشاه نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مدارس خشت و گلی به جز در استان سیستان و بلوچستان در سایر نقاط کشور پایان یافتند، افزود: همکارانم به من وعده داده‌اند تا قبل از پایان پاییز نیز جشن پایان مدارس خشتی و گلی را در سراسر کشور برگزار خواهیم کرد.

* دیوار و فاصله بین خانه و مدرسه باید برداشته شود

وزیر آموزش و پرورش در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه «خانواده مدرسه اول و مدرسه خانه دوم است»، تصریح کرد: دیوار و فاصله بین خانه و مدرسه باید برداشته شود و هر دو محیط باید سالم و با نشاط و سرشار از شوق و انگیزه یادگیری باشد. همچنین روش‌های آموزشی و تربیتی باید مبتنی بر مشارکت جدی خانه و مدرسه و بر اساس انتخاب آگاهانه و مشارکت مسئولانه دانش‌آموزان طراحی و اجرا شود.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه دسترسی به تحصیل و آموزش از حقوق پایه همه افراد است، اظهار کرد: تلاش برای پوشش تحصیلی کودکان به خصوص در  مناطق محروم و حاشیه شهرها وظیفه‌ای همگانی است. همچنین بهبود مستمر کیفیت به‌ویژه در مدارس دولتی و آماده کردن فرزندان عزیز برای مواجهه با پیچیده‌ترین مسائل اقتصادی، علمی و اجتماعی، مهم‌ترین جهت‌گیری نظام آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه «ارتقای کیفیت یادگیری محصول هماهنگی و تلاش خردمندانه همه عوامل سهیم و موثر در آموزش و پرورش است»، اظهار کرد: صیانت از سلامت جسمی، روانی، عاطفی و شادابی و نشاط دانش‌آموزان و ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری، صداقت، شجاعت، پاکدامنی، ایمان و عفاف در تمام برنامه های مدارس قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به طرح پرسش مهر از سوی روسای جمهور خاطر نشان کرد: پرسش مهر رئیس جمهوری سنت حسنه‌ای است که طی ۲۰ سال قبل در آغاز سال تحصیلی به اجرا در آمده است؛ همکاران من در آموزش و پرورش از هر کدام از این پرسش‌ها یک جریان تربیتی و پژوهشی با عنوان «کنگره ملی پرسش مهر» ایجاد کرده‌اند.

حاجی میرزایی به تاثیر پرسش مهر در روحیه دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: شور و شوقی در تمام نظام تعلیم و تربیت پیرامون پرسش مهر شکل می‌گیرد و در طول سال تحصیلی این پرسش موضوع تلاش و کوشش میلیون‌ها معلم و دانش آموز در آموزش و پرورش خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به حضور رئیس جمهوری در این مراسم گفت: از آقای روحانی که ترجیح دادند سفرشان(به نیویورک) را به عقب بیاندازند تا برای چندمین بار در کنار دانش‌آموزان در جشن شروع مهر شرکت کنند، صمیمانه تشکر می‌کنم و این نشانه‌ای از توجه ایشان به موضوع مهم تعلیم و تربیت است.