رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بعضی از افراد تحت عنوان ایجاد طرح هایی مانند پرورش میگو یا ماهی و با سایر محصولات تولیدی اقدام به گرفتن اراضی وسیع در حریم و حاشیه خلیج فارس می کنند.

به گزارش مرور نیوز،  ذبیح الله خداییان ،  رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری بخش هایی از سواحل مکران به یک جوان ایرانی ساکن اسپانیا گفت: تاکید من بر این بود که با توجه به توسعه ای که در اطراف خلیج فارس اتفاق می افتد زمین هایی که در جهت ایجاد طرح ها به افراد واگذار می شود دقت لازم صورت گیرد چرا که بعضی از افراد تحت عنوان ایجاد طرح هایی مانند پرورش میگو یا ماهی و با سایر محصولات تولیدی اقدام به گرفتن اراضی وسیع در حریم و حاشیه خلیج فارس می کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: بعضا برخی از این ها از اجرای طرح خودداری می کنند و به شکل قانونی زمین هایی تملک می شود که بعدا مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در واگذاری این اراضی لازم است اولا دقت شود ثانیا این واگذاری ها به صورت اجاره و مدت دار باشد ثالثا نظارت شود تا آن هایی که در موعد مقرر نسبت به اجرای طرح تولیدی خودداری می کنند زمین ها از آن ها مسترد شود.

خداییان گفت: بر اساس گزارشات واصله، افرادی هستند که ٤٠٠، ٥٠٠ هکتار و یا بیشتر تملک کرده اند که برخی اجرا کردند و برخی نکردند بحث این بود این نظارت توسط مسئولان محلو و قضایی و سایر مسئولان مربوطه صورت گیرد تا بعدا با مشکلاتی مواجه نشویم چرا که ما شاهد بودیم که در سال های مختلف افرادی آمدند از منابع ملی و اراضی دولتی مساحت بسیار زیادی را تصرف کردند برای اجرای طرح طوبی و یا طرح های دیگر اما بعد از سال ها ما شاهدیم که آن طرح اجرا نشده و بعد از مدتی این ها را قطعه بندی مردند و به فروش رساندند و دولت و مردم را با چالش مواجه کردند.

وی تصریح کرد: در حاشیه خلیج فارس باید چنین توجهاتی شود که ما با مشکلاتی که در سایر استان ها اتفاق افتاده نباشیم.

خداییان در ادامه و در پاسخ به سئوالی در خصوص اخذ ویلای چند هزار هکتاری در قوه قضاییه و بنا بر اظهارات رئیس قوه قضاییه بیان کرد: در قوه قضاییه من خبر ندارم اما رئیس قوه قضاییه بدون مستند صحبت نمی کند.

وی اظهار کرد: ما اسناد را داریم اما کشف تخلف از ناحیه دستگاه های دیگر ممکن است گزارش شده باشد؛ معمولا مواردی که توقیف می شوند به سازمان ثبت نامه می زنند اما من نمی دانم کدام ملک مدنظر رئیس قوه قضاییه بوده است.