رئیس سازمان بهزیستی گفت: در بخش اشتغال، تسهیلاتی برای اشتغال جامعه هدف پیش‌ بینی نشده است و در همین زمینه می‌ توانیم از تجربیات جهاد دانشگاهی در حوزه اشتغال و همچنین برنامه‌ های آموزشی استفاده کنیم.

به گزارش مرور نیوز، صبح امروز 2 مهر تفاهمنامه همکاری سازمان بهزیستی و جهاد دانشگاهی با حضور وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی و همچنین حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی امضا شد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به امضای این تفاهمنامه اظهار کرد: این مجموعه می‌تواند با ارائه خدمات در بخشهای مختلف در توسعه اهداف سازمان بهزیستی موثر باشد. جهاد دانشگاهی با ظرفیتی که دارد می‌تواند در برنامه‌ها و همچنین به لحاظ ساختاری منجر به ارتقای بهره‌وری سازمان بهزیستی و در نهایت خدمت رسانی به جامعه هدف سازمان باشد.

طیبی تصریح کرد: در این تفاهمنامه به بخشهای مختلف از جمله آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج و همچنین خدمات ژنتیکی، حوزه‌های فرهنگی، اطلاع رسانی فعالیتهای سازمان بهزیستی و همچنین مواجه شدن شهروندان با مددجویان سازمان بهزیستی، برگزاری اردوهای زیارتی، و همچنین معرفی فعالیتهای عمومی سازمان موثر باشد.

رئیس سازمان بهزیستی نیز در این مراسم اظهار کرد: مفاد این تفاهمنامه در چند جلسه گذشته به تایید معاونین دو مجموعه بهزیستی و جهاد دانشگاهی رسیده است و مفاد تفاهمنامه در ارتباط با توانمندسازی، آموزش و... است.

قبادی دانا تصریح کرد: استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی در حوزه تحقیق و پژوهش از مواردی است که در این تفاهمنامه آمده است و بنا داریم در پروتکل‌ها و ظرفیت‌های کاری از این مجموعه استفاده کنیم. بهزیستی فعالیت متعدد و متکثری را به جامعه ارائه می‌کند که هم اکنون بیش از ۱۵ هزار مهدکودک، ۲ هزار مرکز مشاوره، روان‌شناسی، بیش از هزار مرکز شبانه‌روزی سالمندان، معلولان ذهنی و جسمی و بیماران روانی مزمن، ۱۶۰۰ مرکز توانبخشی روزانه، در کشور فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر از افرادی که دارای معلولیت هستند تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که معلولیت این افراد شامل جسمی - حرکتی، نابینایی، ناشنوایی، ذهنی و... است. همچنین سازمان بهزیستی ماهانه به بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار خانوار مستمری را از محل اعتبارات سازمان بهزیستی و همچنین هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌کند.

قبادی دانا گفت: توانمندسازی، پیشگیری از آسیبهای آجتماعی، مشارکتهای مردمی، اشتغال و... از دیگر اقداماتی است که سازمان بهزیستی انجام می‌دهد و در واقع سازمان بهزیستی توجه ویژه‌ای را به موضوع پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی، و همچنین آسیبهای اجتماعی در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: البته چنانچه افراد دچار معلولیت و آسیبهای اجتماعی شوند؛ سازمان بهزیستی راهکارهایی را برای توانمندسازی آنها در دستور کار خود قرار خواهد داد علاوه بر آنکه این سازمان در بخش تامین مسکن جامعه هدف نیز اقداماتی را انجام داده است.

قبادی دانا ادامه داد: از زمان تاسیس سازمان بهزیستی ؛ تلاشهای بسیاری برای تامین مسکن معلولان انجام شده است و ۱۰۳ هزار واحد مسکونی به جامعه هدف سازمان واگذار شده است که از این تعداد ۷۰ هزار واحد مسکونی در دولت تدبیر وامید به جامعه هدف بهزیستی واگذار شده است.هم اکنون نیز فرایند ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد و براساس آخرین آمار اخذ شده ۱۱۳ هزار خانوار نیز برای دریافت مسکن پشت نوبت قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: در بخش اشتغال، تسهیلاتی برای اشتغال جامعه هدف پیش‌بینی نشده است و در همین زمینه می‌توانیم از تجربیات جهاد دانشگاهی در حوزه اشتغال و همچنین برنامه‌های آموزشی استفاده کنیم.

وی آگاه‌سازی مردم از اقدامات و فعالیتهای سازمان بهزیستی را یکی دیگر از اهداف تفاهمنامه مشترک بین جهاد دانشگاهی و سازمان بهزیستی دانست و گفت: برای جلب مشارکتهای مردمی و همچنین اطلاع‌رسانی از اقدامات سازمان می‌توان از ظرفیت جهاد دانشگاهی استفاده کرد و با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی دارای دو خبرگزاری است می‌توان از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی نیز جامعه هدف سازمان بسیار گسترده است و می‌توانیم با فرهنگسازی در این بخش نیز به سازمان و ارتقای آن در این حوزه کمک کرد. آموزش و پژوهش و استفاده از تجربیات جهاد دانشگاهی در حوزه ژنتیک از دیگر مواردی است که می‌توان در تفاهمنامه مشترک بین جهاد دانشگاهی و سازمان بهزیستی استفاده کرد. یکی از اقداماتی که در سازمان بهزیستی رقم خورده است بررسی علل ژنتیک معلولیت‌ها است که بنا داریم طی طرحی در ۳ سال آینده علل معلولیت‌ها را بررسی و در یک بانک اطلاعاتی آنها را تجمیع کنیم تا ژن‌های معلولی که منجر به معلولیت می‌شوند شناسایی و برای آنها برنامه‌ریزی شود و جهاد دانشگاهی می‌تواند در واحدهای تحقیقاتی به این موضوع کمک کند.