معاون دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه افشاگری امروز یک برند شده است، گفت: ممکن است اخبار کذب هم در ذیل این موضوع باشد.

به گزارش مرور نیوز،  جواد جاوید نیا ،  معاون دادستان کل کشور در نشست تخصصی بررسی مسئولیت حقوقی و اجتماعی رسانه ها در قبال نشر اکاذیب در پاسخ به این پرسش که برای صیانت مردم در فضای مجازی چه ظرفیت های حقوقی وجود دارد؟ اظهار کرد: سوالی که در این رابطه مطرح است این است که آیا راه حل قضایی می تواند چاره واقعی کار باشد؟ اینکه دستگاه قضایی باید اقدامات خود را انجام بدهند سوای این موضوع است.

وی افزود: چرا شرایط و بستر باید به گونه ای باشد که یک رسانه ای که دارای مجوز هیات نظارت بر مطبوعات است این ریسک را بکند که یک خبری را بدون اینکه مطمئن شود صحت دارد، منتشر کند و بعد جریانات دیگری این را دنبال می کنند. به نظر می رسد در این زمینه چندین عامل وجود دارد. یکی از این عوامل مربوط به این است که هیچ گونه مسئولیت خاصی برای منتشرکنندگان اخبار وجود ندارد.

جاوید نیا به موضوع انتشار در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: یک ضوابط مشخصی را در این زمینه در نظر گرفتیم. البته مشکلاتی در رابطه با فضای مجازی وجود دارد که صرفا مربوط به کشور  ما نیست. با این حال می بینیم که مدیران این نرم افزارها اخبار خشونت آمیز یا خاص، مدیران این نرم افزارها مسئول شناخته می شوند. اگر تمام توان مان را بگذاریم یک خبر کذب را در فضای مجازی خارجی حذف کنیم این موضوع میسر نیست اما وقتی که مسئولیت بر عهده مدیر آن نرم افزار بازمی گردد این موضوع قابل قبول تر است.

وی ادامه داد: یک خبری را ولو اینکه تکذیبه اش صادر شود اما می بینیم که آن خبر کذب تاثیرش را در جامعه گذاشته است و هر چقدر هم بخواهیم تکذیبه را از مبانی رسمی منتشر کنیم باز اثر آن خبر کذب وجود دارد. در یک مورد مشابه، یک خبرگزاری رسمی موضوعی را اعلام می کند و چند مسئول دولتی هم آن را تایید می کند و بعد چطور می توان گفت این خبر کذب است؟ چرا که اثر خود را در جامعه گذاشته است.

معاون دادستان کل کشور تصریح کرد: سوال بعدی این است که آیا مجازات های موجود در برخورد با این مسائل کافی است؟ 

وی افزود: خبر و رسانه دچار یک تحول بسیار جدی شده و اثر گذاران در این فضا تغییر کردند. تکنیک هایی که در جا انداختن این اخبار در فضای مجازی استفاده می شود متفاوت شده است. از ناحیه دشمنان یک ملت غالبا موضوع جا انداختن یک سری مفاهیم توسط برخی اخبار پیگیری می شود.

جاوید نیا با تاکید بر اینکه افشاگری امروز یک برند شده است، گفت: ممکن است اخبار کذب هم در ذیل این موضوع باشد. شبکه هایی اجتماعی هستند و برخی افراد در قالب افشاگری مطالبی را در این فضا می گویند و برخی از این فضا سوءاستفاده میکنند اما اگر سیستم ارجاع به مرجعی وجود داشت، این اتفاقات رخ نمی داد. انشالله فضایی داشته باشیم تا با کمترین سیاه نمایی ها بیشترین شفافیت گری راداشته باشیم.