شهردار تهران گفت: باید تلاش کنیم ارزش‌های باقی مانده را حفظ و معرفی کنیم که خوشبختانه با تصمیمات استراتژیک در مقیاس ملی می‌توان ظرفیت‌های تهران را به ظرفیت‌های بی‌بدیلی تبدیل کرد.

به گزارش مرور نیوز،  پیروز حناچی ، شهردار تهران در همایش روز جهانی گردشگری گفت: تهران شهری است که بعد از پایتخت‌های زیادی، چون شیراز و تبریز، به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد و از ظرفیت‌های بی شماری برخوردار است که هم در توسعه و هم افزایش مراکز اشتغال می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

شهردار تهران افزود: وقتی از تهران صحبت می‌کنیم از شهری حرف می‌زنیم که از پهنه دامنه البرز شروع شده و روز جهانی گردشگری فرصتی است تا بتوانیم به مزیت‌های پایتخت بپردازیم و همکاران من اشاره‌هایی داشتند که تهران و اصفهان از ظرفیت‌های مساوی و صنعت گردشگری برخوردارند و در مواقعی از زمان تهران به اصفهان تنه می‌زد که به مرور زمان این ظرفیت‌ها از بین رفته و کاهش پیدا کرده است.

او با اشاره به ۶ هزار خانه میراثی که در تهران وجود داشت گفت: طبق آمار‌ها ۶ هزار خانه باید در پایتخت حفظ می‌شد که در حال حاضر از آن آمار تنها ۲ هزار و ۵۰۰ خانه مانده و بر اساس توسعه کالبدی بسیاری از آن‌ها از بین رفته و ما باید تلاش کنیم ارزش‌های باقی مانده را حفظ و معرفی کنیم که خوشبختانه با تصمیمات استراتژیک در مقیاس ملی می‌توان ظرفیت‌های تهران را به ظرفیت‌های بی‌بدیلی تبدیل کرد.

حناچی افزود: اگر امروز تهران را با نمادی مانند میدان آزادی می‌شناسند در آینده پل طبیعت و اراضی عباس آباد می‌تواند به عنوان جاذبه گردشگری تهران معرفی شود.

وی با تاکید بر این نکته که تهران در کمترین میزان یک اثر ثبت جهانی دارد، افزود: باید تلاش کنیم تا ظرفیت و ارزش‌ها در پایتخت شناخته شود، زیرا کمتر شهری را می‌توانید مشاهده کنید که از یک آب و هوای کوهستانی با مسافت یک ساعته به شن‌های روان کویر برود.

او با تاکید بر این نکته که تهران از تمرکز رنج می‌برد، گفت: کلان شهر‌ها مشکلاتی دارند که از این مشکلات رنج می‌برند و باید آن‌ها را در مقیاس جهانی حل کرد.

حناچی افزود: تهران دچار تمرکز است و باید توجه کنیم که در کنار سیاست‌های مدیریتی سیاست‌های کلان عمومی نیز در این مورد تاثیر گذار است.

شهردار تهران با اشاره به روز گردشگری و هفته پایتخت گفت: به مناسبت هفته تهران مدیریت شهری در تلاش است تا ارزش‌های مغفول مانده پای تخت را بیشتر معرفی کند و این ظرفیت‌ها را به دیگر ظرفیت‌های پایتخت اضافه کند.

او با اشاره به توسعه گردشگری در کشور ترکیه گفت: کشور ترکیه حصار استانبول را کامل کرده و محدوده تاریخی خودش را توسعه داده است و در همین اساس بدون داشتن مواهبی همچون نفت درآمد‌های کلانی را در صنعت گردشگری کسب می‌کند.

حناچی خاطرنشان کرد: امروزه میدان تقسیم و خیابان استقلال به عنوان ۲ مرکز گردشگری کشور ترکیه شناخته می‌شود و ما باید با ایجاد فضای محیطی در تبدیل پایتخت به جاذبه بین‌الملل گردشگری تلاش کنیم.