رییس پلیس بین‌الملل ناجا گفت: در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال پیش میزان استرداد مجرمان خارج از کشور 291 درصد افزایش داشته و شمار آن به 50 نفر رسیده است.

به گزارش مرور نیوز،  سردار هادی شیرزاد ،  رییس پلیس بین‌الملل ناجا در نشست خبری که پیش از ظهر امروز (7 مهر) که در مقر پلیس بین‌الملل ناجا برگزار شد، اظها کرد: در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال پیش میزان استرداد مجرمان خارج از کشور  291 درصد افزایش داشته و شمار آن به 50 نفر رسیده است.

وی ادامه داد: 68 درصد از این افراد مرتکب جرائم اقتصادی نظیر کلاهبرداری و ... بوده و مابقی مرتکب جرائمی همچون قتل، آدم‌ربایی و ... بوده‌اند.

وی در مورد صدور اعلان قرمز برای فعالان ضد انقلاب در خارج از کشور اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که میان کشورهای عضو اینترپل وجود داشت، این بود که همه در مورد قوانینی به اشتراک برسند که ناقض مقررات داخلی ان کشورها نباشد، بنابراین برای افرادی که مرتکب اقدامات مجرمانه، خشونت‌آمیز، تهدید و دعوت به خشونت کنند اعلان قرمز صادر خواهد شد.

رییس پلیس بین‌الملل ناجا در مورد اعلان قرمز برای اعضای گروهک تروریستی منافقین اظهار کرد: برای بسیاری از اعضای این گروهک اعلان قرمز صادر شده است و اتفاقا در صدر اولویت برخورد از سوی کشورهای عضو اینترپل قراردارند. برای بیش از 12 نفر از سرکردگان این گروهک اعلان قرمز صادر شده و علاوه بر آن برای شمار زیادی از اعضای آنها نیز این اعلان صادر شده است. چرا که گروهک منافقین یک گروه تروریستی است و اقدامات بسیاری انجام داده است.

سردار شیرزاد درباره اینکه ایا برای اعضای گروهک منافقین و مجریان خارج نشین همانند محمد حسینی و ... که دعوت به خشونت کرده‌اند، اعلان قرمز صادر خواهد شد، گفت: در مورد تمام این افراد  پیگیری برای صدور اعلان قرمز در دستور کار پلیس بین‌الملل قرار دارد.

رییس پلیس بین‌الملل ناجا در مورد آخرین وضعیت محمود خاوری نیز گفت: ما اعلان قرمز برای این فرد را حفظ کرده‌ایم و این اعلان حفظ خواهد شد.

سردار شیرزاد از صدور اعلان قرمز برای مرجان شیخ‌الاسلامی خبر داد و گفت: برای مجرمانی که قوه قضاییه دستور دهد، ما پیگیری می‌کنیم که اعلان قرمز صادر شود.

وی در مورد صدور اعلان قرمز برای روح‌اله زم ادمین کانال آمدنیوز، اظهارکرد: به طورکلی برای افرادی که مروج اقدامات خشونت آمیز، خرابکارانه و تروریستی باشند، اعلان قرمز صادر خواهد شد و پیگیر هستیم تا برای روح اله زم نیز با توجه به اقداماتی که انجام داده این اعلان صادر شود.

وی یکی از خدمات پلیس بین‌الملل را صدور گواهی سوءپیشینه بین‌المللی اعلام کرد و گفت:‌ گواهی عدم سوء پیشینه برای ایرانیان خارج از کشور و افرادی که ممکن است مدتی در ایران اقامت داشته باشند از سوی پلیس اینترپل صادر خواهد شد. به عنوان مثال اگر هموطنی به کشور دیگری مهاجرت کرده و در آنجا بخواهد برای کاری اداری و ... استخدام شود، می‌تواند از این سوپیشینه بین‌المللی استفاده کند.

به گفته رییس پلیس بین‌الملل ناجا در شش ماه نخست امسال بیش از ۵۰۰۰ گواهی عدم سوء پیشینه برای هموطنان متقاضی سفر به خارج از کشور صادر شده است.

سردار شیرزاد در مورد اینکه آیا امکان حذف اعلان قرمز برای افراد تحت تعقیب وجود دارد یا خیر، گفت: اعلان قرمز به دو روش قابل حذف است؛ یکی اینکه  فرد متهم یا مجرم وکیل بگیرد و ثابت کند که متهم نیست و نامش از این فهرست خارج شود. دوم اینکه متهم با روش مصالحه با شکات اقدام به حذف اعلان قرمز کند و اصطلاحا رضایت بگیرد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد صدور اعلان قرمز برای «مجید سعادتی» از متهمان فراری اقتصادی گفت: برای این فرد نیز اعلام قرمز صادر شده است. برای شهردار شهر صدرا نیز اعلان قرمز صادر شده و در حال انجام عملیات برای استرداد وی هستیم.

سردار شیرزاد در مورد ورود پلیس بین الملل به موضوع دانشمند ایرانی که در آمریکا دربازداشت است، نیز گفت: تاکنون از سوی مراجع قضائی و امنیتی کشور درخواستی برای انجام اقدامات لازم برای آزادی وی صورت نگرفته؛ به محض دریافت مجوز فعالیت خود را آغاز خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از نشست خبری با بیان اینکه پلیس اینترپل یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های بین المللی است و از حدود ۱۰۰ سال گذشته در سراسر دنیا تشکیل شد، گفت: در حال حاضر ۱۹۴ عضو در این سازمان در حال فعالیت هستند. فعالیت اینترپل در سه بخش از جمله درخواست و صدور اعلان قرمز، بازداشت متهمان و استرداد مجرمان به کشور انجام می‌شود.

رئیس پلیس بین الملل ناجا با بیان اینکه کار اصلی پلیس اینترپل تطبیق اطلاعات پرونده‌ها است، گفت: پس از انتقال اطلاعات، پلیس اینترپل در نخستین مراحل صدور اعلان قرمز را فراهم می‌کند تا اقدامات لازم برای بازداشت متهم انجام و پس از آن روند استرداد متهم به کشور خود اجرایی شود.