رئیس سازمان نوسازی مدارس اظهار امیدواری کرد که مصوبه سه میلیارد دلاری کمیسیون تلفیق برای مقاوم ‌سازی مدارس ، در صحن مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب برسد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مرتضی رئیسی گفت: کمیسیون تلفیق مجلس در بررسی برنامه ششم توسعه، مصوبه ای داشت که در طول اجرای برنامه ششم، سه میلیارد دلار با تنوع منابع و از محل‌های مختلف برای مقاوم سازی و تخریب و بازسازی مدارس هزینه شود.

وی با بیان اینکه نوسازی و مقاوم سازی مدارس، نیازمند 3 میلیارد دلار بودجه است تعداد مدارس را چنین شرح داد: براساس آخرین برآورد 10 درصد مدارس کشور تخریبی است و اگر بودجه داشتیم همین امروز تخریب می شد. همچنین 20 درصد مدارس کشور هم نیازمند مقاوم سازی و بهسازی است.

رئیسی گفت: امیدواریم این مصوبه در صحن علنی مجلس هم به تصویب برسد و پایان برنامه ششم پایان نگرانی آموزش و پرورش و خانواده ها در مورد مدارس نا امن باشد.

وی افزود: سازمان ملل اعلام کرده همه کشورها از تجربیات ایران در مقاوم سازی مدارس استفاده کنند و اگر این بودجه به تصویب برسد، جمهوری اسلامی ایران بیشتر مورد تقدیر بین المللی قرار می گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هرجا کار مقاوم سازی استاندارد انجام دادیم فضای آموزشی به یک فضای امن و پناهگاه برای شهروندان تبدیل شده است که نمونه آن را در حوادث طبیعی از جمله زلزله ورزقان شاهد بودیم که با وجود تخریب همه زیرساختها، اماکن آموزشی منطقه سالم ماند و به محل اسکان، امداد و نجات و اورژانس تبدیل شد.

رئیسی با بیان اینکه آموزش و پرورش در جلب کمکهای مردمی بسیار خوب عمل کرده است، افزود: بزرگترین مجموعه خیریه کشور مربوط به خیرین مدرسه ساز است و هیچ کشوری در دنیا سراغ نداریم که این حجم از فضاهای آموزشی آن توسط خیرین ساخته شده باشد.

وی افزود: آموزش و پرورش آماده واگذاری پروژه های نیمه کاره به خیرین است.

وی با اشاره به اینکه 2.5 میلیون دانش آموز ما در مدارس خیریه ساز مشغول تحصیل هستند، ادامه داد: این جمعیت دانش آموزی چندین برابر جمعیت بسیاری از کشورهای دنیا است.